Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

trapas loopt stroef

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 jun 2018 14:57

Ik ook, maar ik denk heel weinig, als je iets van 25 gram op je pedaal legt wat gebeurt er dan? Die valt naar beneden.

Ik heb nu DA lagers in mijn fiets zitten met een gxp crank. Die lagers lopen nieuw amper als je ze uit de doos haalt, maar met de crank erin loopt het prima.

Bij shimano is vaak het aandraaien van de stelmoer het probleem. In de manual staat iets van 1 of 2nm dacht ik. Die worden steevast veel te vast gedraaid waardoor de boel stroef loopt de seals naar buiten worden gedrukt waardoor er vuil tussen komt en dan gaan we klagen dat het snel slijt.

biker1947
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:46

biker1947 13 jun 2018 19:54

Een punt wat nog niet belicht werd en bij GXP cranksets een rol kan spelen is de zijdelingse druk op de lagers die ontstaat bij het aandraaien van de crankbout.

Indien de binnenmaat, gemeten tussen de lager aandrukvlakken aan de cranks ( tussen linker en rechter crank op elkaar gemonteerd, buiten het frame) kleiner is dan de maat gemeten over gemonteerd linker en rechter trapaslager, dan ontstaat er bij montage zijdelingse druk op de lagers. Door zorgt niet alleen voor hogere rotatieweerstand, maar verhoogt ook de slijtage. Radiale lagers zijn niet gemaakt om zijdelings druk op te nemen.. Om te testen: monteer beide cranks en draai de crankbout nauwelijks vast. Test of de lagers soepel lopen. Indien dit het geval is, draai de crankbout een paar slagen vast en test of de lagers nog soepel lopen. Herhaal dit totdat de crankbout vast zit. Draaien de lagers nu niet meer zo soepel als aan het begin van de procedure dan is er zijdelingse lagerdruk.

Remedie, cranckbout iets los draaien totdat de lagers soepel lopen. Om te voorkomen dat de crankbout uit zichtzelf los loopt breng je het bast draadborglak op de schroefdraad van de crankbout aan.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jun 2018 20:13

Helaas klopt er weinig van bovenstaand verhaal.
Het enige dat wel klopt is dat laterale "preload" op groefkogellagers (bij fietsen) ongewenst is, maar bij het gebruik van GXP zoals dat bedoeld is kan er nooit preload optreden.
Zoals bedoeld is een frame met BSA/Italiaanse schroefdraad en 68-70 mm bracketbreedte
Het linkerlager wordt geklemd tussen crank en asgedeelte met diam. 24 mm en daarmee is de crankset lateraal gefixeerd.
Rechts is er dan een paar mm vrij tussen lager en crank.
Als de as te kort is (rechts geen ruimte tussen crank en lager) dan klopt de configuratie niet en dat moet je niet met een half losse crankbout willen rechtzetten....er mag nooit beweging komen tussen crank en as.
MTB heeft een breder bracket en langere as , maar het principe is hetzelfde
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 jun 2018 21:30

biker1947 schreef: 13 jun 2018 19:54 Een punt wat nog niet belicht werd en bij GXP cranksets een rol kan spelen ...etc
Dit lijkt me gewoon niet correct.
Je moet je crank echt correct vastschroeven. Gewoon de krachten die de fabrikant voorschrijft er op zetten . En als je geen momentsleutel hebt: het moet echt goed vast...
Loopt het stroever is er iets anders fout...

Walter

Plaats reactie