Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jun 2018 11:10

Gastheerg schreef: 26 jun 2018 08:12 Iedere recreant die beweerd met velgremmen problemen te hebben gaat die zeker ook met schijven krijgen! Onderhoud is namelijk (voorlopig?) veel complexer.
Geweldig toch? Meer handel voor de lokale fietsenmaker :winkthumb:
Less is bore

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4356
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 jun 2018 11:24

En audicien vanwege de gehoorbeschadiging :lol:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jun 2018 11:52

Ernie C. schreef: 26 jun 2018 10:59 En waarom zou dit forum niet in die behoefte kunnen voorzien?

Voor technische vragen over een specifiek schijfremsysteem kan eenieder een nieuw topic starten.
Ik denk niet dat veel mensen dat nog durven 8-)

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 26 jun 2018 14:11

53x11 schreef: 26 jun 2018 07:34
Zolang je callipers uit moet lijnen na een wielwissel, de remmen piepen in de regen (en aanlopen), ontluchten een gedoe is, etc, is voor mij een fiets met schijven een achteruitgang.
Daarom wacht ik ook met het aanschaffen van een nieuwe fiets en hoop dat ze een aantal zaken oplossen: herrie, aanlopen en afstellen. Overigens heb ik mij laten vertellen dat Campa die drie zaken beter voor elkaar zou hebben dan de andere twee maar dat kan ik zelf niet bevestigen.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 26 jun 2018 15:33

Ik fiets met schijfremmen op canyon endurace, met 2 wielsetjes, beide 6bolt systeem, waarbij ik met spacers voor elkaar heb gekregen dat ik wielen kan uitwisselen zonder dat ik calipers hoef af te stellen. (Zipp en Helin velgen)
Op CX ook schijfremmen. Daar zitten nu velgen (mavic) in met CX bandjes. Als ik daar in winter een wielsetje uit de Canyon in gooi, moet ik hoogswaarschijnlijk de calipers opnieuw uitlijnen (ik schat dat dat binnen 15minuten gedaan is).

Enige dat ik in 2jr ben tegengekomen is een aanlopende rem in de CX nadat ik een boomstronkje had geraakt. Disc rotot daarna voorzichtig terug gebogen en geen problemen meer gehad met aanlopende rotor.

Alles in combinatie met 12mm steekassen overigens. In club rijdt er iemand in de winter op een alu canyon CX met QR, die wilt ook nog wel eens aanlopen. En zelfde geldt voor een clubgenoot met een Cannondale Synapse (met kermis rood/geel kleurschema, maar dat terzijde :)) met QR.

EDIT: beide fietsen zijn ultegra 6800 hydro disc (1x di2 1x mechanisch schakelen)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 jun 2018 15:53

Bospaadje schreef: 26 jun 2018 15:33 Ik fiets met schijfremmen op canyon endurace, met 2 wielsetjes, beide 6bolt systeem, waarbij ik met spacers voor elkaar heb gekregen dat ik wielen kan uitwisselen zonder dat ik calipers hoef af te stellen. (Zipp en Helin velgen)
..
Wat maakt het relevant welke velg een schijfrem wiel heeft voor de uitlijning van je schijf? Dat ligt toch alleen aan je naaf dacht ik?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jun 2018 16:19

MarkVeenstra schreef: 26 jun 2018 15:53
Bospaadje schreef: 26 jun 2018 15:33 Ik fiets met schijfremmen op canyon endurace, met 2 wielsetjes, beide 6bolt systeem, waarbij ik met spacers voor elkaar heb gekregen dat ik wielen kan uitwisselen zonder dat ik calipers hoef af te stellen. (Zipp en Helin velgen)
..
Wat maakt het relevant welke velg een schijfrem wiel heeft voor de uitlijning van je schijf? Dat ligt toch alleen aan je naaf dacht ik?
Bij wielen met centerlock bevestiging is het moeilijker, of zelfs niet mogelijk, om je schijven hetzelfde uit te lijnen.
Bij 6-bouts bevestiging kan je mist het gebruik van spacers je schijven op je wielsets volledig hetzelfde uitlijnen.
Dan is een wielwissel even makkelijk als bij velgen die hetzelfde zijn uitgelijnd voor velgremmen.

Alternatief is om bij wielen voor schijfrem dezelfde naven te gebruiken voor je verschillende wielen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 26 jun 2018 16:45

Mark hapt op de opmerking van Bospaadje dat de velgen verschillen, maar het is alleen relevant dat de naven verschillen. De boodschap van Bospaadje was gelukkig wel gewoon overgekomen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jun 2018 17:16

Maar in koers kan een renner niet altijd zijn uitgelijnde setje pakken. Neutrale wagen bijvoorbeeld.

Prive vind ik uitspaceren zonde van de moeite. Binnen 2 min heb ik de boel goed lopend op de atb bij wielwissel.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16233
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jun 2018 20:39

Dan rijdt straks het hele peloton met Shimano wielen en volgt de consument weer slaafs...
Campagnolo Ultra Dork

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 26 jun 2018 23:38

Zipp heeft andere naven dan Helin. Dat bedoelde ik eigenlijk

HarrieD
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 feb 2018 18:56

HarrieD 02 jul 2018 22:09

Ik heb dit voorjaar bij de aankoop van een nieuwe racefiets bewust gekozen voor velgremmen. Met mijn beschikbare budget kon ik hierdoor een mooier carbon frame kiezen en was de fiets ook lichter dan een even dure aluminium fiets met schijfremmen. Ik ken de remkracht van schijfremmen. Mijn MTB is voorzien van XT schijfremmen en die remmen zou ik niet graag willen missen. Ik rij altijd in eigen land en dan moet je met de MTB op de NL parcoursen best wel vaak hard remmen. Dan komen de schijfremmen goed van pas.
En qua onderhoud en afstellen vind ik ze zelfs gemakkelijker dan de V-bakes die ik daarvoor had. Alleen bij bepaalde vochtige weersomstandigheden ben ik soms een rijdend milieudelict door de enorm krijsende remmen. Kort geleden "voor weinig" een aantal setjes blokken voor de XT remmen bij Ali gekocht. En die doen het fantastisch. Hoe lang ze meegaan weet ik nog niet, maar ze zorgen voor een enorme remkracht.
Op de racefiets hebben de remmen bij mij een gemakkelijke taak. Op mijn vorige fiets heb ik in 7 jaar niet eens de blokken hoeven te vervangen. De remwerking werd alleen minder door veroudering.
Zou ik vaak in heuvelachtig terrein fietsen had ik misschien wel voor schijfremmen gekozen op mijn nieuwe racefiets.
Over niet al te lange tijd zullen er wel geen racefietsen met velgremmen meer bij de dealers staan. Daar zorgen de fabrikanten wel voor. Die zullen iedere keer met iets nieuws komen. De schoorsteen moet tenslotte wel blijven roken. Ik ben benieuwd wat de volgende (marketing) stap zal zijn: 12 sp. cassette met één voorblad zoals bij de MTB's? "Headshock vering? Ze zien in ieder geval graag dat je na een paar jaar een nieuwe fiets koopt.

Plaats reactie