Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

DT SWISS Oxic probleem

Ville
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2011 11:19

Ville 21 jun 2018 13:18

Hallo,

Ik (als eeuwige twijfelaar) heb even jullie mening nodig.

Ik kocht een nieuwe set alu wielen van DT swiss. Toen ik ze aankreeg merkte ik een kleine beschadiging ( zie foto)

Op zich niet heel erg, maar voor een nieuwe wielset van 700 euro..
Ik heb vooral ook wat schrik dat het hierdoor bij het remmen erger zou worden.

Ik kan ze ruilen voor een andere set ( maar ze zeiden dat dit handgemaakte wielen zijn en het dus op een andere set ook kon zijn)
Ofwel de wielen houden en 15 euro voucher.

Wat zouden jullie doen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 21 jun 2018 13:46

Dat puntje links tegen de band aan? Ik verwacht niet dat dat erger zal worden met remmen, het lijkt me niet besmettelijk. De Oxic remrand staat erg goed bekend, maar ik heb wel een gebruiker eens gehoord dat ze wat 'broos' kunnen zijn: Gevoelig voor impact met harde voorwerpen. Opletten met gereedschap en dergelijke dus. Deze beschadiging lijkt ook in die lijn te zitten.

Ik heb ze zelf ook, heb er nog maar twee ritten mee gereden (wel 620km in totaal...) maar moet ze nog even goed inspecteren op de eerste slijtage.

Vrees helaas wel dat een dergelijk puntje in de toekomst ook niet helemaal uit te sluiten is. Blijft een gebruiksvoorwerp.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 21 jun 2018 19:00

Ik vind deze wielen heel aantrekkelijk. Ik zou ze ook graag rijden, toch vraag ik me af hoe goed het remvlak blijft. Ook ivm slecht weer/winter.
Dat puntje lijkt idd een tik van gereedschappen of een bandenlichter. Lekker met je duimen die banden erop leggen als dat kan.

Ville
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2011 11:19

Ville 21 jun 2018 20:14

Het is inderdaad een gebruiksvoorwerp, maar splinternieuw uit de doos zou ik dat toch niet verwachten.

Ik had ook wel ergens gelezen dat je wat voorzichtiger zou moeten zijn, maar ik gebruik zelf eigenlijk nooit bandenlichters om banden te monteren of eraf te halen, daar zal ik noet echt schrik moeten van hebben.

Er zal ooit wel eens iets aankomen, maar ik ben wel vrij zuinig op mijn materiaal, vandaar de vraag :)

In de winterperiode met zout en pekel denk ik niet dat je met deze wielen moet gaan rijden

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 21 jun 2018 20:26

Als je zo'n puntje al erg vind op je wielen, had je ze naar mijn mening beter in de doos kunnen laten zitten!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 21 jun 2018 22:12

Bekend probleem: ik heb vorig jaar drie setjes laten komen en telkens teruggestuurd vanwege dit soort kleine beschadigingen op de velg en naaf (soms wel 5-10 plekjes op één wiel). Als je goed inspecteert zul je er waarschijnlijk ook meerdere vinden. Ik vermoed dat ze het resultaat zijn van het richten van de wielen. Wat mij betreft een slechte voorbode van de houdbaarheid van de zwarte coating. En ik heb inderdaad al meerdere foto's op internet gezien van deze set met totaal vernaggelde remrand.
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 21 jun 2018 22:26

ik heb deze set ook sinds kort. Inmiddels heb ik er ruim 2K mee gereden, nog niets aan slijtage op het remvlak, danwel andere beschadigingen te zien.
Nu probeer ik zo min mogelijk te remmen. maar laatst in de zeikende regen afgedaald van le Alpe d'Huez, waarbij ik echt bijna constant in de remmen moest knijpen.
Ik verwachte nu toch wel iets te zien, maar nee hoor, de velgrand was nog helemaal gaaf

Deze beschadiging zou ik voor lief nemen en proberen een cash korting te krijgen, en dan wel wat meer dan € 15.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 21 jun 2018 22:34

Mijn OXICs hebben dit ook... heb ik geen punt van gemaakt.
Afbeelding

Ville
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2011 11:19

Ville 21 jun 2018 23:00

Bedankt voor de reacties. Op de naven is er niets te zien en het achterwiel is eigenlijk volledig perfect in orde.

Ik ga de raad maar opvolgen denk ik en er dit weekend maar eens van genieten dan. Eens zien of ik er nog iets extra kan uithalen.

Voor hetzelfde geld is een nieuwe set dan nog ‘erger’als ik het hierboven zo lees.

Ville
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jul 2011 11:19

Ville 20 jul 2018 19:06

Ik wil voor mijn Oxic wielset een extra setje remblokken bestellen zodat ik ze op reserve heb.

De remblokken zijn de Swiss Stop BXP (blauwe)

Deze zijn kwam ik tegen op bike-discount en zijn 16 euro voor 4 pads.

https://www.bike-discount.de/en/buy/swi ... eces-77239

Nu kwam ik ook deze tegen, waar specifiek voor Oxic wielset bijstaat.

https://www.bike-components.de/de/DT-Sw ... er-p56256/
en
https://www.bike-discount.de/en/buy/swi ... xic-643878

Deze zijn 20 euro voor 2 pads.

De blokken die bij de wielset zaten hebben de productcode van de laatste 2 links, maar ik vraag me af of dit geen pure marketing is en die van 16 euro niet hetzelfde zijn? Op de site van swiss stop zie ik ook maar 1 soort BXP pads voor shimano/sram

Iemand die me uitsluitsel kan geven?

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 20 jul 2018 20:40

Twee jaar (totaal 10 dagen) mee naar Ventoux gebied geweest, alles meegemaakt afdalingen droog, nat en slechtwegdek. Geen slijtplekken op remrand.
De groeten

Plaats reactie