Alles over vakanties op én met de fiets

Parijs Roubaix: tips profs zien koersverkennen

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 01 apr 2018 21:07

Dit jaar voor de 6e keer Parijs Roubaix rijden, daar hoef ik dus gelukkig geen tips meer voor, maar ga er deze keer ipv vrijdag al de woensdag heen. Doel is dus ook even de profs de koers zien verkennen.

Wie heeft er tips waar, wanneer en hoe laat je de meeste kans hebt profs te spotten? Of is de kans groter dat je ze niet tegenkomt?

Dank alvast!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 apr 2018 20:06

Als je profs wilt spotten zijn de donderdag en vrijdag de dagen. Op woensdag koersen ze nog in Schoten. De meeste ploegen stappen even voor Haveluy op de fiets en volgen het parcours tm Carrefour.
Een enkeling rijdt die paar stroken daarna.
Carrefour staan ook veel supporters.
Quick step gaat bijna altijd op vrijdag. Andere grote ploegen op donderdag. Op donderdag hangen alle pijlen. Let op bij Wannehain en Chereng. Het parcours (gemarkeerd met gele pijlen) gaat daar tegen het eenrichtingsverkeer in. Als je ook de wielerbaan nog op wil is donderdag de betere dag. Een biertje in Cafe pave lukt altijdwel.
Goeie koffieplekjes onderweg zijn Cysoing en Orchies. In cafe sport in Haveluy is het wel een goed idee om over Hushovd te beginnen. :winkthumb:
Als je fotos wil maken kan je beter de toplocaties vermijden want alle pros zijn wel ol het parcours.
Ik rij waarschijnlijk in een Castelli trui en op een blauw fietsje :lol:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 apr 2018 10:21

Het hing even aan een zijde draadje maar ik ga toch. Conditie is gruwelijk dus ik hou het bij een strookje of 8. Wel een camera mee en plaatjes maken van de grote jongens.

Fiets zojuist in orde gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 04 apr 2018 11:51

Welke banden zijn dit, gastheerG?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 apr 2018 11:59

Michelin Dynamic. Niet mega soepel maar voor zo'n dag profs volgen of voor een natte retro rit prima banden. Heb er al diverse keren de lange versie van l'Eroica mee gereden. Paar keer volledige Parijs Roubaix en zelfs tientallen cols in de Apenijnen. Voor een lange rit monteer ik liever Chalenge PR maar die zijn wat lekgevoelig als het nat is. Verder voordeel van de Michelines is natuurlijk de prijs

marsvos
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 aug 2017 23:58

marsvos 04 apr 2018 13:05

Wellicht handig om te kijken of je de teambussen erg kan vinden

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 apr 2018 13:55

Komt goed. Ik heb redelijk wat ervaring met de recon-PR ;)

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 04 apr 2018 17:10

Volgens Sporza heeft Carrefour de l'Arbre er nog nooit zo slecht bij gelegen. Alsof een vrachwagen de stenen er willekeurig neergekwakt heeft...;) Ben wel benieuwd naar wat verslagen uit het veld.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 apr 2018 17:56

Ik heb Carrefour al zeker 50 keer gefietst en de laatste jaren gaat het heel snel achteruit. Ik zal morgenavond foto's plaatsen

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 21:48

Ik heb genoeg materiaal (foto;s en verhalen) voor "Vandaag gefietst", "Wielerseizoen 2018", "Actiefoto" en zelf een paar cafe plaatjes en praatjes.

Vandaag bij de recon geweest. Zelf wat gefietst, foto's gemaakt en leuke gesprekken gehad met mensen uit het vak en supporters in hun campers.

Het is genoeg materiaal voor een boek :-)

Ik ben de tel kwijt hoe vaak ik de finale van Parijs-Roubaix heb gereden maar het is voorbij de 50 en wellicht al voorbij de 60.

De profs rijden in de week voor de koers een groot deel van het parcours. Leuk om daar te zijn maar ik begin met een tip.
Vroeger ging ik wel eens met een groepje. Alleen niet iedereen begreep dat profs niet van hun fiets gereden willen worden door een wielertoerist.
Dus als je met mij op pad gaat zorg je dat je NIET ingehaald wordt op kassei.
Vandaag alleen op pad en die vrijheid heeft een hoop leuks gebracht:
Maar...................eerst ging om 6 uur de wekker: Op naar Roubaix.
Afbeelding

Ik zet de auto vaak bij een grote supermarkt in Hem. Dan rij ik tegen het parcours in.
In de auto had ik al bijna 3 uur tegen wiegende ruitenwissers aan zitten gluren en toe ik op de fiets stapte regende het. Ik wilde eigenlijk helemaal naar Orchies, maar hoe dichter ik daar kwam hoe natter het werd. Naar het noorden zag het er lichter uit dus gekeerd en iets verder het parcours opgedoken.

Bij mijn persoonlijk favoriete strook: Pont Thibaut (soms ook met een l)
Afbeelding

Een deel was goed te doen maar sommige stukken waren ook zeer glibberig.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gastheerg op 06 apr 2018 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 21:58

Als ik een paar kasseistroken heb gedaan dan dringen de darmen altijd even aan voor een Dumoulin-pauze.
Nu heb ik geen klassement te verliezen dus dan zoek ik zo'n heerlijk Frans gokhol op. 3 TV's met paardenrennen en menig braaf huisvader zit daar het vakantiegeld te vergokken.
De koffie was echter goed en het toilet voor Franse begrippen mega schoon (ook nadien ;) )
Afbeelding

Toch weer snel op de fiets want je wilt niet door een beslagen caferaam ineens de Bora's en Lotto's (2x) langs zien Stuyven.

In Templeuve ligt een klein strookje dat een paar jaar geleden is geskipt. Lag toen vreselijk slecht en het eerste stuk hebben ze gerestaureerd.
Dat is gelijk een enorme instinker. Als je die strook oprijdt denk je: "makkie!, gas erop"
Zelfs de grootste kasseihaters knallen hier even over :-)
Afbeelding

Twee honderd meter verder:
Afbeelding

Cancellara is hier op training ook wel eens onderuit gegaan en hij is niet de enige.
Laatst gewijzigd door Gastheerg op 06 apr 2018 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 apr 2018 22:24

Moulin de Vertain is een strook die onder het weiland vandaan is gehaald ter gelegenheid van de 100e verjaardag van Parijs-Roubaix.
Eric Vanderaerden winnaar dat jaar kreeg vanwege het jubileum een kleine gouden kassei. Daar was Eric helemaal niet blij mee. Gelukkig heeft hij later alsnog een echte kassei gekregen.

Afbeelding

De supporters die hier stonden waren overigens over één ding heel duidelijk. Terpstra moeten ze niet. Maar dan ook ECHT niet! Ik kreeg het nog een paar keer te horen vandaag.
Charmeoffensief werkt nog niet helemaal.

Z"n kansen zijn zondag misschien groot maar een beetje somber zie ik het wel in als ik al die verhalen hoor,
Afbeelding

Bij deze strook ligt ook de wall of fame:
Afbeelding

En de reuzekassei (met uw reporter van vandaag)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gastheerg op 06 apr 2018 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie