Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 mei 2018 10:55

DDX schreef: 26 mei 2018 22:41 Tja helaas is garmin nog minder geschikt.
Gewoon eens in de zoveel tijd omruilen dus. (eens in het half jaar dus eigenlijk, vorige omruil was juni 2017)
Buy a Garmin.... :winkthumb:
YFood !!!

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 27 mei 2018 11:28

Ik heb sinds vrijdag de Wahoo Bolt Elemnt. Leuk apparaat. Ik vraag me het volgende af, ook met het gebruik wat data betreft al of niet via je smartphone.

Ik heb een parcours gefietst en deze staat zowel op Strava als op Komoot, word allemaal automatisch gesynct. Stel nu dat ik deze route nogmaals wil fietsen MET (!) navigatie. Volgens mij kan dit met 2 manieren.

Manier 1 : Ik download de route naar mijn Wahoo en ga naar de pagina maps van de Elemnt en druk op start. Volgens mij gaat ie dan navigeren zoals het moet. Ik hoef de app van Strava en/of Komoot niet aan te zetten, toch? Hij heeft alle gegevens (?) van de route immers op mijn Elemnt gezet.

Manier 2 : Ik download helemaal niets en start de route op via de app van Wahoo. Is dat al voldoende of moet ik daarvoor ook de app van Strava en/of Komoot aanzetten op mijn smartphone....... ????

Is het ook mogelijk om de gedownloade route via manier 1 te verwijderen van de Elemnt?

Ik denk dat de route sowieso op je Elemnt moet staan en dat je de route synct met de app van Wahoo zelf..... immers, je hebt daar ook al een sync gemaakt met Strava, Komoot en/of nog meer apps.

Ik denk weer eens TE veel na vrees ik en trek alles in twijfel maar toch graag reactie :oops:

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 27 mei 2018 19:22

Nickos schreef: 07 mei 2018 09:26 Al wat afgespeurd op het web, maar kon nog geen antwoord op mijn vraag vinden.
Vandaar dat ik het hier eens probeer.

Ik heb een collectie (club)routes, gemaakt met Garmin Basecamp.
Deze hebben turn-by-turn aanwijzingen, zowel op Mio als Garmin.
Maar voor Wahoo lukt dit niet :|

Aantal dingen geprobeerd:
- Directe plaatsing van .gpx via USB > geeft vreemde routes.
- Verzenden via Garmin Basecamp > programma herkent geen Wahoo.
- Routes importeren naar Komoot > geeft vreemde routes.

Importeren naar RideWithGPS geeft wel goede routes.
En is makkelijk synchroniseren naar Wahoo.
Alleen krijg ik geen TBT aanwijzingen mee.
Nu kan ik deze er handmatig inzetten via RWG, of alle routes overtekenen.
Een pens werk van heb ik jou daar :shock:
Dus vroeg ik me af: kan dat makkelijker?
TBT is mij helaas ook njog niet echt gelukt maar de routes in Basecamp converteer ik naar een spoor en dan kan ik ze gewoon via de app inlezen.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 28 mei 2018 13:56

Golden Cheetah lust de *.fit files van Wahoo Elemnt Bold niet. Iemand anders daar ook last van? Of enig idee wat de reden is cq hoe dit op te lossen?

Strava en Bikeplanner gaan prima. Heb geprobeerd de files te renamen, dat had geen impact. Via online tool omzetten naar GPX lukte niet, ook daar kwamen foutmeldingen
It is not a lie if you believe it...

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 28 mei 2018 14:05

gandalf schreef: 28 mei 2018 13:56 Golden Cheetah lust de *.fit files van Wahoo Elemnt Bold niet. Iemand anders daar ook last van? Of enig idee wat de reden is cq hoe dit op te lossen?

Strava en Bikeplanner gaan prima. Heb geprobeerd de files te renamen, dat had geen impact. Via online tool omzetten naar GPX lukte niet, ook daar kwamen foutmeldingen
Geen probleem maar dan draai je waarschijnlijk een oude versie van Golden Cheetah. Ik had voorheen ook het probleem dat de .fit files niet door Golden Cheetah geladen werden (foutmelding weet ik niet meer maar heb ik volgens mij in dit Topic gepost).

Update naar Golden Cheetah3.4 en alles zou moeten werken.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 28 mei 2018 15:35

Moet je trouwens de Wahoo Elemnt app active hebben op je smartphone als je gaat fietsen? Ik denk eerlijk gezegd van niet hoewel velen met een Wahoo dit wel doen. Volgens mij kun je wanneer je op stop hebt gedrukt daarna de gemaakte route handmatig of automatisch als je dat hebt ingesteld synchroniseren met Strava / Komoot of RidewithGPS.

En wanneer je navigatie gebruikt..... ? Volgens mij dan ook niet omdat je de route die je al eens hebt gereden op je smartphone hebt staan. MOET staan natuurlijk, anders kun je niet navigeren. ;-)

Sommigen zeggen dat je dan wel de Elemnt app actief moet hebben vanwege de navigatie en dat ie dan een sync moet hebben met je Wahoo Elemnt maar ik trek dat sterk in twijfel. De route staat immers al op je Wahoo en ik mag aannemen dat de navigatie ook in deze file aanwezig is. Ben erg benieuwd.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 mei 2018 16:06

Nee niet nodig, als je op stop drukt zal je om de rit op strava te krijgen wel via telefoon(app) of wifi moeten.
Je kan niet kabeltje erhaan hangen en fit bestand uploaden oid.


En navigatie zolang de route op je elemnt staat (sync via wifi) heb je ook geen telefoon nodig.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 28 mei 2018 17:01

@DDX : Mooi man, bedankt! Hier is zoveel verwarring over. Velen hebben die Wahoo app active op hun smartphone als ze gaan fietsen. Compleet overbodig dus. En zelfs ook met navigeren hoef je geen connectie te hebben met de Element app of met Strava of Komoot of whatever.....

Toch nog even een vraagje, sorry :oops: want ik trek altijd alles in twijfel,,,,,,

Stel, ik ga fietsen en zet geen enkele app aan, geen Wahoo, geen Strava en ook geen Komoot. Als ik klaar ben laat ik de route syncen met Strava en met Komoot via mijn Elemnt app. De beide accounts staan in de Wahoo Elemt app als automatisch syncen.

Ik kan daarna als ik diezelfde route weer wil rijden met navigatie de file(s) gebruiken in de Elemnt. Staan ze er dan ook inderdaad 2x in? Dus 1x voor Komoot en 1x voor Strava? En heb ik voor beiden Turn by Turn navigatie?

Ik hoop dat je me nog een keer wilt helpen alsjeblieft, ook voor anderen handig ;-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 mei 2018 18:23

Strava heb je hoe dan ook geen TBT.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 28 mei 2018 18:49

Je hoeft helemaal geen telefoon mee te nemen als je route op de Wahoo hebt staan.
Als je een route hebt uitgetekend of ergens anders een route van hebt,
kun je die op de Wahoo zetten. Je kunt dan naar het menu routes gaan en de middelste knop synchroniseren kiezen, dan neemt de Wahoo alle routes over die er nieuw bij zijn gekomen of die je veranderd heb. Zelf gebruik ik altijd Ride with GPS om routes uit te zetten,
daar kun je zelfs de fietspaden aanklikken om de route samen te stellen.
Bij Ride with GPS krijg je ook turn by turn. Zolang de routes op je Wahoo staan kun je ze opnieuw kiezen om een keer te fietsen (weer naar routes gaan en de 2 knoppen rechtsonder gebruiken om naar onder en boven te gaan om de route te kiezen).
Hieronder wat links waar je veel terug kunt vinden, de Elemnt en Bolt gebruiken zo'n beetje hetzelfde;

https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-computers

https://groups.google.com/forum/#!forum ... emnt-users

https://support.wahoofitness.com/hc/en- ... e-Computer
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 28 mei 2018 20:20

@puffdaddy : reuze bedankt. Ik blijf worstelen met het apparaat wat betreft de mogelijkheden van Turn by Turn. Het schijnt met Strava niet te kunnen ook al lees ik ook dat het wel kan. Echter, met Komoot en RidewithGPS schijnt het wel te kunnen. Nu had ik gisteren als ook vandaag een testroute gemaakt met Komoot, Wel echter voor hiking, wandelen dus. Ik had een rondje van 2 km om mijn locatie getekend en heb het bestand op mijn Elemnt gezet en op start gedrukt, etc. etc. Ik kreeg echter alleen dat kruimelspoor te zien en geen TBT navigatie. Ik heb zat filmpjes gezien van wel TBT met Komoot, echt heel mooi. Mogelijk dat dit alleen gaat bij fietsnavigatie maar niet bij wandelen? Ik blijf ermee bezig.....

Nog een vraag : hoe verwijder ik bestanden van mijn Element ZONDER dat deze bestanden ook verwijderen van mijn Strava account? Ik weet dat ik ze kan swipen in de app op mijn smartphone maar dan worden ze dus ook van mijn accounts, welke zijn gekoppeld zoals Strava en Komoot, verwijderd.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 28 mei 2018 21:28

Als je bij Ride with GPS een route uitzet (menu plan linksboven) moet je nadat je de route klaar hebt linksboven bij Cuesheet save aanklikken.
Dan na het synchroniseren naar je Bolt moet je toch echt de Turn by Turn aanwijzingen krijgen.
Wel op de Bolt app op je smartphone Ride with GPS aanvinken.
Bij Komoot weet ik niet hoe dit werkt.
Bikers are not alone

Plaats reactie