Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cannondale Caad12 2017 of Canyon Endurace CF 7.0 2017

vig
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2018 15:34

vig 11 mei 2018 11:43

Ik ben opzoek naar mijn 10 jaar oude Gazelle V3 racefiets en heb na veel informatie inwinnen bij vrienden en op het internet mijn oog laten vallen op de Cannondale CAAD12 (2017) en de Canyon Endurace CF 7.0 (2017). Beide met shimano 105 5800 gemonteerd

Alleen nu weet ik niet meer wat de beste keuze is. Welke van de 2 is de beter keus voor mij. Ik zoek een fiets die mij zeker de komende 5 a 10 jaar weer kan vervoeren en verder rijd ik denk ik niet meer dan 2000km per jaar.

Ik zou graag jullie advies en ervaringen ontvangen zodat ik deze in mijn overwegingen kan meenemen

Het prijsverschil tussen de twee is nihil. De Caad12 staat bij een fietsenmaker en heeft dus wat service qua afstellen van de fiets e.d.
Op de Endurace zou ik dat zelf moeten doen of voor een klein bedrag naar een FM moeten gaan. Daarentegen zitten erop de Endurace weer al meteen GP 4000 SII.
Verder heeft de Endurace 50/34 gemonteerd en de Caad12 52/36. Persoonlijk denk ik dat ik de 52/36 fijner ga vinden, maar bladen wisselen is ook het grootste probleem niet. Dan zou ik op een onofficiele combi van 36/50 of 39/50 gaan rijden.

Al met al kleine verschillen, maar het belangrijkste vind ik, waar zal ik mij de komende jaren beter bij voelen. Ik neig nu lichtjes naar de CAAD12 omdat ik deze heb kunnen 'voelen', maar ik woon in de omgeving Eindhoven, dus ik sta ook altijd zo bij het servicepunt van Canyon als ik problemen heb.

Een kleur van de fiets maakt mij persoonlijk erg weinig uit. Al rijd ik op een roze fiets met paarse stippen als die beter zou rijden.

Nog een linkje naar de Canyon (het gaat hier om de vrouwen versie. Het enige verschil met de normale fiets is een iets smaller afgesteld stuur, kortere stuurpen en ander zadel. Al deze dingen zijn na aankoop binnen 30 dagen te wisselen bij het servicepunt)

https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... 1&id=23049

Dus hebben jullie nog goede tips wat de beste keuze is?

marcus1981
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:12

marcus1981 14 mei 2018 12:37

Je weet dat je twee flink verschillende fietsen vergelijkt he?
De Caad12 is een harde alu racer, terwijl de Endurace meer gemaakt (en of gemarket) is op endurance.

vig
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2018 15:34

vig 14 mei 2018 12:51

Ja dat weet ik. Daarom zat ik ook te kijken of de CAAD12 wel een goede optie is voor mij, aangezien ik mijzelf meer als een chille racefietser zie dan iemand die zo diep mogelijk moet zitten. Vandaar heb ik pas ook eens de maten van mijn huidige fiets opgemeten en kwam ik tot de conclusie dat ik altijd al wel redelijk 'racer' rijd (frame stack/reach verhouding van 1.41). Dit zegt nog niks over stuurpen e.d. natuurlijk.
Vanmiddag ga ik nog eens naar de CAAD12 kijken en heb ik ook mijn huidige racefiets meegenomen om hopelijk samen met de FM eens te kijken hoeveel in zithouding de CAAD12 verschilt van mijn huidige fiets. En dan vooral of hij dieper of minder diep zit.

Verder vond ik hem niet zo 'hard', tenminste als jij hiermee het trillen van de fiets mee bedoeld. Hij trilt voor mijn gevoel aanzienlijk minder dan mijn huidige racefiets op een klinkerweg (uiteraard met zelfde druk bandjes en 25 mm)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mei 2018 13:27

Zo'n Gazelle V3 is ook nog een echte ouderwetse stuiterbak en de geometrie is ook best sportief dacht ik. Als je goed op die Gazelle zit kom je wel weg met de Caad12 denk ik. Maar als je wilt ervaren wat een comfort/endurance racer je kan bieden kun je altijd een proefritje op een een Synapse (Carbon) met 105 los proberen te peuteren bij die fietsenmaker. Daarna kun je altijd nog kijken of je er financieel gezien met hem uitkomt.
Campagnolo Ultra Dork

vig
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2018 15:34

vig 14 mei 2018 14:23

Bedankt voor de tip! Ik zal die ook bekijken vanmiddag. De Synapse zit wel ver buiten mijn budget, maar stel hij zit echt geweldig, dan zal ik hem zeker overwegen.

vig
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2018 15:34

vig 15 mei 2018 13:08

Het is de CAAD12 geworden. Uiteindelijk praktisch dezelfde instellingen als mijn Gazelle V3. Stuur staat nu alleen 1 cm hoger. Dus ik kan weer veel km's vooruit!

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4531
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 15 mei 2018 15:00

Caad altijd een verstandige keuze / zeker qua prijs kwaliteit
Wel even een goed setje wielen er bij nemen, meestal worden ze met standaard wielen verkocht , deze in de winter gebruiken.

vig
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2018 15:34

vig 15 mei 2018 15:04

mao schreef: 15 mei 2018 15:00 Caad altijd een verstandige keuze / zeker qua prijs kwaliteit
Wel even een goed setje wielen er bij nemen, meestal worden ze met standaard wielen verkocht , deze in de winter gebruiken.
Dat hoorde ik overal inderdaad, dat je aan de CAAD nooit een verkeerde keuze hebt. Aangezien wielen vrij prijzig zijn, wil ik die aankoop nog even uitstellen.

Welke wielen raad je aan?

Plaats reactie