Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuwe Shimano 105 5800 11-speed. Rijdt deze al?

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 15 aug 2014 13:42

Ik zou nu als beginner, indien het financieel haalbaar is, of voor een 2 x 11 compact of voor een 3 x 10 kiezen. Geen 2 x 10 dus. Daarbij neig ik zelfs sterk naar de 2 x 11 als je de reviews over de werking van de Shimano 105 2 x 11 moet geloven. De 11 speed cassettes geven je een groter bereik tov een 10 speed en het nieuwe ontwerp van de Shimano cranks geven je de flexibiliteit om, mocht je dat in de toekomst nodig hebben, heel eenvoudig andere voorblad combinaties te monteren zonder dat je daarvoor ook nog eens extra geld kwijt bent aan nieuwe cranks.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 aug 2014 13:51

Ik zou er denk ik ook voor kiezen. Ik ben u heel tevreden met mijn triple maar de verbeterde schakelprestaties zouden voor mij toch wel de doorslag geven.
Het is allen voor een beginner raadzaam om in je achterhoofd te houden dat je (op termijn) toch liever wilt wisselen van cassette en/of voorbladen. Sommigen hier noemen dat geen sleutelen maar die mogen mij dan gaan uitleggen hoe dat zonder sleutel voor de cassette-afnemer en inbussleutel voor de bladboutjes moet ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 aug 2014 15:10

Ernie C. schreef:Ik zou er denk ik ook voor kiezen. Ik ben u heel tevreden met mijn triple maar de verbeterde schakelprestaties zouden voor mij toch wel de doorslag geven.
Het is allen voor een beginner raadzaam om in je achterhoofd te houden dat je (op termijn) toch liever wilt wisselen van cassette en/of voorbladen. Sommigen hier noemen dat geen sleutelen maar die mogen mij dan gaan uitleggen hoe dat zonder sleutel voor de cassette-afnemer en inbussleutel voor de bladboutjes moet ;) .
Zowel cassette als voorblad wisselen is kwestie van losdraaien.., wisselen.., en weer vastdraaien. Enige is dat je voor cassette daar dan een zweep en afnemer voor moet hebben.

Is net zoiets als dat je het in elkaar zetten van een ikea kast niet "klussen" hoeft te noemen. (in mijn ogen :P).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
debutler
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2014 19:06

Gebruikersavatar debutler 21 aug 2014 23:52

Kun je dit dan zomaar wisselen met een en dezelfde ketting? Of heb je daarvoor telkens andere nodig?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 aug 2014 06:59

debutler schreef:Kun je dit dan zomaar wisselen met een en dezelfde ketting? Of heb je daarvoor telkens andere nodig?
Indien niet versleten, kun je dezelfde ketting gebruiken op nieuwe cassette, mits je de eerste 100 km gebruikt voor hersteltraining. Dan zijn ze op elkaar ingereden.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 aug 2014 07:02

Ernie C. schreef:.....geen sleutelen maar die mogen mij dan gaan uitleggen hoe dat zonder sleutel voor de cassette-afnemer en inbussleutel voor de bladboutjes moet ;) .
Nog erger: met inbussleutels krijg je geen bladboutjes meer los. Daarvoor is torx sleutel nodig.
Met je eens: sleutelen blijft het. ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 aug 2014 11:46

klimmer schreef:
debutler schreef:Kun je dit dan zomaar wisselen met een en dezelfde ketting? Of heb je daarvoor telkens andere nodig?
Indien niet versleten, kun je dezelfde ketting gebruiken op nieuwe cassette, mits je de eerste 100 km gebruikt voor hersteltraining. Dan zijn ze op elkaar ingereden.
Nergens goed voor, een oude ketting met een nieuwe cassette levert nooit problemen op. Andersom gaat het wel mis als de cassette net te ver versleten is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 aug 2014 12:02

MarkVeenstra schreef:
Ernie C. schreef:Ik zou er denk ik ook voor kiezen. Ik ben u heel tevreden met mijn triple maar de verbeterde schakelprestaties zouden voor mij toch wel de doorslag geven.
Het is allen voor een beginner raadzaam om in je achterhoofd te houden dat je (op termijn) toch liever wilt wisselen van cassette en/of voorbladen. Sommigen hier noemen dat geen sleutelen maar die mogen mij dan gaan uitleggen hoe dat zonder sleutel voor de cassette-afnemer en inbussleutel voor de bladboutjes moet ;) .
Zowel cassette als voorblad wisselen is kwestie van losdraaien.., wisselen.., en weer vastdraaien. Enige is dat je voor cassette daar dan een zweep en afnemer voor moet hebben.

Is net zoiets als dat je het in elkaar zetten van een ikea kast niet "klussen" hoeft te noemen. (in mijn ogen :P).
Wel even op het bovenste derrie wieltje letten indien op het grootste kransje achter voldoende afstand.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 22 aug 2014 19:35

Heb dit jaar nog gauw een fiets met 105 triple gekocht.
Hoef nooit te sleutelen kan overal rijden altijd fijne ketting lijn

Eddy Merckx
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27

Eddy Merckx 20 mar 2018 16:51

Wanneer kunnen we een nieuwe update van de 105 verwachten? 4 jaar lijkt zowat de courante termijn voor een complete update

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 20 mar 2018 17:09

Mogelijk, maar het kan best dat het een beetje anders gaat omdat we dicht bij het 100 jarig bestaan van Shimano komen. Het zou me niet verbazen als de cyclus een beetje opgerekt wordt zodat eind 2020 Dura Ace Century kan worden geïntroduceert.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Eddy Merckx
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27

Eddy Merckx 16 apr 2018 20:56

Wanneer kunnen we de eerste fietsen verwachten met de nieuwe 105?
https://www.fiets.nl/2018/04/03/nieuwe- ... oep-r7000/

Plaats reactie