Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke nieuwe racefiets

Ign
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 apr 2014 14:34

Ign 10 jun 2018 20:34

Ik geraak er maar niet uit. Ik twijfel tussen een hoop fietsen. Zowel aero als allround... :? Ik heb men zinnen gezet op disc, dat is al zeker. Gewoon omdat ik het tegenwoordig mooier vind. Raar, want in het begin vond ik het op niks trekken :-)
Probleem is ook dat ik op elke fiets geen testrit kan doen omdat de fietsenwinkel dit niet wil.

1) ridley noah sl disc ultegra (blauw met geel).: deze kleur vond ik supermooi. Heb een aantal reviews gelezen en enige nadeel is dat deze fiets zo zwaar is. (8,26kg)

2) bmc teammachien slr02 ultegra of di2 maar die dat zal te duur zijn zonder korting.
mooie fiets, ze geven enkel geen korting op de 2 zaken in België waardoor ze nog prijzig zijn.

3) trek emonda sl7: di2, carbon wielen. Enige nadeel is de kleur die me niet bevalt en dat de fiets relatief hoog zit door het grote balhoofd.

4) canyon ultimate disc: zou het frame kopen en een ultegra groep erop zetten en een setje wielen 50mm laten spaken. Nadeel: Het rijdt vol met canyon.

5) merida reacto 7000 e ultegra: deze fiets is relatief ligt (7,9kg) voor een aero fiets. Heeft di2 en hoge wielen. Nadeel: de kleur.

Dus hopelijk heeft een van jullie ervaringen of argumenten voor en/of tegen met een van deze fietsen zodat ik de knoop kan door hakken.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 jun 2018 20:39

Bijna al je genoemde nadelen zijn subjectief (vaak kleur) dus daar kan niemand je bij helpen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Ign
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 apr 2014 14:34

Ign 10 jun 2018 20:57

Ja kleur omdat ik voor dit bedrag een mooie fiets wil en gewicht.
Ik heb een beetje schrik dat zoon aerofiets mij wat gaat tegenslagen op langere beklimmingen in de Alpen en misschien te stijf voor op slechte wegen zoals de meeste fietspaden/wegen in België zijn :-)

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 jun 2018 21:07

Gewicht krijg je redelijk makkelijk omlaag door de vaak standaard geleverde budgetwielen te vervangen.
Hoge velgen zijn per definitie niet licht of je moet een grote beurs open willen en kunnen trekken maar dat zou overkill zijn waarbij de wielen duurder zijn dan de fiets (afgezien van het feit dat het relatief weinig toevoegd).

Comfort is redelijk makkelijk te verbeteren door wat bredere van banden (25-28mm) op wat lagere druk te rijden.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 10 jun 2018 21:13

Ign schreef: 10 jun 2018 20:57 Ik heb een beetje schrik dat zoon aerofiets mij wat gaat tegenslagen op langere beklimmingen in de Alpen...
Met een aero fiets kun je niet klimmen?

Misschien dat een prof het merkt als hij de luxe heeft en voor elk doel een andere fiets kan kiezen, maar voor de gewone toerfietser zal dat toch relatief weinig uitmaken.
Oftewel, met een aero fiets kom je ook wel boven en beneden... heel misschien iets extra gewicht (maar gezien je voorkeur voor disc is dat niet echt een argument) en wat extra zijwind gevoeligheid. Dat laatste is dan weer te voorkomen door tijdens bergtochten lage wielen te gebruiken, maar dat voordeel geldt ook bij niet aero fietsen.

Ign
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 apr 2014 14:34

Ign 10 jun 2018 21:24

Zorro schreef: 10 jun 2018 21:07 Gewicht krijg je redelijk makkelijk omlaag door de vaak standaard geleverde budgetwielen te vervangen.
Hoge velgen zijn per definitie niet licht of je moet een grote beurs open willen en kunnen trekken maar dat zou overkill zijn waarbij de wielen duurder zijn dan de fiets (afgezien van het feit dat het relatief weinig toevoegd).

Comfort is redelijk makkelijk te verbeteren door wat bredere van banden (25-28mm) op wat lagere druk te rijden.
de ridley die ze op bikeradar getest hadden was met di2 en Fulcrum’s Racing Quattro Carbon DBs. Deze wegen 1555gr.
Toch al redelijk licht. Dus ik denk dat ik de gewone ultegra versie bestel met een ander wielset van 45mm dat ik niet onder dat gewicht ga komen.

Ign
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 apr 2014 14:34

Ign 10 jun 2018 21:29

buddo schreef: 10 jun 2018 21:13
Ign schreef: 10 jun 2018 20:57 Ik heb een beetje schrik dat zoon aerofiets mij wat gaat tegenslagen op langere beklimmingen in de Alpen...
Met een aero fiets kun je niet klimmen?

Misschien dat een prof het merkt als hij de luxe heeft en voor elk doel een andere fiets kan kiezen, maar voor de gewone toerfietser zal dat toch relatief weinig uitmaken.
Oftewel, met een aero fiets kom je ook wel boven en beneden... heel misschien iets extra gewicht (maar gezien je voorkeur voor disc is dat niet echt een argument) en wat extra zijwind gevoeligheid. Dat laatste is dan weer te voorkomen door tijdens bergtochten lage wielen te gebruiken, maar dat voordeel geldt ook bij niet aero fietsen.
Met een aerofiets valt zeker te klimmen. Ik kom alleen van een carrera sl ( gewicht weet ik niet maar toch altijd bij de lichtere fietsen die ik met de hand weeg :-)). En gewicht speelt idd niet zoon hele grote rol maar maar wil toch ook geen “lode fiets”. Ik weet ook wel dat er van mij ook nog altijd een kilo af kan enzo...
Zijwind heb ik geen schrik voor. Ik reed in de bergen gewoon met men 50mm carbone wielen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 jun 2018 21:35

Optie 2 valt af... Je noemt in 3 regels al 2x dat deze te duur is en je geen korting kunt krijgen.

Optie 3 valt af, je vindt 'm lelijk met z'n hoge balhoofd.

Optie 4 valt af, want er rijden er al zoveel van rond.

Optie 1 vind je zo zwaar met 8.2 kg, terwijl je 7.9kg van optie 5 relatief licht vindt? Persoonlijk denk ik dat 8.2kg met disc, al een prima gewicht is. Het kan altijd lichter, maar heel erg ga je dat nooit merken. Optie 5 vind je daarbij niet mooi vanwege de kleur.

Dus conclusie, ga voor optie 1. Daarbij, een fiets die je mooi vindt, pak je sneller voor een rondje ;).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Ign
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 apr 2014 14:34

Ign 10 jun 2018 21:55

MarkVeenstra schreef: 10 jun 2018 21:35 Optie 2 valt af... Je noemt in 3 regels al 2x dat deze te duur is en je geen korting kunt krijgen.

Optie 3 valt af, je vindt 'm lelijk met z'n hoge balhoofd.

Optie 4 valt af, want er rijden er al zoveel van rond.

Optie 1 vind je zo zwaar met 8.2 kg, terwijl je 7.9kg van optie 5 relatief licht vindt? Persoonlijk denk ik dat 8.2kg met disc, al een prima gewicht is. Het kan altijd lichter, maar heel erg ga je dat nooit merken. Optie 5 vind je daarbij niet mooi vanwege de kleur.

Dus conclusie, ga voor optie 1. Daarbij, een fiets die je mooi vindt, pak je sneller voor een rondje ;).
De bmc met ultegra valt dan nog niet af. Die kost evenveel dan de ridley :-)

En het gewicht van de noah is niet het gewicht van de versie die ik zou nemen. Dit gewicht vind ik jammer genoeg nergens terug. Maar met een ander wielsetje zal die wel ongeveer dit gewicht hebben, maar dat zal dan even moeten wachten.

Bedankt allesinds voor het meedenken.
Iemand met rijervaringingen van deze fietsen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jun 2018 12:33

bij de bmc vermeld je 2 maal dat hij zo duur is, bij de ridley rep je er niet over. Dus zelfs met een zelfde getal op het prijskaartje krijg ik het gevoel dat de Ridley beter te betalen is - voor jou persoonlijk - dan de bmc ;).

Ik kan je niet helpen aan rijervaringen, maar slechte fietsen zitten er niet tussen lijkt mij zo.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 12 jun 2018 20:32

Ign schreef: 10 jun 2018 21:29 En gewicht speelt idd niet zoon hele grote rol maar maar wil toch ook geen “lode fiets”. Ik weet ook wel dat er van mij ook nog altijd een kilo af kan enzo...
Als gewicht dan toch een rol speelt misschien ook gewone velgremmen overwegen... die zijn altijd lichter dan schijfremmen. Een aero fiets met velgremmen lukt wel rond de 7 kilo.

PentAr
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 sep 2017 16:51

PentAr 14 jun 2018 14:33

Dit zijn de fietsen die bij jouw stack/reach en budget passen:
Capture.JPG

Plaats reactie