Alles over vakanties op én met de fiets

La Flèche de Wallonie

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5576
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 07 mei 2018 11:29

pedaalridder schreef: 07 mei 2018 11:20 Deze organisatie bewijst echter wel dat je voor relatief weinig geld nog een goed georganiseerde tocht kunt neerzetten.
Dat dat kan bewijzen de niet commerciële organisaties, een aantal jaren geleden was het mogelijk om deze tocht te rijden voor 5 euro, met een nog veel mooier parcours en 3 rijke bevoorradingen met heerlijke chocolade! ;)

Overigens zijn er nog genoeg kleinschalige wielerclubs in Belgie die dit soort tochten aanbieden, tussen de 5 en 10 euro, met 3 bevoorradingen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 07 mei 2018 12:28

Ik heb er hele mooie herinneringen liggen uit de chocoladetijd. 's Morgens om 7 uur vertrekken en gelijk de Maquisard op. Voor achten al op de Redoute. Daar sprak niemand meer over aan het eind van de rit. Cornemont, Les Forges en dan de Roche aux Faucons. Kan de route blind rijden inmiddels. En dan was je nog maar nauwelijks gestart. Een lang eind richting Durbuy over de hoogvlakte. Onderbroken door de Cote de Borlon, een kort kuitenbijtertje die nog gemeen lang uitliep. Vanaf Durbuy over de doorgaande weg vals plat omhoog door typisch Waalse kuilen en gaten. En na een kilometer of honderd de Roche a Frene. Bovenaan de bevoorrading bij een houten hokje. Wie dan al geen goede benen had ging een helse dag tegemoet (weet ik uit ervaring). Dan drie ellenlange klimmen, Ancienne Barriere, St Jaques en Mont le Soie. Daar de bevoorrading bij de manege. Op zich al een rit de moeite waard, maar vanaf hier begon het pas. Afdalen naar Pont en de steile Cote de Ligneuville op (bekend als Cote de Pont in LBL). En van daaruit glooiend richting Stavelot. Hier begon het helse klapstuk Stockeu, Wanneranval, Thier de Coo. Na het steilste stuk van de klim nog even wat chocola naar binnen werken en bijkomen van de inspanning. Daarna nog enkel het laatste stukje naar boven en op naar de Haute Levee en Rosier.
Wat heb ik die rit vaak vervloekt, maar wat was het mooi. Ik ben benieuwd of het zaterdag toch weer een topdag gaat worden.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 mei 2018 12:37

Bovenop de Thier de Coo kreeg je dan ook nog flesjes Spa water, voor de betere verstaander. Das was ein mal...

Afijn ons clubje bestaande uit @csteenbe, @magoo, @dapoker en ikzelf zullen dit jaar niet van de partij zijn. Wij rijden een eigen route in de Eifel.

@HermanN

Heb jij ergens nog een linkje naar een GPS-route van die oude route? Op Gpsies was dit de oudste die ik kon vinden.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 07 mei 2018 12:53

In een vlaag van complete waanzinnigheid heb ik hem eens solo gereden, uit nostalgie. Hier de route: https://www.strava.com/activities/527584719. Ik neem aan dat je zelf wel even een gps'je eruit kan toveren. Zo niet dan help ik wel.

Het is de route voor 98%. Ergens bij Pont viel mijn Garmin uit. Maar die route is niet moeilijk te vinden volgens mij. En verder reed je vroeger na de Haute Levee via een kloterig bospaadje naar beneden. Ik ben doorgereden naar Franconchamps, vond ik leuker.

Vond wel dat er erg veel slechte wegen tussen lagen. Daar wil je geen paar duizend man overheen sturen. En het laatste stuk Thier de Coo was ook een drama.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5576
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 07 mei 2018 14:55

Twee jaar geleden deze tocht nog gereden, maar de glans van "vroeger" was er wel af vond ik persoonlijk!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 07 mei 2018 15:24

colnagofreak schreef: 07 mei 2018 14:55 Twee jaar geleden deze tocht nog gereden, maar de glans van "vroeger" was er wel af vond ik persoonlijk!
Ben als sinds 2011 van de partij, dus misschien nog niet zo lang, ja dan is de glans idd er wel vanaf vandaar dat we lekker in de Eifel gaan rijden.

Het is allemaal zo bekend geworden en ik heb voor de motivatie ritten nodig in andere gebieden.... ;)

En ben ook dat k*dt wegdek zat :lol:
YFood !!!

joansom
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 aug 2015 16:12

joansom 10 mei 2018 11:30

Ben van plan om deze ook te rijden zaterdag. Heb over 3 weken een vijfdaagse mtb koers in Italie en kan nog wel wat hoogtemeters gebruiken 😃.
Twijfel tussen de 183 en 214 km. Liefst rij ik de langste afstand maar dat wordt vroeg starten, tussen 6.30 en 7 uur. Het weer ziet er gelukkig goed uit

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 12 mei 2018 20:35

De 214km zitten weer in de benen. Het was prachtig weer voor een toertochtje. Nog een klein stukje gravel had de organisatie voor de liefhebber in het parcours opgenomen. De beentjes redelijk geprikkeld in aanloop naar 3B en LM. Al met al een geslaagd dagje met voldoende Meli-stroopwafels achter de kiezen.
Gazelle Team TVM \'99

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 12 mei 2018 21:28

Wat de bedoeling was van dat gebroken puin pad weet ik ook niet. Het was echt niet geschikt om met de racefiets over te rijden. De ergste uitsteeksels hadden ze dan maar gemarkeerd met oranje verf en over de diepste putten hadden ze maar wat platen gelegd. Ik vond het ronduit belachelijk om zoiets in het parcours op te nemen.

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 12 mei 2018 22:29

Vandaag 182 km gereden. Voor mij tedelijk nieuw, dus ik ken de glans van vroeg er niet😉. Dit was een van de tester voor Giro di KiKa over 5 weken, en ik ben redelijk tevreden. Tot aan de eerste bevoorradingspost Met erg zware benen gereden en dan voelen de klimmetjes niet zo prettig aan... maar rest van de dag lekker gefietst. Laat ik dan maar zeggen dat ik ook alvast een stukje Strade Bianchi heb gedaan.... Met een netto tijd van 7:03 best tevreden, al begrijp ik niet waarop Strava ineens de bruto tijd weer geeft, maar dat is een ander topic https://www.strava.com/activities/1567149225

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 13 mei 2018 08:32

De lange afstand zit weer in de benen. Ik moet zeggen dat de kwaliteit van het wegdek me reuze meeviel. Of de organisatie de wegen erop uitgekozen had of dat dit deel van de Ardennen inmiddels enige beschaafde trekjes begint te vertonen is me nog niet helemaal duidelijk. Vergeleken met de Tour de Namur van vorige week was dit in ieder geval de hemel. De benen voelden prima, hoewel ik dit jaar wat minder getraind heb dan voorgaande jaren.

Tja, die strade bianche was wel een dingetje. Reden was waarschijnlijk dat er een evenement georganiseerd werd op de Sockeu: http://tourismestavelot.be/nl/triptyque-du-stockeu. De organisatie was dus gedwongen iets anders te bedenken en daar kwam dit blijkbaar uit. Volgens mij is dit ook de enige mogelijkheid zonder de route niet rigoureus om te gooien. Tja, ik vond het niet eens zo erg, maar het liep wel wat minder af. Bij een inhaalmanoeuvre ging ik flink op mijn snufferd, Gelukkig hield ik er niet meer aan over dan wat lichte schaafwonden, het vermelden nauwelijks waard. Fiets en humeur waren verder ongeschonden.

Kortom, een prima dag achter de rug. Weer eens ouderwets lekker gefietst.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 13 mei 2018 10:11

Werkelijk een prima dag gehad. De weergoden hadden ons gewoon een cadeautje gegeven. Als je vooraf het perfecte weer zou kiezen kwam je hier op uit.
Ik had een hotel geboekt en mijn vrouw heeft zich deze dag vermaakt in de Thermen.
Met op en neer fietsen naar ons hotel had ik er 220 km opzitten.
De route was net als alle andere keren dat ik deze tocht gedaan heb mooi. In het begin liep het bij mij voor geen meter en had ik het gevoel dat een slak nog harder kon maar na zo'n 100 km begon het te lopen en ging het steeds beter.
Het wegdek vond ik op veel gedeelten gewoon abominabel slecht hoewel er nu ook stukken bij waren met een beter wegdek. Maar ik kan de opmerking van csteenbe dat hij het wegdek zat is zeker wel begrijpen.
Mijn oplossing is de hele route alleen fietsen en niet in een groep gaan zitten. Dat kost meer inspanning maar je hebt een beter zicht op de gaten in de weg.
Het stuk onverhard had ik liever niet gehad maar gelukkig was het droog. De organisatie was gewoon perfect, bevoorrading en bovenal de duidelijke grote hoeveelheid pijlen waarmee de route bepijld was verdiend echt een compliment.

Plaats reactie