Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuw met 1000 budget of tweedehands en zo'n 6-8 jaar oud. Graag advies

Ykev
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2018 15:58

Ykev 23 apr 2018 17:38

Hi,

Via mijn werkgever mag ik fiscaal voordelig een fiets kopen. Het bedrag wat wordt vergoed is max 1000 euro. Dus dat is wel de richtprijs.

Nu overweeg ik wel om nog tweedehands te kopen voor zo'n 600 euro maar lees op dit forum dat je qua prijsklasse beter nieuw kan kopen.

Ik zoek een 62cm frame. Zouden jullie mij kunnen helpen met advies voor een goede racefiets? Ik lees bijvoorbeeld dat een nieuwe 105 groepset net zo goed is als een ultegra set van zo'n 6 jaar oud.

De fiets die ik op MP zie is bvb de volgende fietsen.
uit 2009
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618

uit 2014
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618

Ik zou t advies enorm waarderen.. :)

:like:

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 23 apr 2018 17:45

Koop voor 1000 een nieuwe cube met 105. Zeker die van 750,- uit 2009 is veel te duur. Met een tweede hands ga je snel onderhoud nodig hebben en heb je geen garantie.
o'7o

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 apr 2018 18:35

Tweedehands is interessant als je 400 a 500 euro te besteden hebt of als je iets bijzonders wilt hebben dat je niet op iedere straathoek tegenkomt. Zoek je gewoon een fiets om mee te fietsen zonder dat je daar enige emoties m.b.t. het materiaal bij krijgt dan is er genoeg nieuw te koop met Tiagra, 105 of eventueel Veloce:https://cyclewear.eu/fietsen/volledig-a ... blauw.html (valt ook nog eens in beide categorieën)
Campagnolo Ultra Dork

Birota
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 06 jan 2015 19:43

Birota 23 apr 2018 20:46

Als het via internet mag: De Canyon Endurace AL 7.0 staat nu te koop voor 999 euro.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 apr 2018 21:01

Voor €1.000,- kun je inderdaad hele leuke fietsen kopen met een nieuwe 105-groep. Een 2e handsje van 6-8 jaar zal waarschijnlijk een 10-speed hebben (niets mis mee), maar dat betekent vaak ook dat de wielset niet geschikt is voor een 11-speed groep (handig voor uitwisselbaarheid/winterwielen bij een upgrade).

Ook kunnen de kosten voor slijtage snel oplopen. In het ergste geval moet je de cassette (€40), bottombracket (€25), ketting (€20), banden (€50), remblokken (€15), kabels (€20) vervangen. Als het echt tegenzit ook nog een kettingblad (€??), balhoofd (€20) en/of alles even smeren.

Als je alles zelf kunt is dat geen probleem en calculeer je die kosten in. Laat je het doen en bestel je de onderdelen via de FM dan mag je de kosten gerust x2 doen. Daarnaast hebben de ontwikkelingen ook niet stil gestaan en krijg je met een nieuwe fiets vaak interne kabelgeleiding, shifters zonder waslijnen, iets bredere velgen en een moderne 105-groep waar de eerdere generatie Ultegra niet tegenop kan.

Grootste voordeel is dat je een fiets kun zoeken die bij je lichaam past, i.p.v. een fiets die binnen je budget past. Alle kleine voordeeltjes bij elkaar opgeteld moet je wel wat kennis van zaken hebben om voordeel te behalen op de 2e hands markt. Voor de wat duurdere onderdelen is dat makkelijker.

Ykev
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2018 15:58

Ykev 23 apr 2018 21:48

Hi SqueeZer, Ypuh

Een factuur is inderdaad bij mij ook een vereiste op werk. Dus vandaar dat ik ook neig naar een nieuwe fiets. En nog meer door bovenstaand bericht van jou en ypuh. Dank daarvoor. Ik zal me dan gaan oriënteren op een nieuwe fiets als ik zo alle voor en tegens tegen elkaar op weeg. Vooral het feit dat de technologie niet stilstaat en dat er natuurlijk geen slijtage is geweest weegt wel erg zwaar mee.

Dan heb ik een vraag over de fietsen zelf. Als ik zo op het internet en dit forum rondkijk kom ik veel fietsen tegen. Echter wordt de volgende fiets aangeraden om de goede prijs kwaliteit. De decathlon is dan ook met een groepset 105. Ik begrijp dat je consessies moet doen met dit budget maar zoek dus naar een mooie instap fiets voor de komende jaren.

https://www.decathlon.nl/p/racefiets-ul ... 61&c=GRIJS

Zou deze B'twin dan een betere koop zijn, zoals deze met een bizarre korting..?
https://cyclewear.eu/fietsen/volledig-a ... blauw.html

En als jullie toevallig andere deals weten zou ik me graag laten adviseren. Zelf ga ik me ook verder inlezen maar er zijn vast meer liefhebbers geweest met een budget tot zo'n 1000 euro.

Groet, Yke

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 apr 2018 23:22

Die Basso is maar zeer gedeeltelijk Campa afgemonteerd en is 10v.
En bij Canyon is de Endurance met 105 voor dezelfde prijs.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 24 apr 2018 09:25

Als gebruik wordt gemaakt van een fiscale regeling dan is een factuur een vereiste, waarmee de tweede hands fietsen afvallen als alternatief.

De Decathlon fietsen uit het middensegment zijn prima fietsen.
De Canyon is ook een fijne fiets.

Kies degene die je het mooist vindt!
Courir c'est mourir un peu

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 24 apr 2018 10:47

Hoe zit dat met 2e hands via de fietsenmaker? daar komt wel gewoon een factuur voor.

Ykev
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2018 15:58

Ykev 24 apr 2018 13:44

Bedankt voor jullie antwoorden. Qua uiterlijk heb ik eigenlijk geen voorkeur. Belangrijker zijn de algehele rij eigenschappen van de fiets. Online lees ik dat fietsen van 750-1000 euro al veel kunnen bieden mits je een goede deal kan vinden. Kortom, een actie bijvoorbeeld.

Zo zijn er enorm veel merken en heb het liefst een wat bekender merk. Welke Canyon refereren jullie aan, en zijn er misschien andere fietsen welke ik over het hoofd zie? Een linkje delen mag uiteraard ook.

Groet, Yke

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 24 apr 2018 14:19

SqueeZer schreef: 23 apr 2018 21:32
...

Ben je zeker dat de vergoeding van werkgever ook telt zonder facturatie?

Bedrijven kunnen zulke acties meestal doen vanuit fiscaal oogpunt (aftrek belastingen) waarvoor dan weer facturatie en afschrijving nodig is ofte .. een nieuwe fiets.

...
Ietwat off-topic en eigenlijk meer iets voor en fietsende accountant/fiscalist maar ...

Als particulier mag je toch alles verkopen wat je wilt? Daar kun je zelf een factuur bij maken waarop je zet: verkocht aan persoon X, artikel Y tegen prijs Z.
Datum erbij en alle gegevens van de verkopende partij, krabbl eronder en ... klaar.

Zo heb ik zakelijk wel eens iets van een particulier overgenomen. Ik kan dan inderdaad geen btw kan aftrekken, staat wel tegenover dat het hele bedrag als bedrijfskosten is op te voeren.

Wat ik me wel afvraag is of een werkgever die b.t.w. uberhaupt wel kan verrekenen omdat het m.i. geen bedrijfskosten zijn en het (over het algemeen) niet tot de reguliere 'handel' van die onderneming behoort.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Ykev
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2018 15:58

Ykev 24 apr 2018 15:10

De Tukker

bedrijven kunnen diet verrekenen onder het mom van gezonde werknemers of reiskosten vergoeding maar dan anders geloof ik

Plaats reactie