Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 25 jun 2018 21:25

velopierre schreef: 25 jun 2018 20:32 Ik was ook sceptisch over schijfremmen maar sinds ik een tegen een plotseling gevallen fietser ben gebotst denk ik er anders over. Ik had niet voldoende tijd meer om een goede noodstop te maken terwijl mijn handen wel op de schifters zaten. Hydraulische schijfremmen hadden hierbij zeker geholpen omdat je dan weinig kracht hoeft uit te oefenen.
Ik heb met velgremmen een noodstop kunnen maken om een plotseling gevallen fietser te ontwijken. Ik door mijn reflex voldoende tijd om een noodstop te maken en mezelf halfdwars op de weg te zetten en uit te klikken. Mijn handen zaten bovenop de shifters.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 25 jun 2018 21:52

daar hadden schijfremmen helemaal niets aan geholpen, simpelweg omdat niet de remmen maar het contactvlak tussen band en wegdek de beperkende factor zijn bij meer remkracht. Abs had kunnen helpen maar dat duurt nog een poosje ;-)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 jun 2018 22:03

ABS helpt doorgaans niet veel bij een noodstop.....

Ps, vorige week werd ik op 200 meter van mijn huis bijna doodgereden toen er een wegpiraat met 60 a 70 over de rotonde raasde waar ik op reed.
Ik stond stil met m' n voorwiel 0,5 meter van de voorbijrazende auto en het achterwiel van de grond.
Meneer keek niet eens.
Met een schijfrem was het niet beter geweest en misschien wel slechter ( over de kop)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 jun 2018 22:10

nijkie schreef: 25 jun 2018 18:49
daniel1975 schreef: 25 jun 2018 18:27 12sp is ook zwaarder dan 11 sp maar daar hoor je ook geen mens over....
Hoeveel rijden daar nu mee?
Dat gewichtverschil is minimaal.
Gaat om principe;
Record 12sp: 2213gr
Record 11sp: 2039gr

De 11sp Chorus is lichter (2120gr)

Je betaalt een pak meer, krijgt er meer grammen voor terug en wat schiet je er mee op? Dat je altijd een nutteloze 11 als startkrans krijgt wat dus totaal niets toevoegt. Een 12-29 (dus met 18) had ik nog kunnen snappen, maar je krijgt nu 11-29.
Wat doet dit in een schijfremmentopic? Allebei nutteloze upgrades imho.
Less is bore

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 25 jun 2018 23:32

daniel1975 schreef: 25 jun 2018 09:14 Puur gepushed door de fabrikanten.
Ik ben bang dat hij gelijk heeft.
Ja, en ik wil dit nog wel aanvullen met het pushen en promoten van schijfremmen door de redactie van Fiets en ongetwijfeld her en der nog enkele andere bladen. Op mij komt die promotiecampagne vaak zelfs agressief en ongenuanceerd over. En dat heeft niets te maken met voor/tegen/neutraal t.o.v. schijfremmen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 jun 2018 07:09

Uiteindelijk komt het gewoon op persoonlijke voorkeur neer. Ben je zelf echt pro schijfremmen (zoals ik, voor verschillende redenen) dan ga je er positief over schrijven, aangezien meer dan 80% van de fietsers positief is over schijfremmen (zie de poll van GCN van vorige week) ga je meer positiefs lezen dan negatiefs.

Wees gewoon blij dat je keuze hebt, het wilt toch niet zeggen dat alle marketing en hype pro schijf is, dat je dat slaafs moet volgen. Je gaat altijd nog keuze hebben, die keuze gaat waarschijnlijk wat minder groot worden maar wel ruim genoeg dat iedereen zijn ding kan doen.

Daarom dat ik dit gezeur niet begrijp, net zoals zeuren dat VW saaie auto's maakt die je niet wilt, best, dan koop je toch iets anders, wat is het probleem dan?
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 jun 2018 07:34

Het (luxe) probleem is dat fabrikanten het liefst geen materialen voor én velg- en schijf schijfremmen ontwikkelen in de toekomst (want te duur), dus dat die keus juist weg gaat vallen.

Zolang je callipers uit moet lijnen na een wielwissel, de remmen piepen in de regen (en aanlopen), ontluchten een gedoe is, etc, is voor mij een fiets met schijven een achteruitgang.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 jun 2018 08:12

En nog belangrijker: ik heb nooit problemen met gewone velgremmen en ben toch wel eens ergens omlaag gefietst.
Waarom iets anders als iets wat je hebt probleemloos werkt? Iedere recreant die beweerd met velgremmen problemen te hebben gaat die zeker ook met schijven krijgen! Onderhoud is namelijk (voorlopig?) veel complexer.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 26 jun 2018 08:18

Ik begreep dat bijvoorbeeld Specialized voor komend modeljaar al (vrijwel) geen modellen meer uitbrengt met velgremmen. En er zullen er ongetwijfeld meer zijn die deze richting opgaan. Dus die vrije keuze zou binnen een paar jaar wel eens fors minder kunnen zijn. Wat ik persoonlijk erg jammer vind.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 26 jun 2018 08:31

Helemaal eens met TL@, van mij mag er ook best wat strenger gemodereerd worden. De hele discussie is nu inderdaad wel duidelijk. Voor- en tegenstanders hebben hun standpunten duidelijk gemaakt en nu is het eigenlijk al een pagina of 100 dit herhalen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jun 2018 10:59

En waarom zou dit forum niet in die behoefte kunnen voorzien?

Voor technische vragen over een specifiek schijfremsysteem kan eenieder een nieuw topic starten. Er is recent nieuws geweest over het toelaten van schijfremmen dus is er nu reden om er opnieuw over te praten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 jun 2018 11:06

Modereren omdat bepaalde argumenten al vaak genoemd zijn lijkt me zeer onwenselijk. Dat de discussie duidelijk is, is ook slechts een mening. Of een argument dan al vaak genoeg benoemd is, om weg te modereren is vervolgens erg subjectief. En de mening van de moderators (zowel over het onderwerp als de beslissing wanneer iets te vaak herhaalt zou zijn), wordt dan wel erg belangrijk voor de richting van de discussie. Iets waar af en toe het blad fiets toch ook al van beticht wordt.
En dan nog los van het punt dat de moderators vrijwillig dit forum bijhouden, dus deze vorm van regulering waarschijnlijk veel te veel tijd gaat kosten. Als een discussie in korte tijd, meerdere keren in cirkeltjes gaat kan met een opmerking van de moderators natuurlijk gevraagd worden daarmee te stoppen of nieuwe argumenten aan te dragen :).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie