Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2018 13:38

+1
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 31 mar 2018 13:48

+2 zo simpel is het idd

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 mar 2018 15:27

havana schreef: 31 mar 2018 12:25 Punt is waar je dan de grenst ligt. Snelle suikers dan ook maar verbieden? Is immers prestatieverhogend.
'k wist niet dat suiker een medicament is en je dus een doktersvoorschrift nodig hebt?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mar 2018 16:56

En wat maakt dan iets een medicament?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 mar 2018 17:46

'k zou zeggen : als het mensen geneest maar dat is te simpel zeker?
Ter verduidelijking nog: de renners lijden niet aan astma maar aan inspanningastma, dus enkel bij zware inspanning hebben komen ze in ademsnood (net zoals ik trouwens ;-) )
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 31 mar 2018 17:51

Ik zou een medicament in dit geval omschrijven als een door de farmaceutische industrie ontwikkeld preparaat met als doel een ziektebeeld te genezen/lichamelijk verschijnsel te veranderen. En zoiets mag iedere sporter met een aandoening van mij gebruiken, zolang dit op voorschrift van een arts is en een geaccepteerde behandeling voor een die aandoening is.

Epo bij een van nature laag hematocriet is natuurlijk belachelijk, want niemand wordt in het dagelijks functioneren beperkt door een laag hematocriet. Salbutamol is een compleet ander verhaal, aangezien astma een echte ziekte is. In dit geval, zoals @fiedoo zegt, vaak inspanningsastma. Maar als je daar last van hebt dan mag je dus volgens sommigen niet professioneel sporten... Vind ik een heel bijzondere redenatie.

Maar het grote discussiepunt is inderdaad waar die grens ligt. Staat, bijvoorbeeld, de pil op de dopinglijst? Lijkt me dat rensters die die gebruiken daar toch voordeel van hebben.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 mar 2018 18:09

Erik schreef: 31 mar 2018 17:51 Ik zou een medicament in dit geval omschrijven als een door de farmaceutische industrie ontwikkeld preparaat met als doel een ziektebeeld te genezen/lichamelijk verschijnsel te veranderen. En zoiets mag iedere sporter met een aandoening van mij gebruiken, zolang dit op voorschrift van een arts is en een geaccepteerde behandeling voor een die aandoening is.

Epo bij een van nature laag hematocriet is natuurlijk belachelijk, want niemand wordt in het dagelijks functioneren beperkt door een laag hematocriet. Salbutamol is een compleet ander verhaal, aangezien astma een echte ziekte is. In dit geval, zoals @fiedoo zegt, vaak inspanningsastma. Maar als je daar last van hebt dan mag je dus volgens sommigen niet professioneel sporten... Vind ik een heel bijzondere redenatie.

Maar het grote discussiepunt is inderdaad waar die grens ligt. Staat, bijvoorbeeld, de pil op de dopinglijst? Lijkt me dat rensters die die gebruiken daar toch voordeel van hebben.
Erik, het gaat dus niet om astma maar om inspanningsastma, een kleine nuance dacht ik. En je mag sporten, je kan zelfs wedstrijden winnen en top zijn, met als vb Tim Wellens die geen medicatie wil maar dus wel zijn beperkingen bij bepaalde weersomstandigheden aanvaard. Wanneer heb je trouwens inspanningsastma en wanneer niet? Hoe geloofwaardig is dit als zowat de helft van het peleton er aan lijdt? Ik denk dat iedereen bij zware inspanningen adem te kort komt.
En wat een lage hematocriet betreft, ik kan je verzekeren uit ervaring dat dit zeker je dagelijks functioneren beperkt als je je voortdurend moe voelt, als je wil gaan fietsen en 3 of 4 dagen recuperatie nodig hebt van een niet tte grote inspanning.

Met een lage hematocriet is er sneller te weinig zuurstof in je bloed waardoor je spieren verzuren, bij inspanningsastma is er na een tijd te weinig zuurstof in je bloed waardoor je spieren verzuren. Waar zit dan het verschil?

Het is zodanig ver gekomen dat de laatste 20 jaar je al ziek moet zijn om de tour te kunnen winnen ( Armstrong, wiggins, froome, ..).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 31 mar 2018 19:44

Ook inspanningsastma moet je kunnen behandelen, vind ik. Alleen is even de vraag hoe en wanneer, want als het halve peloton aan de salbutamol moet wordt het wel wat overdreven.

En ook bij een lage hematocriet heb je natuurlijk gradaties en bepaalde gevallen waarbij je wel moet behandelen. Als iemand zonder inspanningen permanent moe is, dan moet je dat gewoon verhelpen en als diegene vervolgens de Tour wint vind ik het prima. Als iemand moe wordt van de Tour en dat moet door epo oid verholpen worden, dat had hij er gewoon niet aan moeten beginnen of harder moeten trainen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 31 mar 2018 21:07

Ik weet eigenlijk niet zo veel van astma, inspanningsastma en andere aandoeningen aan de luchtwegen. Bovenstaande lezend komt bij mij de vraag op waar de grens ligt tussen “echte” inspanningsastma en gewoonweg dieper gegaan zijn dan je feitelijk kunt. Ik ben ook wel eens een heuvel opgeknald waar ik zo’n beetje hyperventilerend aan de top stond. Als ik daar aan denk dan zouden een paar pufjes vast hebben kunnen helpen om nog sneller te fietsen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2018 21:11

Dat vraag ik mij af; longblaasjes staan
maximaal open als je gezond bent en dan helpt een pufje niet.
Ik ben er van overtuigd dat er een andere reden is waarom hij zo’n gigaoverschrijding heeft. Maskering? Bijwerking indien met naald gebruikt? Dubbele dosering ivm bloedtransfusie waar nog een concentratie in zat?
Less is bore

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 31 mar 2018 21:44

Erik, je kan toch nooit voor het toedienen van middelen / medischijnen die prestatie bevorderd zijn.
Als een ‘gezonde’ renner voordeel (ook al is het 0,1%) heeft van bv salubutamol zou niemand het mogen gebruiken .. ook niet iemand die astma in welke vorm dan ook heeft.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 31 mar 2018 22:24

Erik schreef: 31 mar 2018 09:28
mao schreef: 29 mar 2018 20:15
SiO2 schreef: 29 mar 2018 19:07

Topsport is voor de allerbesten. Als je astma hebt, behoor je daar niet toe. Als je zonder talent geboren bent ook niet.
Kort door de bocht, maar ik ben het met eens.
( deze discussie is al eerder hier gevoerd)
Absolute onzin, dan kun je de paralympische spelen ook wel wegzetten als geen topsport omdat daar medische hulpmiddelen gebruikt worden en moet er een direct verbod komen op Team Novo Nordisk, want die kunnen zonder insuline niet fietsen.

Medicatie die voorgeschreven wordt voor een gediagnosticeerde aandoening moet gewoon toegestaan worden en jullie moeten eens ophouden met die holier-than-thou mentaliteit. Die renners moeten voor ons vermaak (want meer is sport toch echt niet) hun lijf finaal slopen (want gezond kun je topsport toch echt niet meer noemen) en als ze vervolgens medicatie voorgeschreven krijgen om de schade nog een beetje te beperken dan moeten ze aan de schandpaal, ontslagen en nooit meer aan het werk.

En even met betrekking tot het eeuwige argument dat er valsgespeeld wordt: Ze zouden van iedere toerfietser zonder de verplichte bel of die door rood licht rijdt of naast het fietspad (of welke andere overtreding die het leven makkelijker voor ze maakt), direct de fiets in moeten nemen en een fietsverbod voor onbepaalde tijd op moeten leggen. Dat zal ze leren de regels te overtreden! (/sarcasme uit)
Paralympische spelen heeft ook niets met topsport te maken. En verder zou ik zeggen, doe s rustig met je "jullie moeten eens ophouden".

Plaats reactie