Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 12 jun 2018 21:35

senior schreef: 12 jun 2018 19:22 Die fiets merkt er anders helemaal niets van (ik leg hem gewoon op de grond. Had ie maar geen fiets moeten worden)
Totdat je een #metoo beschuldiging van je fiets aan je broek hebt hangen... :o
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 12 jun 2018 22:02

Ernie C. schreef: 12 jun 2018 20:10
senior schreef: 12 jun 2018 19:22 Die fiets merkt er anders helemaal niets van (ik leg hem gewoon op de grond. Had ie maar geen fiets moeten worden)
Je fiets nonchalant in de berm pleuren ziet er dan weer heel erg pro uit.
Ik had het over leggen, niet pleuren (hoewel Wiggings dat een aantal jaren terug wel heel netjes deed ;) )

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 12 jun 2018 22:33

Zorro schreef: 12 jun 2018 20:58 Afgezien van Ernie C zijn argument is dit allemaal BS en slap gezever.
+1

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 13 jun 2018 10:25

Je blijft lachen, met die gasten van de stijlpolitie. Afgelopen winter reed ik in m'n roze fluoriserend Rapha shirt en kwam ik twee wielrenners tegemoet. Ik zag die ene hoofdschuddend tegen z'n maatje zeggen: "Dat kan echt niet zeg...", waarop die andere nog zegt: "Maar hij valt wel lekker op".
Geen geel, bolletjes, of roze omdat het niet kan. Prima. Moet je doen, maar in een tijdperk waar er door meer verkeer minder wordt opgelet, gaat veiligheid voor allerlei vage regels. En je fiets op z'n kop, dat werkt gewoon veel makkelijker.

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 13 jun 2018 12:23

Beginnersvraag/domme vraag? Ik woon aan de rand van de Veluwe en vind zo nu en dan een route met schelpenpaadjes wel leuk. Hoofdzakelijk rijd ik over glad asfalt. Een eventuele volgende fiets zou een gravelracer kunnen zijn. Maar... wat is precies het verschil met een 'normale' racefiets als ik nu heb (Giant Defy Advanced), behalve de banden?
En een vervolgbeginners/domme vraag: als ik op mijn Defy schelpenpadbestendige bandjes zet (Ik heb schijfremmen, dus volop ruimte), is dat een goede 'gravel-aanpassing', of heb ik toch echt een gravelracer nodig?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 jun 2018 12:29

In mijn beleving kan een gewone racefiets al best veel hebben. En schelpenpaden zijn vaak netjes aangestampt (behalve als er net een verse laag schelpen gestort is). In mijn beleving kan je dan dikke prima met je gewone fiets, met gewone wegbandjes, over schelpenpaden rijden. Zeker als je er 25 of 28mm banden op legt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27565
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jun 2018 12:32

Gravelracers zijn op een aantal punten anders dan een racefiets-met-schijfremmen

1. Meestal passen er nog veel bredere banden in
2. Soms passen er ook 650-wielen in
3. Soms er er sprake van een 1x11 setup only. Er kan dus géén VD worden gemonteerd
4. Meestal/soms zitten er nokjes op het frame voor bagagedragers
5. De geometrie is anders. Soms is de achterkant wat langer en het bracket zit vaak hoger. De balhoofdbuis is meestal korter, maar dit wordt gecompenseerd door de vork.
6. Er hangt nóg meer marketingbullshit omheen dan om een racer met schijven

Ik rijd overigens ook best veel over schelpenpaadjes, gewoon met mijn racer met 25 mm bandjes en velgremmen. Niet doorvertellen hoor ;)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 jun 2018 14:51

JC80 schreef: 13 jun 2018 10:25 En je fiets op z'n kop, dat werkt gewoon veel makkelijker.
Ieder mag van mij z'n fiets op z'n kop zetten maar DEZE stelling is gewoon niet waar. Als dat zo is waarom zetten profs bij een lekke band hun fiets dan niet op z'n kop?

Los van zaken als: shifters beschadigen, stront aan je zadel maar zeker kans op krassen, bidons die leeglopen, ketting valt de verkeerde kant op

Ik zie ook heel veel fout gaan bij achterwielen eruit halen. Ik zie zo vaak dat er niet wordt teruggeschakeld. En als je netjes terugschakelt dan valt een wieltje er toch zo uit?
Andersom zie je gewoon niet goed wat je doet en het is een onnatuurlijk beweging. Uitvalnaven en achterderailleurs zijn zo ontworpen om gewoon rechtop een wiel te verwijderen en te plaatsen.
Het anders doen is eigenwijs en gaat voorbij aan het briljante ontwerp van deze componenten. Kwestie van even oefenen.
Maar ik ga al die scheve achterpatten wel meer en meer begrijpen.

Ben trouwens benieuwd hoeveel FM's (kom uit een FM familie) een fiets op z'n kop zetten om te repareren :mrgreen:

Niks stijlpolitie!

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 13 jun 2018 15:46

Gastheerg schreef: 13 jun 2018 14:51
JC80 schreef: 13 jun 2018 10:25 En je fiets op z'n kop, dat werkt gewoon veel makkelijker.
Ieder mag van mij z'n fiets op z'n kop zetten maar DEZE stelling is gewoon niet waar. Als dat zo is waarom zetten profs bij een lekke band hun fiets dan niet op z'n kop?

Los van zaken als: shifters beschadigen, stront aan je zadel maar zeker kans op krassen, bidons die leeglopen, ketting valt de verkeerde kant op

Ik zie ook heel veel fout gaan bij achterwielen eruit halen. Ik zie zo vaak dat er niet wordt teruggeschakeld. En als je netjes terugschakelt dan valt een wieltje er toch zo uit?
Andersom zie je gewoon niet goed wat je doet en het is een onnatuurlijk beweging. Uitvalnaven en achterderailleurs zijn zo ontworpen om gewoon rechtop een wiel te verwijderen en te plaatsen.
Het anders doen is eigenwijs en gaat voorbij aan het briljante ontwerp van deze componenten. Kwestie van even oefenen.
Maar ik ga al die scheve achterpatten wel meer en meer begrijpen.

Ben trouwens benieuwd hoeveel FM's (kom uit een FM familie) een fiets op z'n kop zetten om te repareren :mrgreen:

Niks stijlpolitie!
Omdat profs niet in hun eentje een wiel hoeven te wisselen...
Als je je fiets gewoon in het gras zet, krijg je geen krassen. Stront aan je zadel is net zo irritant als stront in je voorvork en als ik moet stoppen om iets te wisselen, haal ik toch al m'n bidon er uit om een slokje te nemen.

Maar als je gewend bent met het zadel omhoog te wisselen, zal het vast veel makkelijker zijn. Dat eigenwijs zijn klopt wel trouwens.
.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 jun 2018 16:07

Eigenwijs is ook geen slechte eigenschap ;)

Alleen een ontwerp wat bijna 100 jaar (2024) is geëvolueerd in toch echt een heel knap stukje functionele techniek ter discussie stellen snap ik niet.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 13 jun 2018 16:20

Reaktie op Marin30 vraag >**

Op je Defy Advanced passen mooi 28mm banden. En dan kun je bv denken aan Conti 4 seasons als banden of wat gelijkwaardige type banden(iets wat meer profiel en wat sterker qua band) Ik gebruik ze op mijn 2 racefietsen en ben maar 1x lek gereden in ruim 5 jaar.. Maar ja dat is vaak ook meer geluk dan wijsheid. Blijft dat het hele fijne allround banden zijn die je het heel jaar rond, kunt gebruiken op allerlei ondergronden.
Dan doe je er net wat minder bar in bv 5-5,5 bar en dan kun je heel goed over de schelpenpaadjes heen fietsen.

Wil je nu helemaal banden die veel profiel hebben en de hoogste lekdichtheid, kies dan voor Schwalbe Maraton Plus.Ik heb ze ook geprobeerd , maar vond ze 10x niets, omdat ze door de hele stevige anti-leklaag , keihard aanvoelen. Op klinkerwegen stuiteren ze veel meer dan de soepele Conti 4 seasons.

Tenminste dat zijn mijn ervaringen op een bijna zefde soort/type racefiets, die jij hebt qua geometry, carbon,en ruimte frame voor 28mm banden.


In de praktijk fiets je meer dan 80% goede wegen/fietspaden........ en als je net als ik regelmatig.... schelpenpaadjes, smalle betonpadjes , klinkerfietspaden mee neemt dan kan dat heel goed met je Defy in combi met 28 mm banden met wat meer sterkte en profiel en wat minder spanning(dan stuitert het allemaal wat minder, vandaar).

Als je ze er zelf onder kunt zetten dan zou ik ze via een webshop halen
De 4 seasons heb je ook in vouwband en dat gaat prima om je velg al moet je even wennen hoe je vouwbanden er om moet zetten en de Marathon Plus zijn erge rot banden om er op te zetten. Dat zit je wel even mee te kloten.(draadbanden die heel strak om de velg passen).

PS Een gravelracer is net zo'n term alseen hybridefiets of een Imac waarvan ze tijdens de introductie(20 jaar terug zeg maar) vertelden dat het een computer was die speciaal voor het Internet(Internet Macintosh) was ontworpen. Nou ik kan je uit (beide)ervaringen vertellen dat het compleet onzin was, want een toenmalige Windows computer ging net zo snel en goed op het internet ;)
of zoals Havanna mooi opmerkt:Marketing praatjes!
Laatst gewijzigd door codex op 13 jun 2018 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jun 2018 16:40

Marketing of niet, een gravelracer is gewoon een erg fijne fiets. Als wielrennertje spelen of echt ruw terrein fietsen niet de eerste prioriteit heeft is het zelfs de beste sportieve fiets die je kunt hebben.

een een wiel wissel ik ook niet op zijn kop maar als ik b.v. de fiets nergens veilig kwijt kan tijden het wisselen van een bandje kan het zomaar de meest veilige optie zijn. Profs hebben die tussenstap meestal niet. Ook op de camping aan de versnellingen prutsen doe ik met de fiets op de kop al ik zo gauw niemand kan vinden die al montagestandaard wil fungeren tegen vergoeding van een wijntje of biertje.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie