S-works 2016 dura-ace
Bedankt! Had er nog niet aan gedacht om vooraan een kleiner tandwiel te steken....
Ik dacht om die 11 er uit te nemen en die te vervangen door een 28 als goedkoopste oplossing... Moet er nog aan de ketting iets veranderd worden dan?
Ik dacht om die 11 er uit te nemen en die te vervangen door een 28 als goedkoopste oplossing... Moet er nog aan de ketting iets veranderd worden dan?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dat gaat zeer waarschijnlijk niet, volgens mij bestaat een Dura ace cassette uit meerdere blokken.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4327
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat is de steek van een dura ace 9000 serie crankstel?
Als toerist heb je namelijk helemaal niets aan een 39-53, dan fiets je veel lekkerder met 34-50. Als je dan ook nog zoals hierboven aangegeven een 105 cassette steek, met 30 als grootste tandwiel, dan fiets je de Stelvio het fijnste op.
Past de 34 niet voor, veel succes met de beklimming.
Als toerist heb je namelijk helemaal niets aan een 39-53, dan fiets je veel lekkerder met 34-50. Als je dan ook nog zoals hierboven aangegeven een 105 cassette steek, met 30 als grootste tandwiel, dan fiets je de Stelvio het fijnste op.
Past de 34 niet voor, veel succes met de beklimming.
Hoe goed zo'n topfiets ook is, toch ga je het (gezien je getraindheid) met je soepelste versnelling 39x25 wel heel erg moeilijk hebben om boven te geraken op de Stelvio. 39x30 is al beter, vergelijkbaar met 36x28, maar blijft een vrij grote versnelling om zo lang rond te draaien op zo'n col voor een toerist die zoveel rijdt als jezelf.
Ik zou in jouw geval:
- naar een andere fiets uitkijken met een compact crankstel
- als het toch zodanig jeukt dat je deze niet kunt laten staan, er meteen een compact crankstel laten opzetten (of de kettingbladen uitwisselen indien het nu reeds om een BCD110 crankstel gaat)
Ik zou in jouw geval:
- naar een andere fiets uitkijken met een compact crankstel
- als het toch zodanig jeukt dat je deze niet kunt laten staan, er meteen een compact crankstel laten opzetten (of de kettingbladen uitwisselen indien het nu reeds om een BCD110 crankstel gaat)
Volgens mij kunnen er op een FC9000 cranck wel 34-50 bladen (de steek is dacht ik 110 mm). Maar... dat gaat heel wat kosten. Denk dat het goedkoper is om een nieuw 105 compact crankstel er op te zetten dan twee nieuwe bladen op de Dura Ace crank.
En dan is het daarnaast nog de vraag of je met 34 voor en 25 achter wel boven komt op een lange klim... op de macht fietsen is er bij zo'n afstand niet bij. Een cassette met grotere krans is dan ook wel handig.
Al met al een aardig duur grapje wordt het denk ik zo...