Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Standaard te hoge hartslag?

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 27 jun 2018 12:29

Als ik zo snel lees wat de testen inhouden zou ik denken dat juist het Uitgebreide sportmedisch onderzoek het beste past, daarbij wordt jouw omslagpunt bepaald. Dat is toch wat je wilt weten?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 jun 2018 12:30

rverwaart schreef: 27 jun 2018 11:59
bever schreef: 26 jun 2018 19:09 Doe nou gewoon zo'n inspanningstest :) Aan ambitie en doorzettingsvermogen ontbreekt het je volgens mij niet. Nu is het de truc om ook slim te gaan trainen en niet te veel te gaan experimenteren op eigen houtje.

In Rotterdam kun je zelfs kiezen waar

https://www.zorgkaartnederland.nl/sport ... /rotterdam

in het Ikazia bieden ze verschillende onderzoeken aan zie ik;
- Basis Sportmedisch Onderzoek
- Groot Sportmedisch Onderzoek
- Uitgebreid Sportmedisch Onderzoek
- Top Sportmedisch Onderzoek

Ik denk dat de laatste voor mij wel past ;). Natuurlijk niet, die valt sowieso af. Maar is de basis genoeg denken jullie?
De grote van het onderzoek zegt niets over het protocol wat wordt gehanteerd. Daar moet je naar informeren. Beste is 3minuten of langer per blok, zodat je per blok een lactaat steady state krijgt.

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 27 jun 2018 18:36

NuitKor schreef: 27 jun 2018 09:13
bever schreef: 26 jun 2018 19:09
rverwaart schreef: 26 jun 2018 10:13 Walter,

Hartelijk dank voor deze duidelijke uitleg :). Ik heb in de dagen dat dit topic is gestart al veel geleerd. Als ik jouw bericht goed begrijp is de theorie dus; hoe hoger de vetdrempel, hoe beter.

Dat maakt mijn volgende trainingsritten dan inderdaad heel anders. Denk jij dat het goed is om de komende weken eens te expirimenteren met het volgende; dezelfde rit / afstand maken, maar op andere snelheden rijden. De eerste keer bijv. 28km/h, keer erna 29km/h, 30km/h, etc. en dan kijken wat het met de hartslag / het gevoel in het lichaam doet?
Ik zal me ook eens verdiepen in het doen van zo'n inspanningstest. Ik woon zelf in de omgeving van Rotterdam; heb jij tips / adviezen waar ik zo'n test kan doen?
Doe nou gewoon zo'n inspanningstest :) Aan ambitie en doorzettingsvermogen ontbreekt het je volgens mij niet. Nu is het de truc om ook slim te gaan trainen en niet te veel te gaan experimenteren op eigen houtje.

In Rotterdam kun je zelfs kiezen waar

https://www.zorgkaartnederland.nl/sport ... /rotterdam
Niet elke locatie neemt goede tests af. De meeste SMA's doen een test waarbij de waarde elke minuut wordt verhoogd en sta je na 15 minuten weer naast je fiets. Krijg je een rapportje mee met conclusie "goede conditie". Kan je niets mee.
De befaamde (of beruchte) Conconi test. Die bepaalt toch echt wel je omslagpunt. Is natuurlijk niet zo valide als een test met lactaat-metingen, maar heeft voor mij altijd goed gewerkt

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 jun 2018 19:23

bever schreef: 27 jun 2018 18:36
NuitKor schreef: 27 jun 2018 09:13
bever schreef: 26 jun 2018 19:09

Doe nou gewoon zo'n inspanningstest :) Aan ambitie en doorzettingsvermogen ontbreekt het je volgens mij niet. Nu is het de truc om ook slim te gaan trainen en niet te veel te gaan experimenteren op eigen houtje.

In Rotterdam kun je zelfs kiezen waar

https://www.zorgkaartnederland.nl/sport ... /rotterdam
Niet elke locatie neemt goede tests af. De meeste SMA's doen een test waarbij de waarde elke minuut wordt verhoogd en sta je na 15 minuten weer naast je fiets. Krijg je een rapportje mee met conclusie "goede conditie". Kan je niets mee.
De befaamde (of beruchte) Conconi test. Die bepaalt toch echt wel je omslagpunt. Is natuurlijk niet zo valide als een test met lactaat-metingen, maar heeft voor mij altijd goed gewerkt
Lactaat is ook achterhaald. Met lactaat steady state bedoel ik dat je lichaam zich weer heeft aangepast op de nieuwe weerstand. Dus bedoel geen lactaat meting.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 jun 2018 19:35

bever schreef: 27 jun 2018 18:36
NuitKor schreef: 27 jun 2018 09:13
bever schreef: 26 jun 2018 19:09

Doe nou gewoon zo'n inspanningstest :) Aan ambitie en doorzettingsvermogen ontbreekt het je volgens mij niet. Nu is het de truc om ook slim te gaan trainen en niet te veel te gaan experimenteren op eigen houtje.

In Rotterdam kun je zelfs kiezen waar

https://www.zorgkaartnederland.nl/sport ... /rotterdam
Niet elke locatie neemt goede tests af. De meeste SMA's doen een test waarbij de waarde elke minuut wordt verhoogd en sta je na 15 minuten weer naast je fiets. Krijg je een rapportje mee met conclusie "goede conditie". Kan je niets mee.
De befaamde (of beruchte) Conconi test. Die bepaalt toch echt wel je omslagpunt. Is natuurlijk niet zo valide als een test met lactaat-metingen, maar heeft voor mij altijd goed gewerkt
Lactaat is ook achterhaald. Met lactaat steady state bedoel ik dat je lichaam zich weer heeft aangepast op de nieuwe weerstand. Dus bedoel geen lactaat meting.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 jun 2018 20:11

NuitKor schreef: 27 jun 2018 19:35 ...
Lactaat is ook achterhaald. Met lactaat steady state bedoel ik dat je lichaam zich weer heeft aangepast op de nieuwe weerstand. Dus bedoel geen lactaat meting.
Dit is voor mij chinees: wat bedoel je wel?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 jun 2018 20:17

rverwaart schreef: 27 jun 2018 11:59 ...

in het Ikazia bieden ze verschillende onderzoeken aan zie ik;
- Basis Sportmedisch Onderzoek
- Groot Sportmedisch Onderzoek
- Uitgebreid Sportmedisch Onderzoek
- Top Sportmedisch Onderzoek

...
Ik zou iedere test waar het woord medisch in komt links laten liggen. Een inspanningstest en 'medisch' lijkt me weinig met elkaar te maken hebben (of gaan ze je pillen geven als training?).

Welke test het ook is: je moet nadien vooral een duidelijk trainingsadvies krijgen. Dat start met de uitleg van waar je staat, waar je naar toe wil en hoe je dat kan bereiken. Omslagpunten, zones zijn daarbij maar hulpmiddelen. Als je geen zicht hebt op hoe aan dat advies te komen lijkt de test me weinig zin te hebben.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 jun 2018 20:18

Ik zie dat Ikazia een ziekenhuis is: waarom zou je voor je sport naar een ziekenhuis gaan? Je bent toch niet ziek?

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 27 jun 2018 20:34

ik heb vorig jaar een test gedaan bij een SMA. ik wilde eens weten hoe hoog mijn omslagpunt was bij het fietsen en ook omdat ik al richting 50 ga leek het me wel eens zinvol. Met hardlopen weet ik wel (die ligt uiteraard hoger). Ik vond de test best wel ok. kreeg er ook een advies bij voor hartslagzones. Ik fiets altijd met een gemiddelde hartslag onder de 130 (80% van mijn omslagpunt en minder dan 70% van max hs), temeer omdat ik naast het fietsen ook nog 4 keer per week hardloop. Geleidelijk aan gaat het ook met die hartslag van onder de 130 steeds sneller. Regelmatig al stukken van 80 km boven de dertig gemiddeld en langere ritten iets onder de 30. Ook met hardlopen wat ik ongeveer 5 uur per week doe loop misschien 40 minuten in Z4 en de rest allemaal in Z3 of zelfs Z2.
Ik zou het zeker aanraden om het te doen. Nu moet ik wel zeggen dat ik al jaren hardloop op basis van bepaalde trainingsmethoden en dus wel het een en ander weet van de zones en wat daar mee te doen.
Bij veel zorgverzekeraars kan je zo'n test 1 keer in de 2 jaar op kosten van de zorgverzekeraar doen. Ik zou eens kijken in de voorwaarden.
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 27 jun 2018 20:47

walter- schreef: 27 jun 2018 20:11
NuitKor schreef: 27 jun 2018 19:35 ...
Lactaat is ook achterhaald. Met lactaat steady state bedoel ik dat je lichaam zich weer heeft aangepast op de nieuwe weerstand. Dus bedoel geen lactaat meting.
Dit is voor mij chinees: wat bedoel je wel?
Dat je met een conconi-test eigenlijk best wel een redelijk beeld krijgt van je hartslagzones, maar dat de profs al laaaaaang met een andere methode werken :mrgreen:

Mind_state
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jun 2014 00:12

Mind_state 27 jun 2018 22:03

arnold schreef: 27 jun 2018 20:34 Bij veel zorgverzekeraars kan je zo'n test 1 keer in de 2 jaar op kosten van de zorgverzekeraar doen. Ik zou eens kijken in de voorwaarden.
Weet jij toevallig onder welke noemer dit valt?

Ik ben na relatief lange inactiviteit en wat lichamelijke beperkingen rijker weer redelijk intensief aan het sporten en doelen aan het stellen voor mezelf, maar zou ook graag zo'n test doen. A om te weten hoe mijn hartconditie is, en B om gerichter te kunnen trainen. Mocht dat vanuit mijn (aanvullende) zorgverzekering geregeld kunnen worden, zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn.

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 27 jun 2018 22:56

Mind_state schreef: 27 jun 2018 22:03
arnold schreef: 27 jun 2018 20:34 Bij veel zorgverzekeraars kan je zo'n test 1 keer in de 2 jaar op kosten van de zorgverzekeraar doen. Ik zou eens kijken in de voorwaarden.
Weet jij toevallig onder welke noemer dit valt?

Ik ben na relatief lange inactiviteit en wat lichamelijke beperkingen rijker weer redelijk intensief aan het sporten en doelen aan het stellen voor mezelf, maar zou ook graag zo'n test doen. A om te weten hoe mijn hartconditie is, en B om gerichter te kunnen trainen. Mocht dat vanuit mijn (aanvullende) zorgverzekering geregeld kunnen worden, zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn.
Bij mij valt het onder de aanvullende verzekering. Het heet sportmedisch onderzoek. Ik zou gewoon even contact opnemen met je zorgverzekeraar. Dan weet je het snel genoeg.
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Plaats reactie