Hoi allemaal,
Ongetwijfeld een vraag die al vaak gesteld is, maar zoek maar eens op...... Heb een fiets met 28 mm. banden, weeg ongeveer 88 kilo, en rij bij droge omstandigheden waarbij ik af en toe een grindpad mee pak... Neem aan dat de aanbevolen druk van 6-6,5 bar wat aan de hoge kant is? Weet dat je voor een zelfde weerstand bij een 25 mm. band ongeveer 1 bar kan aftrekken ten opzichte van een 23 mm. band (of is dat broodje aap?), maar hoe zit dat dan bij 28 mm.? Heb DT R460 velgen...
Alvast bedankt weer!
Gr. Peter
Bandendruk
Daar zal je wat mee moeten expirimenteren...
Begin met pakweg 6 bar en ga ermee rijden.
Vindt je het nog te hard, doe er b.v. 0,3 af enzovoort tot je de "sweet spot" hebt gevonden tussen rijcomfort, bochtgedrag en rolweerstand.
Als het voelbaar zwaarder gaat lopen of je krijgt stootlekken dan zit je te laag..
Voorzchriften en aanbevelingen kan je negeren.
Begin met pakweg 6 bar en ga ermee rijden.
Vindt je het nog te hard, doe er b.v. 0,3 af enzovoort tot je de "sweet spot" hebt gevonden tussen rijcomfort, bochtgedrag en rolweerstand.
Als het voelbaar zwaarder gaat lopen of je krijgt stootlekken dan zit je te laag..
Voorzchriften en aanbevelingen kan je negeren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
okee, thanks!!!Keezx schreef: ↑10 jul 2018 23:22 Daar zal je wat mee moeten expirimenteren...
Begin met pakweg 6 bar en ga ermee rijden.
Vindt je het nog te hard, doe er b.v. 0,3 af enzovoort tot je de "sweet spot" hebt gevonden tussen rijcomfort, bochtgedrag en rolweerstand.
Als het voelbaar zwaarder gaat lopen of je krijgt stootlekken dan zit je te laag..
Voorzchriften en aanbevelingen kan je negeren.
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Dan pomp ik mijn banden denk ik toch te hard op. Heb 25 mm en voor 7 bar en achter 7,5 bar. Ik weeg tussen de 57 en 58 kg.
Ghost Nivolet 6LC
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Dat is het effect van smalle velgjes, met pakweg 19c velgen heb je nergens last van.
De optimale banddruk moet je vinden door in kleine stappen te veranderen, dus niet 2 bar in 1 keer.
Ik zit zelf rond de 78 kg en pomp nooit meer dan 5,5 bar , volgens de meter op m'n pomp dan..
De optimale banddruk moet je vinden door in kleine stappen te veranderen, dus niet 2 bar in 1 keer.
Ik zit zelf rond de 78 kg en pomp nooit meer dan 5,5 bar , volgens de meter op m'n pomp dan..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is de combo velg en band. Ik heb vrij brede velgen 22mm intern en dat merk je echt enorm, bijna net zo erg als met de MTB.
Ik merk bv dat een schwalbe, dat doen ze op de MTB nog extremer, bij 0.2 minder ineens veel meer gaan zwalken. Dat doet een Pirelli en michelin niet, die blijven veel linearder als je iets met bandenspanning doet
Mijn 25mm vallen op 28mm en rijd ik met 80kg circa 5.8 voor en 6.2 achter, dat vind ik mijn sweetspot.
28mm valt 30.5 en dan nog een halve tot een bar minder, maar op het algemeen mooie asphalt in zuid holland vind ik dat zeker bij een korte bocht waar je induikt aan de zachte kant.
Hier vind ik een 25mm de beste balans, in het buitenland voor mij ardennen etc is dat door het vaak slechte wegdek 28mm.
Ik merk bv dat een schwalbe, dat doen ze op de MTB nog extremer, bij 0.2 minder ineens veel meer gaan zwalken. Dat doet een Pirelli en michelin niet, die blijven veel linearder als je iets met bandenspanning doet
Mijn 25mm vallen op 28mm en rijd ik met 80kg circa 5.8 voor en 6.2 achter, dat vind ik mijn sweetspot.
28mm valt 30.5 en dan nog een halve tot een bar minder, maar op het algemeen mooie asphalt in zuid holland vind ik dat zeker bij een korte bocht waar je induikt aan de zachte kant.
Hier vind ik een 25mm de beste balans, in het buitenland voor mij ardennen etc is dat door het vaak slechte wegdek 28mm.
Waarom laat je in Nederland de 28 mm. niet zitten? Als je die wat harder pompt wordt je rolweerstand toch alleen maar lager?wasbeer2006 schreef: ↑13 jul 2018 07:06 Het is de combo velg en band. Ik heb vrij brede velgen 22mm intern en dat merk je echt enorm, bijna net zo erg als met de MTB.
Ik merk bv dat een schwalbe, dat doen ze op de MTB nog extremer, bij 0.2 minder ineens veel meer gaan zwalken. Dat doet een Pirelli en michelin niet, die blijven veel linearder als je iets met bandenspanning doet
Mijn 25mm vallen op 28mm en rijd ik met 80kg circa 5.8 voor en 6.2 achter, dat vind ik mijn sweetspot.
28mm valt 30.5 en dan nog een halve tot een bar minder, maar op het algemeen mooie asphalt in zuid holland vind ik dat zeker bij een korte bocht waar je induikt aan de zachte kant.
Hier vind ik een 25mm de beste balans, in het buitenland voor mij ardennen etc is dat door het vaak slechte wegdek 28mm.
-
- Forum-lid
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47
Gewoon proberen wat voor jou het beste voelt en waar je het minste lek mee rijdt.
Ja dat kost wat tijd maar iedereen is anders en heeft een ander idee van comfort.
Ik rijd op 25 mm in principe voor op 6 bar, achter op 6.5 tegen 77 kg.
Maar nu had ik laatst mijn bandjes een poosje niet gecheckt en ze waren wat leger dan anders en dat voelde toch wel comfortabel moet ik zeggen. Dus misschien ga ik wel een half barretje lager zitten in de toekomst.
Het ligt ook nog helemaal aan het terrein waarop je rijdt. Er is geen ijzeren wet hiervoor.
Ja dat kost wat tijd maar iedereen is anders en heeft een ander idee van comfort.
Ik rijd op 25 mm in principe voor op 6 bar, achter op 6.5 tegen 77 kg.
Maar nu had ik laatst mijn bandjes een poosje niet gecheckt en ze waren wat leger dan anders en dat voelde toch wel comfortabel moet ik zeggen. Dus misschien ga ik wel een half barretje lager zitten in de toekomst.
Het ligt ook nog helemaal aan het terrein waarop je rijdt. Er is geen ijzeren wet hiervoor.