Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 31 mei 2018 18:08

Heb dat model ook voorbij zien komen. Als het degene is die ik denk dat het is dan is het geen geld. Ziet er goed uit. Als ik me niet vergis alleen in kleinere maten leverbaar ? Te veel NM is niet goed, maar te weinig ook niet. Dan gaat het "werken of schuiven" en kun je ook problemen krijgen. Algemene richtlijn is lastig omdat het ook afhangt van de nauwkeurigheid waarmee alles past. Gebruik montage pasta ja/nee boutjes gesmeerd met vet of montagepasta of niet ingesmeerd etc.

Wolffje
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 mei 2013 17:16

Wolffje 31 mei 2018 23:52

Heb getwijfeld of de maat M wel een echte M was en geen Chinese M, maar het valt goed uit. Ze gaven aan dat M voor 175-185cm lengte is en hebben ook nog een L voor 185-195cm.

De passing is goed en gebruik carbonpasta voor de delen die vast moeten op het frame en Shimano anti seize pasta op de schroeven en bouten. Zal ze in eerste instantie niet te hard aandraaien, kan altijd nog strakker als het gaat schuiven.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 01 jun 2018 00:41

Je kan beter alles met een momentsleutel op het juiste moment aandraaien, dan wel zonder anti seize op de bouten.
Info over de juiste aandraaimomenten zijn voor de diverse onderdelen wel te vinden, 0,5 Nm minder kan nooit kwaad.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 01 jun 2018 09:36

Wiliertoerist schreef: 01 jun 2018 00:41 Je kan beter alles met een momentsleutel op het juiste moment aandraaien, dan wel zonder anti seize op de bouten.
Info over de juiste aandraaimomenten zijn voor de diverse onderdelen wel te vinden, 0,5 Nm minder kan nooit kwaad.
Hoezo zonder anti seize ? Zal niet voor het eerst zijn dat een boutje na verloop van tijd vast komt te zitten als je dat niet doet. En over dat het geen kwaad kan... uiteraard is te strak niet goed. Maar zet een zadelpen te los, dan gaat deze wrikken wat niet bevorderlijk is voor de levensduur van zowel pen als frame. Was zelf ook wel eens wat te voorzichtig. Ga je door een kuiltje, hup zadelpen zakt een centimeter in je frame en direct een dikke kras er op.

Je kunt de aandraaimomenten soms wel vinden op de onderdelen, maar het maakt voor een zadelpen bijvoorbeeld nogal wat uit of die precies past in het frame of toch wat los zit. Dan kan het max aanhaalmoment wel op de klem staan, maar zeker dat is geen garantie. Dat maakt het bepalen van het juiste aanhaalmoment, zelfs met momentsleutel, ook zo lastig.

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 01 jun 2018 15:53

termi748 schreef: 19 dec 2017 13:30 Ik heb het ook bij mijn 068, ben benieuwd naar de oplossing.
Was het bovenste lager een mm te laag?
Ben eens even aan het pielen gegaan en kom tot de conclusie dat het balhoofd zonder tstofring perfect is af te stellen.
Er zojuist ook een KCNC balhoodfset ingehad hier precies hetzelfde.
Lijkt wel of de stofring dus iets te hoog is waardoor de conische ring niet ver genoeg ingedrukt kan worden.
Zijn hier alternatieven voor?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 02 jun 2018 07:25

camille schreef: 11 feb 2018 19:40 Update mbt scheur in frame van Velobuild: Bij Paypal een issue aangemaakt en is in mijn "voordeel" beslist. Probleem is nu dat ik alles moet terug sturen op eigen kosten en dan mijn geld terug krijg. Terug sturen is echter net zo duur (zo niet duurder) als het laten repareren :dislike:

Wat zouden jullie doen verlies nemen en laten repareren of verlies nemen en terug sturen. Zelf neig ik naar het laatste omdat Velobuild er dan ook er bij in schiet (defect frame en verzendkosten naar NL)

Heb al een keer een voorstel gedaan aan Chris om ongeveer de helft van de reparatie terug te laten betalen omdat ik snel verder wilde maar daar is hij nooit op in gegaan. Al met al zal ik iig nooit meer bij Velobuild bestellen.
Hoe is het nu afgelopen met Velobuild?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 03 jun 2018 07:52

termi748 schreef: 01 jun 2018 15:53
termi748 schreef: 19 dec 2017 13:30 Ik heb het ook bij mijn 068, ben benieuwd naar de oplossing.
Was het bovenste lager een mm te laag?
Ben eens even aan het pielen gegaan en kom tot de conclusie dat het balhoofd zonder tstofring perfect is af te stellen.
Er zojuist ook een KCNC balhoodfset ingehad hier precies hetzelfde.
Lijkt wel of de stofring dus iets te hoog is waardoor de conische ring niet ver genoeg ingedrukt kan worden.
Zijn hier alternatieven voor?
Heb het opgelost.
Het bleek met een spacer tussen de conische ring en de stofkap perfect te werken. Enkel was de stofkap daardoor veel te hoog.
Dus de 3 mm spacer afgevlakt tot een spacer van 0,75mm. Die tussen de conische ring en de stofkap.
Stofkap sluit mooi aan en het balhoofd werkt perfect.
Hoort natuurlijk niet maar je moet wat.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 jun 2018 11:55

Heb je dit ook terug koppelt aan Velobuild? Ik lees steeds meer klachten over Chris.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 03 jun 2018 12:08

termi748 schreef: 03 jun 2018 07:52
termi748 schreef: 01 jun 2018 15:53
termi748 schreef: 19 dec 2017 13:30 Ik heb het ook bij mijn 068, ben benieuwd naar de oplossing.
Was het bovenste lager een mm te laag?
Ben eens even aan het pielen gegaan en kom tot de conclusie dat het balhoofd zonder tstofring perfect is af te stellen.
Er zojuist ook een KCNC balhoodfset ingehad hier precies hetzelfde.
Lijkt wel of de stofring dus iets te hoog is waardoor de conische ring niet ver genoeg ingedrukt kan worden.
Zijn hier alternatieven voor?
Heb het opgelost.
Het bleek met een spacer tussen de conische ring en de stofkap perfect te werken. Enkel was de stofkap daardoor veel te hoog.
Dus de 3 mm spacer afgevlakt tot een spacer van 0,75mm. Die tussen de conische ring en de stofkap.
Stofkap sluit mooi aan en het balhoofd werkt perfect.
Hoort natuurlijk niet maar je moet wat.
Sommige (o.a. Token en FSA) fabrikanten van ahead sets leveren microspacers mee juist voor dit probleem.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 jun 2018 20:20

Einstein schreef: 03 jun 2018 11:55 Heb je dit ook terug koppelt aan Velobuild? Ik lees steeds meer klachten over Chris.
Dat haalt niet uit, vanaf het moment dat hij je geld heeft, luistert hij niet mee.

Je weet dat wanneer je een Velbuild frame koopt, je zelf de problemen die tegenkomt, moet oplossen. Je kan wel (bijna) zeker zijn dat je problemen tegen komt.

Dat gezegd zijnde, ik was erg tevreden van mijn R-051 (nadat de problemen opgelost waren) en ik lijk nu tevreden te zijn mijn Gravelracer (nog maar 1 ritje mee gedaan) ook al had ik daar wat kleine dingen mee.
Afbeelding

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 03 jun 2018 21:10

TL@ schreef: 03 jun 2018 20:20
Je weet dat wanneer je een Velbuild frame koopt, je zelf de problemen die tegenkomt, moet oplossen. Je kan wel (bijna) zeker zijn dat je problemen tegen komt.
Ik heb geen problemen (gehad) met mijn Velobuild gravel frame, ben ik dan een geluksvogel?
Abide.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jun 2018 22:23

Dat is al jaren de situatie, als het goed gaat dan heb je er een prima frame aan. Je verwacht alleen dat een tussenpersoon toegevoegde waarde heeft als er issues zijn en die dan oplost of op z'n minst poogt, maar dat gebeurd al jaren niet bij Velobuild.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie