Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

powermeter calibratie hulp

gjdev
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jun 2018 15:28

gjdev 27 jun 2018 15:40

Ik heb sinds kort een Stages LR powermeter. Deze rapporteert meestal een LR balance van 54/46 (dus volgens de powermeter levert mijn linkerbeen ongeveer 15% meer power dan rechts). Dit verschil is vrij consistent van lage tot piek vermogens.

Dit vind ik vreemd, omdat mijn rechterbeen een stuk sterker is dan mijn linkerbeen. Ik zou dus een LR balance andersom verwachten. Ik ben bezig met een revalidatie vanwege operatie aan mijn heup, en bij alles wat ik doe kan ik met rechts meer power genereren dan met links. (Bijvoorbeeld leg-presses of andere fitness oefeningen met gewichten).

Om te valideren of de Stages inderdaad een afwijking heeft, ben ik op zoek naar iemand met bijvoorbeeld een pedal based power meter (L+R), die er geen probleem mee heeft om deze voor bijv. een kwartier op mijn fiets te monteren, zodat we de output van beide kunnen vergelijken. Misschien voor die persoon zelf ook interessant, omdat hij/zij dan kan vergelijken met mijn Stages. Is er iemand die hiervoor open staat? Liefst in de omgeving Amsterdam?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 jun 2018 18:10

gjdev schreef: 27 jun 2018 15:40 Deze rapporteert meestal een LR balance van 54/46 (dus volgens de powermeter levert mijn linkerbeen ongeveer 15% meer power dan rechts). Dit verschil is vrij consistent van lage tot piek vermogens.
Hoe kom jij aan die 15% als de L/R balans 54/46 is?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 jun 2018 18:15

Power gemeten door een powermeter is vermogen.
Bij dingen met gewichten meet je geen vermogen maar kracht.
Minder maximale kracht kan zomaar meer vermogen opleveren, dus zo vreemd is het niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

gjdev
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jun 2018 15:28

gjdev 27 jun 2018 18:58

Zorro schreef: 27 jun 2018 18:10 Hoe kom jij aan die 15% als de L/R balans 54/46 is?
46 * 1.17 = 54. Dus bij 54/46 wordt er links 17% meer vermogen gemeten dan rechts.

gjdev
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jun 2018 15:28

gjdev 27 jun 2018 19:10

Keezx schreef: 27 jun 2018 18:15 Power gemeten door een powermeter is vermogen.
Bij dingen met gewichten meet je geen vermogen maar kracht.
Minder maximale kracht kan zomaar meer vermogen opleveren, dus zo vreemd is het niet.
Volgens mij: vermogen = snelheid * kracht. De snelheid is links en rechts hetzelfde, want je pedalen zitten nu eenmaal aan elkaar vast. Dus is het vermogen evenredig met de kracht die ik op de pedalen zet. Of ik moet een hele rare denkfout maken?

Het kan natuurlijk zijn dat ik links mijn kracht efficiënter overbreng op de pedaal. Maar gezien het grote verschil in waardes die ik krijg van de stages, en het grote verschil in kracht wat ik kan leveren andersom, heb ik vraagtekens bij de meetresultaten. Onmogelijk is het niet, onwaarschijnlijk lijkt het mij wel.

Ik heb voor een LR powermeter gekozen, juist om dit verschil (vanwege revalidatie heup) inzichtelijk te maken. Dan wil ik wel de meetresultaten kunnen vertrouwen, en op dit moment doe ik dat zeker niet.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 jun 2018 20:07

gjdev schreef: 27 jun 2018 19:10
Volgens mij: vermogen = snelheid * kracht. De snelheid is links en rechts hetzelfde, want je pedalen zitten nu eenmaal aan elkaar vast. Dus is het vermogen evenredig met de kracht die ik op de pedalen zet. Of ik moet een hele rare denkfout maken?
De denkfout die je maakt is dat je denkt dat maximaal (duur) vermogen hetzelfde is als maximale kracht x snelheid.
Iedere fietser, zelfs een ouwe opoe, is in staat tot het produceren van veel meer maximale kracht dan tijdens het fietsen nodig is om enige tijd (pakweg 10 minuten) zo snel mogelijk te rijden.
De effectieve spierkracht tijdens het fietsen op maximaal duurvermogen is maar een deel (< 50%) van de maximale.
Zelfs tijdens sprinten is de kracht op de pedalen aanzienlijk minder dan tijdens statische krachtmetingen.
Vandaar dat het heel goed mogelijk is dat een "zwak"been toch evenveel of meer (duur)vermogen produceert als een "sterk"been.
Hoeveel zuurstof neemt dat been op is waar het om gaat en de spiermassa hoeft niet de bottleneck te zijn.
Bodybuilders hebben veel spiermassa en kracht, maar presteren op een fiets niet meteen veel meer dan een tenger manneke, integendeel.
De bevindingen zouden een aanwijzing kunnen zijn dat echte krachttraining, gericht op het vergroten van speirmassa voor jou wel eens averechts zou kunnen werken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 jun 2018 21:08

gjdev schreef: 27 jun 2018 18:58
Zorro schreef: 27 jun 2018 18:10 Hoe kom jij aan die 15% als de L/R balans 54/46 is?
46 * 1.17 = 54. Dus bij 54/46 wordt er links 17% meer vermogen gemeten dan rechts.
Ik zou het eens verder op moeten zoeken en overdenken maar dat is volgens mijn een denkfout van je.

Je hebt een tweezijdige Stages die links en rechts seperaat meet.
Stages laat een bepaald totaalvermogen zien maar weet dat 54% daarvan door je linker en 46% door je rechter been geleverd word en laten voor het gemak ervan uitgaan dat die percentages kloppen.

Dan levert je linkerbeen toch gewoon 8% meer vermogen dan je rechterbeen.
Het gaat om het verschil links/rechts en niet de verhouding.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

gjdev
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jun 2018 15:28

gjdev 27 jun 2018 21:23

Keezx schreef: 27 jun 2018 20:07 [...]

De effectieve spierkracht tijdens het fietsen op maximaal duurvermogen is maar een deel (< 50%) van de maximale.
Zelfs tijdens sprinten is de kracht op de pedalen aanzienlijk minder dan tijdens statische krachtmetingen.
Vandaar dat het heel goed mogelijk is dat een "zwak"been toch evenveel of meer (duur)vermogen produceert als een "sterk"been.

[...]
Ja daar heb je wel een punt. Bedankt voor de uitleg!

gjdev
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jun 2018 15:28

gjdev 27 jun 2018 21:29

Zorro schreef: 27 jun 2018 21:08
gjdev schreef: 27 jun 2018 18:58
Zorro schreef: 27 jun 2018 18:10 Hoe kom jij aan die 15% als de L/R balans 54/46 is?
46 * 1.17 = 54. Dus bij 54/46 wordt er links 17% meer vermogen gemeten dan rechts.
Ik zou het eens verder op moeten zoeken en overdenken maar dat is volgens mijn een denkfout van je.

Je hebt een tweezijdige Stages die links en rechts seperaat meet.
Stages laat een bepaald totaalvermogen zien maar weet dat 54% daarvan door je linker en 46% door je rechter been geleverd word en laten voor het gemak ervan uitgaan dat die percentages kloppen.

Dan levert je linkerbeen toch gewoon 8% meer vermogen dan je rechterbeen.
Het gaat om het verschil links/rechts en niet de verhouding.
Nee, probeer maar eens getallen in te vullen. Als ik bijvoorbeeld met links 108W en met rechts 92W vermogen produceer, dan is het totale vermogen (L+R) 200W. Links levert dan 17% meer vermogen als rechts (108 / 92 = 1.17). Verhouding 108:92 is hetzelfde als 54:46. Dus LR balance is 54:46, omdat je links 17% meer vermogen levert dan rechts.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 jun 2018 22:00

Ja, ik denk dat ik mijn denkfout zie.

Dat verschil van 16Watt moet je per halve omwenteling bekijken die bij gelijke verdeling 50-50 is natuurlijk.

Maar goed je originele vraag was eigenlijk:

'Om te valideren of de Stages inderdaad een afwijking heeft, ben ik op zoek naar iemand met bijvoorbeeld een pedal based power meter (L+R), die er geen probleem mee heeft om deze voor bijv. een kwartier op mijn fiets te monteren, zodat we de output van beide kunnen vergelijken. Misschien voor die persoon zelf ook interessant, omdat hij/zij dan kan vergelijken met mijn Stages. Is er iemand die hiervoor open staat? Liefst in de omgeving Amsterdam?'
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie