Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Trek Emonda SL6 DIsc vs Canyon Endurace CF SL Disc 8.0

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 19 jun 2018 08:55

Sinds vorig jaar was ik ervan overtuigd dat ik de Canyon ging aanschaffen. Door de aankoop van een wagen dit jaar zijn die plannen dan weer een jaartje opgeschoven,

Echter ben ik toch aan het uitklijken/overwegen om eventueel bij een goede promotie toch nog voor een nieuwe fiets te gaan... Terwijl ik vorig jaar elke week weg was, merk ik nu dat ik minder zin heb om met die zware, lelijke en oude fiets de baan op te moeten. Al zit ik al sinds december met een spierscheur, en zit dat er ook voor iets tussen ;) .

Als ik op verscheidene sites "Ultagra", "Carbon" en "Schijfremmen" ingeef, kom ik meestal aan prijzen boven de 2500€. Lagere prijzen zijn dan vaak fietsen die "niet mijn smaak zijn" ofwel gaat het om oudere modellen.

Nu was mijn oog ook op de Trek Emonda SL6 Disc gevallen, omdat ik daar ook een mooie korting kan op krijgen.

Iemand die deze 2 fietsen wat kan vergelijken (vallen ze wel te vergelijken?), of ervaringen kan delen? Onlangs met iemand zitten praten die absoluut wou dat ik volgend jaar bij hem in de fietsclub zou komen, en hij zei zelf dat hij die Canyon's prijs/kwaliteit 1 van de beteren vindt, maar dat hij bijvoorbeeld zijn Trek maar een paar dagen kwijt was voor een herstelling, terwijl zijn ploegmaat de zijne 3 weken kwijt was voor een nagenoeg identiek probleem...

Nu, elk model/merk zal zijn voor- en nadelen wel hebben, dus diegene met opmerkingen of meningen, laat jullie maar gaan...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jun 2018 08:05

Natuurlijk zijn die fietsen vergelijkbaar.

Ook bij een fiets van de fietsenmaker kan garantie soms lang duren of b.v. een vervangend frame tijdelijk niet leverbaar zijn. Het hang ook heel erg af van welke fietsenmaker hoe snel/goed alles opgelost wordt.

Wil je voor ieder loszittend boutje of rateltje in je aandrijflijn de fiets binnen brengen dan ben je wellicht beter af met de Trek. Kun je het meeste zelf oplossen dan maakt het niet zoveel uit.

Verder zal het bij de Trek wat makkelijker zijn om een aantal zaken te customizen voor aanschaf. Denk daarbij aan het zadel en de cassette.

Qua geometrie zijn de verschillen niet gigantisch maar de zit op de Trek is in sommige maten een tikkeltje sportiever.

Zeer binnenkort komen de 2019 modellen in de winkel en zullen er genoeg aanbiedingen komen met Ultegra 8000 disc binnen jouw budget. Ben je van beide fietsen niet 100% overtuigd dan hoef je nu geen knopen door te hakken.
Campagnolo Ultra Dork

yoeki
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:22

yoeki 20 jun 2018 12:54

Ernie C. schreef: 20 jun 2018 08:05 Zeer binnenkort komen de 2019 modellen in de winkel en zullen er genoeg aanbiedingen komen met Ultegra 8000 disc binnen jouw budget. Ben je van beide fietsen niet 100% overtuigd dan hoef je nu geen knopen door te hakken.
Wanneer verwacht je dat? Is dat juli/augustus meestal?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jun 2018 15:43

8 Juli is de Eurobike. Vanaf dan begint het langzamerhand. Het verschilt een beetje per merk wanneer de nieuwe modellen in de winkel staan. Ook is het bij de 105 modellen een beetje afhankelijk van de leverbaarheid van de nieuwe 7000 groep.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 jun 2018 15:45

Rond diezelfde tijd is natuurlijk ook de tour de france.,. dat wil ook nog wel eens de nodige aanbiedingen uitlokken (icm ruimte maken voor de nieuwe modellen)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 24 jun 2018 07:29

Niemand anders? Op welke fiets staan bijvoorbeeld de beste wielset en banden? Wat zijn de voor- of nadelen om bijvoorbeeld tubeless te rijden (totaal geen ervaring mee)?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 jun 2018 16:52

Desperation schreef: 24 jun 2018 07:29 Niemand anders? Op welke fiets staan bijvoorbeeld de beste wielset en banden? Wat zijn de voor- of nadelen om bijvoorbeeld tubeless te rijden (totaal geen ervaring mee)?
Wielsets kan je toch perfect zelf vergelijken?
Het zou anderzijds al helpen als jij hier zou posten welke wielen er in de respectievelijke fietsen zitten.
Banden maakt niet uit want na enkele 1000-en km kan je die, als je zou willen, vervangen door een ander merk/type.
Gebruik de zoekfunctie van het forum eens om ervaringen met tubeless te vinden.

Succes nog.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 26 jun 2018 12:33

Euhm, uiteraard kan ik de wielsets zelf vergelijken, maar dan moeten er hier ook geen topics meer geopend worden waar fietsen zelf met elkaar vergeleken worden? :?:

Zelf ken ik er niets van, en heb daar ook totaal geen ervaring in, dus mss dat er mensen een voorkeur,mening of idee hebben over DT Swiss E 1800 Spline DB vs. Bontrager Paradigm Disc?

Ik kan de 2 wielsets gaan vergelijken, wat betreft gewicht, materiaal, etc, maar dat zegt toch niets alles veronderstel ik?

Wat betreft mijn huidige wielset, daar moet zelf geen rekening mee gehouden worden. Da's een "merkloze" fiets die ik een 8 jaar geleden via een internetshop heb aangekocht voor nog geen 500€. Toen ik vorig jaar de achterrem heb laten herstellen, zei de fietsenmaker mij dat ze er maar een "sora" gingen zetten omdat hij geen zotte kosten aan zo'n fiets niet wou doen, dan zullen die wielen alles behalve zijn hé... ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jun 2018 16:53

Desperation schreef: 26 jun 2018 12:33........... DT Swiss E 1800 Spline DB vs. Bontrager Paradigm Disc.................
Over de DT's kan ik niets zeggen.
Ik heb echter wel 2 Paradigm disc sets.

1 maal de Paradigm TLR Comp en 1 x de Paradigm TLR, waarbij TLR staat voor tubeless ready.

Beide wielen hebben dezelfde velgen.
De Comp wielen hebben platte spaken waar de "gewone" wielen ronde spaken hebben.
De naven van de Comp versie bollen beter.

Ik heb beide wielsets deze winter eens gewogen en de comp versie was enkele 100-en grammen lichter maar ik zou niet meer weten hoe veel.

Van de Comp wielen moet je absoluut geen schrik hebben dat het geen goede wielen zouden zijn.
Ik ben er enkele weken geleden een week mee naar Frankrijk geweest op fietsvakantie en zou geen reden weten om andere wielen te kopen als all round set.
Voor het vlakke heb ik een Reynolds Strike carbon set, Deze rijden niet echt beter maar het oog wil ook wat :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie