Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stages 6800 met Garmin 520 probleempje..

marsel
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55

marsel 04 jul 2018 00:46

Ik heb een Stages 6800 powermeter (links) en gebruik die in combinatie met een Garmin 520 (incl. hartslag en snelheidssensor). Nu had ik voorheen nooit problemen met de Garmin, maar met de Stages valt telkens de snelheid weg (en pauzeert de Garmin) op het moment dat ik mijn benen stil houd. Echter werkt de snelheidssensor wel gewoon prima. Nu zit er op de Stages ook een 'cadanssensor', dus het zou daar in moeten zitten vermoed ik, maar waarom - dat snap ik dus het niet zo goed...
En weet iemand hoe het voorkomen kan worden? Want is ook gewoon irritant.
Thanks.
[wel een goede motivator om de benen nooit stil te houden dus]

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 jul 2018 10:55

Schakel de snelheidssensor uit en laat de gps de de snelheid meten kijken wat er dan gebeurt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 jul 2018 12:21

nijkie schreef: 04 jul 2018 10:55 Schakel de snelheidssensor uit en laat de gps de de snelheid meten kijken wat er dan gebeurt.
Het moet toch niet nodig zijn om allerlei "trucs" uit te halen om het normaal te laten werken? Maar ook manlief had die problemen bij zijn eerste Stages.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 jul 2018 12:48

Jans schreef: 04 jul 2018 12:21
nijkie schreef: 04 jul 2018 10:55 Schakel de snelheidssensor uit en laat de gps de de snelheid meten kijken wat er dan gebeurt.
Het moet toch niet nodig zijn om allerlei "trucs" uit te halen om het normaal te laten werken? Maar ook manlief had die problemen bij zijn eerste Stages.
Geef jij dan een suggestie om het probleem te lokaliseren.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 jul 2018 13:12

Als het probleem in de Stages zit, kun je er zelf weinig aan doen.
Wij hebben het vermoeden dat de kwaliteit van de Stages nogal wisselvallig is.

gjdev
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jun 2018 15:28

gjdev 04 jul 2018 13:43

marsel schreef: 04 jul 2018 00:46 Nu had ik voorheen nooit problemen met de Garmin, maar met de Stages valt telkens de snelheid weg (en pauzeert de Garmin) op het moment dat ik mijn benen stil houd. Echter werkt de snelheidssensor wel gewoon prima.
Ik snap het niet helemaal. Als "de snelheid wegvalt" hoe weet je dan dat de snelheidssensor prima werkt?

Een paar mogelijke oorzaken:
- De cadanssensor verstoort het signaal van de snelheidssensor. Lijkt me onwaarschijnlijk, want dat zou je niet alleen zien bij een cadans van 0.
- Een probleem met de firmware op je 520, die een auto-pause doet bij een gemeten cadans van 0. Daar zouden dan meer mensen last van moeten hebben. Als je googled zie je inderdaad een handjevol posts met vergelijkbare problemen. Bijvoorbeeld https://forums.garmin.com/forum/into-sp ... g-properly : "as when I am stop pedaling (on a descent) the speedometer shows 0 km/h".
- Een probleem met je speed sensor. Als deze met een magneetje werkt, zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat tijdens bochten de afstand van het magneetje naar je sensor voldoende verandert om geen wielrotaties meer te meten. Dat is waarschijnlijk ook het moment dat je je benen stilhoudt..

Je zou auto-pause eens uit kunnen zetten, dan een ritje maken, en daarna het FIT bestand analyseren om te kijken wat er daadwerkelijk gemeten wordt bij een cadans van 0.

Het lijkt mij in dit geval onwaarschijnlijk dat de Stages PM de oorzaak is.
Laatst gewijzigd door gjdev op 04 jul 2018 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 jul 2018 13:46

Jans schreef: 04 jul 2018 13:12 Als het probleem in de Stages zit, kun je er zelf weinig aan doen.
Wij hebben het vermoeden dat de kwaliteit van de Stages nogal wisselvallig is.
De stages heeft niets met de snelheidssensor te maken.De verbindingen tussen Garmin en de snelheids sensor valt weg.
Anders de stages uitschakelen en de snelheidssensor aan.
Kan allemaal tijdens het rijden in/uitschakelen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

marsel
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55

marsel 06 jul 2018 22:55

Het is die 'nieuwe' sensor van Garmin, dus geen magneetje. De sensor werkt in dusverre 'prima' dat hij snelheid doorgeeft, ook bij gps uit. Mijn inziens moet het een interference van Stages zijn of hoe de Garmin met de dubbele signalen omgaat immers is het echt alleen bij cadans 0 dat hij opeens auto-pauzed...

Ik heb de auto-pauze van 5 naar 3km/h aangepast en het lijkt nu verholpen. Raar en onlogisch maja vast ergens een bug die nu geen problemen meer geeft. Hopelijk blijft dit zo.
Thanks though.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 07 jul 2018 11:44

Maar dan ook weer even terug zetten naar autopause 5km/uur of dan het probleem terug komt.
Ben je zeker dat dir de 'trigger' is dan een case bij zowel Stages als Garmin openen.
Als niemand iets officieel doet dat wordt er zeker nooit iets opgelost.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie