Tijdritfietsen

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 23354
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 jun 2018 07:18

De Slice staat wel bekend als één van de mindere TT-fietsen van het peloton. De renners van (toen nog) Cannondale klaagden daarover, dat is een publiek geheim.

Of het echt zo is, is dan weer een tweede. Volgens mij reed Uran een hele aardige tijdrit vorig jaar in de Tour.

Sprak gisteren nog met iemand van Cervélo over TT-fietsen het blijft een heel moeilijke markt voor framefabrikanten. De markt is zo klein dat het gewoon niet uit kan om ieder jaar met iets nieuws te komen.

In de triatlonmarkt liggen veel meer kansen.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 jun 2018 09:19

Triathlon fietsen hoeven niet aan de UCI eissen te voldoen dat geeft de ontwerpers veel meer vrijheid. Bij tijdrit fietsen is het eerst de vastgestelde geometrie en daarna de aërodynamica. Mijn eigen fiets, de Felt IA, daarbij is het ontwerp op maximale aërodynamica gericht. Het model is in de “windtunnel” ontworpen. Natuurlijk zijn het ook allemaal marketingpraatjes maar ondertussen heb ik 60000 km gefietst op triathlonfietsen waarvan 45000 km op de Felt IA. Ik heb de nodige “ervaring” zeg maar. Het opvallendste van het IA frame is dat de wind en dan vooral schuine wind/zijwind nagenoeg geen vat krijgt op het hoge/dikke frame. Dit is zo “aero” dat die letterlijk door de wind/lucht heen snijd. De fiets blijft daardoor heel stabiel op de weg liggen. Snelheid met dwarswind is ook heel goed vast te houden. Verder is de “zit” veel meer op comfort gericht dan bij een tijdrit fiets. Ik zelf kan uren lang een tijdrit houding volhouden. Vorig jaar zelfs een rit van 500 km op deze fiets gemaakt. Soms denk ik wel eens, ik moet een koersfiets erbij kopen. Alleen ben ik bang dat die alleen maar zal “verstoffen” in de garage. Want ik zal toch mijn Felt iedere keer pakken. Even een plaatje om de dikte van het frame aan te geven.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door RVV op 30 jun 2018 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 23354
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 jun 2018 09:21

Triathlon fietsen hoeven niet aan de UCI eissen te voldoen dat geeft de ontwerpers veel meer vrijheid.
Dat, maar voor framebouwers is het vooral van belang dat deze markt van kopers vele malen groter is. Met mes snijdt dus aan twee kanten: ze kunnen extremere designs maken (zoals je terecht opmerkt), anderzijds zijn er meer kopers. Wat ook meespeelt is dat triatleten veel meer op hun triatlonfiets rijden dan wielrenners op hun tijdritfiets.

Tijdritfietsen zijn leuk om te showcasen, maar een echte businesscase is er niet. Het is dan ook niet voor niks dat de kleinere merken de frames gewoon elders inkopen (Colnago deed dit altijd bij Giant om maar eens een voorbeeld te noemen).

Sjurk
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:05

Sjurk 30 jun 2018 09:56

Ander voorbeeld is mijn Sensa, dat is een ADK-frame dat ook door o.a. Stevens gebruikt werd. Op dit moment heeft Planet X de Exo 3 wat dezelfde fiets is als de huidige Sensa Dura en Stevens Volt. Planet X gooit daar vervolgens een marketing-verhaal overheen met windtunnel- en ontwerpgebla en een foto van een medewerker die naar een PDF uit de chinese fabriek zit te kijken.

knukkel schreef:
30 jun 2018 07:15
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik denk dat een je over een uur bv al meer dan 30 sec kunt winnen/verliezen door afstellingsverschillen van dezelfde fiets.
Door afstellingsverschillen absoluut, maar de fiets an sich niet. Uit een test van Velonews (en er zullen er meer zijn) kwam dat een aero-frame op een 40km tijdrit ca. 17 sec sneller is dan een 'standaard' tt-frame. Nou is de Slice al aero dus ik verwacht een kleiner verschil, ook op 50km.

Als het in de afstelling zit dan ligt dat eerder aan het team en het geld dat ze in fits stoppen dan aan de fiets zelf.

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 30 jun 2018 12:20

Mijn opmerking over de afstelling was eigenlijk meer bedoeld om te illustreren dat details al best veel kunnen uitmaken bij een TT fiets. 30 Sec op een uur is slechts een verschil van 0.8% en ik denk dat je wel meer aan fietsverschillen kunt toeschrijven. Hij rijdt harder op z'n huidige fiets dan z'n vorige, en ik denk dat dat best door de fiets kan komen. Maar is een beetje een welles/nietes discussie... ;-)

Sjurk
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:05

Sjurk 30 jun 2018 15:57

Tja, weinig, dat is 17 seconden op 40km natuurlijk ook ;-) Maar je hebt absoluut gelijk, zeker zullen we het nooit weten want Dylan heeft de laatste jaren niet serieus tijdritten gereden, vergelijkingsmateriaal hebben we dus niet. Er zijn ook heel weinig vergelijkende aero-tests waarin de bolide en superslice meegenomen worden. Ik vind alleen dat hij best wat meer trots kan tonen voor zijn prestatie, de fiets kan heel goed zijn maar je moet het nog wel ff doen.

Joeyy
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2015 20:14

Joeyy 30 jun 2018 19:13

Ik ben ook in de markt voor een nieuwe TT-fiets voor zowel tijdritten als (en vooral) triathlons... Ik hou wel van de data en vroeg/vraag me af wat nou het snelste tijdritframe is? Is dit al eens getest? De pinarello zou dan wel hoog in het lijstje staan maar zo hoog rijkt het budget helaas niet... De Giant Trinity staat nu in de schuur en daar ben ik ook erg gecharmeerd van, daarnaast is deze ook behoorlijk doorontwikkeld volgens mij. Zit te twijfelen tussen de nieuwe Trinity en de Argon18 E118 NEXT, die is alleen wel erg minimalistisch vind ik.

Gebruikersavatar
nofuturekid
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50

Gebruikersavatar nofuturekid 30 jun 2018 19:52

Joeyy schreef:
30 jun 2018 19:13
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe TT-fiets voor zowel tijdritten als (en vooral) triathlons... Ik hou wel van de data en vroeg/vraag me af wat nou het snelste tijdritframe is? Is dit al eens getest? De pinarello zou dan wel hoog in het lijstje staan maar zo hoog rijkt het budget helaas niet... De Giant Trinity staat nu in de schuur en daar ben ik ook erg gecharmeerd van, daarnaast is deze ook behoorlijk doorontwikkeld volgens mij. Zit te twijfelen tussen de nieuwe Trinity en de Argon18 E118 NEXT, die is alleen wel erg minimalistisch vind ik.
Beetje broken record reactie maar t gaat bij triathlons eerst om fit, dan om fit, en dan om fit. Als je 180km op jezelf bent aangewezen wil je primair lekker zitten en nog een fijne marathon kunnen rennen daarna.

Dus als die Giant de juiste Geometry heeft voor jou dan is mijn advies daar zo dicht mogelijk bij te blijven. Heb nog niet naar Argon 18 gekeken maar je kunt deze site gebruiken om ze te vergelijken: https://geometrygeeks.bike

Ik zelf heb bijvoorbeeld een Cannondale Slice HiMod waar ik helaas een ongeluk mee heb gehad. Ter vervanging vallen op basis van Stack en Reach de Canyon Speedmax en Scott Plasma bij voorbaat af, hoe Aero en stoer ze ook zijn. Aangezien Cannondale de markt lijkt te hebben verlaten en ik nu graag disc brakes wil denk ik aan een Parlee TTIR.

Gebruikersavatar
nofuturekid
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50

Gebruikersavatar nofuturekid 30 jun 2018 20:00

Sjurk schreef:
30 jun 2018 15:57
Tja, weinig, dat is 17 seconden op 40km natuurlijk ook ;-) Maar je hebt absoluut gelijk, zeker zullen we het nooit weten want Dylan heeft de laatste jaren niet serieus tijdritten gereden, vergelijkingsmateriaal hebben we dus niet. Er zijn ook heel weinig vergelijkende aero-tests waarin de bolide en superslice meegenomen worden. Ik vind alleen dat hij best wat meer trots kan tonen voor zijn prestatie, de fiets kan heel goed zijn maar je moet het nog wel ff doen.
Ik denk dat het probleem niet zozeer Aero eigenschappen zijn, hoewel die wel wat minder zijn bij de Slice. Die fiets was namelijk primair voor comfort op lange afstanden ontworpen en daardoor een wat andere Carbon lay-up en geometrie (hogere stack). Die pro lui willen super diep zitten, dieper dan wij ‘consumenten’ vaak aankunnen / willen.

anderson99
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 30 jun 2018 22:42

Dat verschilt ook per invidu TDL zijn polsen staan omhoog bij zijn tt stuur en bij Tony Martin staan ze omlaag omlaag is agressiever heb je minder comfort sneller last van kramp.

baba86
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 okt 2014 23:36

baba86 01 jul 2018 22:01

Alloaa,

Inmiddels een kleine aanpassing gedaan. Iets langere zit en de boggel is wat meer "vlak"

Hoe lijkt dit?
https://ibb.co/e5fHcJ

bve
Forum-lid
Berichten: 1116
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 02 jul 2018 08:24

Ziet er veel beter uit
Laatst gewijzigd door bve op 02 jul 2018 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: twofourtwo