Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Elite direto.

Pijp ie
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 feb 2014 15:51

Pijp ie 12 jun 2018 21:23

Heb je de wielomtrek op 173 mm gezet? Ik heb ook een direto en meen me te herinneren dat die waarde anders is dan bij de meeste trainers...

sigurros88
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 mei 2012 19:12

sigurros88 13 jun 2018 16:51

Rootland schreef: 12 jun 2018 21:03 Dan helpt het als je precies uitlegt wat je hebt gedaan en welke foutmelding je krijgt, anders is het een beetje als schieten met hagel...
Ik ga het morgen nog eens proberen. Dan zal ik er eens wat beter op letten. Volgens mij kreeg ik gewoon melding ''ijking mislukt'' (wat ik apart vind, wat ijken is volgens mij geen kalibreren)... We hebben het over ''MyETraining'' neem ik aan?

sigurros88
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 mei 2012 19:12

sigurros88 13 jun 2018 16:55

Pijp ie schreef: 12 jun 2018 21:23 Heb je de wielomtrek op 173 mm gezet? Ik heb ook een direto en meen me te herinneren dat die waarde anders is dan bij de meeste trainers...
Deze staat op 174 (lijkt me prima toch?).

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 13 jun 2018 18:10

174 mm is 17,4 cm en dat lijkt mij helemaal niet prima?

Pijp ie
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 feb 2014 15:51

Pijp ie 13 jun 2018 18:20

Voor de direto wel, maar normaal gesproken is dat inderdaad veel hoger (2 duizend nog iets).

sigurros88
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 mei 2012 19:12

sigurros88 15 jun 2018 20:26

Nou ik heb zojuist de ijking weer geprobeerd (na 10-20min warmfietsen met my-e-training. Dat kloemel blijft maar zeggen dat ik de snelheid moet verhogen. Dit moet ik blijven doen tot ik van de fiets val??? Heb hem uiteindelijk op het zwaarste verzet staan en ben aan het fietsen als een dolle.

Ben ik nu zo dom? Ik heb er echt al spijt van dat ik dit ding gekocht heb. Dan maar in de winter met 0 graden op de MTB... Wat een onduidelijk apparaat/software....

Hebben jullie ook dat je bij 1% helling al het gevoel heb dat het er 4-5 zijn (en ja ik voel hem al komen...het zijn niet de benen...). Ik moet dan echt serieus terug schakelen...

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 15 jun 2018 20:41

Hmmmm, dat heb ik ook wel eens gehad, al weet ik niet meer wat ik heb gedaan om het op te lossen maar je kan de volgende opties proberen (een voor een):

- Alle sensoren verwijderen in het configuratiescherm en opnieuw toevoegen
- Ipv ANT+ bluetooth gebruiken (of andersom)
- Kalibreren via de mobiele app, in plaats van via je laptop/computer.

Als ik nu op configureren klik staat er trouwens dat ik de Direto de afgelopen 5 minuten niet gebruikt moet hebben.

Zie ook: http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?t=294 en https://www.facebook.com/groups/1380212845399014/

Daarnaast, ik heb de klantenservice van Elite als erg behulpzaam ervaren.

Wat betreft hun eigen software: klopt, dat is dikke rommel. Zodra de kalibratie klaar is lekker TrainerRoad of Zwift installeren.

sigurros88
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 mei 2012 19:12

sigurros88 16 jun 2018 08:11

Rootland schreef: 15 jun 2018 20:41 Hmmmm, dat heb ik ook wel eens gehad, al weet ik niet meer wat ik heb gedaan om het op te lossen maar je kan de volgende opties proberen (een voor een):

- Alle sensoren verwijderen in het configuratiescherm en opnieuw toevoegen
- Ipv ANT+ bluetooth gebruiken (of andersom)
- Kalibreren via de mobiele app, in plaats van via je laptop/computer.

Als ik nu op configureren klik staat er trouwens dat ik de Direto de afgelopen 5 minuten niet gebruikt moet hebben.

Zie ook: http://forum.elite-it.com/viewtopic.php?t=294 en https://www.facebook.com/groups/1380212845399014/

Daarnaast, ik heb de klantenservice van Elite als erg behulpzaam ervaren.

Wat betreft hun eigen software: klopt, dat is dikke rommel. Zodra de kalibratie klaar is lekker TrainerRoad of Zwift installeren.
Ok bedankt. Ik ga ze vandaag eens proberen. Heb in ieder geval de app al op me telefoon gezet. Ik zag dat ik de eerste keer tijdens de FTP test van Zwift het ''realisme'' niet op 100% had staan. Maar dat heeft niets met watts te maken neem ik aan, alleen met de weerstand met hellingen etc? Ik heb ook een mail gestuurd gisteren naar Elite. Ik heb ook nog wel wat maanden om het in orde te krijgen dus dat moet goed komen. Ik erger me alleen aan de complexiteit van die dingen. Allemaal verschillende apps, pragramma's, settings etc etc. Ik ben meer van de ''plug & play''. Maar in ieder geval bedankt voor deze tips. Hier kan ik wat mee :winkthumb:

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 18 jun 2018 21:51

sigurros88 schreef: 16 jun 2018 08:11 .....Zwift het ''realisme'' niet op 100% had staan. Maar dat heeft niets met watts te maken neem ik aan, alleen met de weerstand met hellingen etc? ....
dat realisme kun je zien als een virtuele tandwiel overbrengingsverhouding. D.w.z. wanneer je in het echt met 36 x 17 verzet een 5% helling met een bepaalde trapfrequentie op rijdt zul met realisme op 50% met datzelfde verzet een helling van 10% met dezelfde trapfrequentie op kunnen rijden.
Je snelheid in Zwift wordt altijd berekend op vermogen dus je gaat met lager realisme virtueel dus niet sneller fietsen. In Zwift wedstrijden kan het wel wat helpen om realisme lager te zetten omdat je dan minder hoeft te schakelen en bergaf makkelijker kunt bij trappen.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 04 jul 2018 15:24

Gerelateerd aan de eerder genoemde calibratieperikelen:
ik heb mijn direto begin dit jaar gekocht, en nog nooit gekalibreerd.

Is het nodig om hem uit de doos te kalibreren?
Hoe vaak moet je een elite direto kalibreren?
Klopt het dat je een myE-training abonnement nodig hebt om te kalibreren, ook als je hem alleen voor zwift gebruikt?

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 04 jul 2018 15:48

Geen betaald account nodig.
Open My training app
Verbind (via BT) de trainer
Kies helemaal onderaan de rode knop "PARAMETERS"
scroll wederom helemaal naar beneden en kies " Geavanceerde configuratie"
Kies dan trainer kalibratie

Let op volgende melding, trainer 5 minuten warm laten draaien alvorens te kalibreren.

Ik doe dit +/- om de 5 "ritjes".



Procedure is beginnen met trappen tot een bepaalde snelheid in omwentelingen en dan benen stil houden als app hierom vraagt.

Melding gekalibreerd komt samen met een getal.

Geen idee of het zo vaak nodig is, maar tot dusver komen de wattages overeen met wat ik verwacht (vergelen met mijn $iiii power meter die ik buiten gebruik. Ik heb eigenlijk nog nooi de crank op de direto fiets gemonteerd. Komende winter misschien eens doen om afwijkingen te checken :-)

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 04 jul 2018 15:52

Wellicht goed om nog toe te voegen, je hoeft hier niet zwift voor af te sluiten, door op "E" te drukken, kom je in het devices pair menu, daar kan je tijdelijk je power meter unpairen, dan doe je via de Elite app de kalibratie, waarna je in zwift de powermeter weer paired met zwift.

Succes!

Plaats reactie