Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Edge 800 vervanging

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 25 mar 2018 10:59

Mijn Edge 800 begint wat kuren te vertonen (instabiel, moeite met satellieten vinden etc.) en ik merk ook dat ik moeite begin te krijgen met het aflezen van het kaartscherm. Boven de 40 en kleurenblindheid zijn bij mij duidelijk geen ideale combinatie. Dus ben ik aan het kijken naar wat anders.

Nu was ik een early adopter van de Karoo, maar naar al het gedonder rondom levering heb ik die afgezegd. Grootste sellingpoint bij de Karoo was voor mij het scherm en de afleesbaarheid bij navigatie. Alle grappen zoals de mogelijkheid om er mee te appen etc. boeien me eigenlijk niks, daar heb ik wel een telefoon voor.

Wat zou nu (op basis van afleesbaarheid van het scherm) een goede vervanging zijn van mijn 800? Goede navigatie is, naast het scherm, belangrijk. Zijn de Bolt of de 820 dan goede opties, of zou ik alsnog voor een Karoo moeten gaan? Een Edge 1030 is geen optie, want dat ding vind ik echt belachelijk duur.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 25 mar 2018 11:23

Zelf krijg ik ook steeds meer last van slecht zien. De Wahoo Elemnt heeft een groot scherm,
is heel duidelijk afleesbaar en bovendien zwart/wit en een lange accuduur.
Op het forum is hier uiteraard heel veel over te lezen.
De Wahoo Bolt is een stuk kleiner, scherm iets minder duidelijk afleesbaar
maar heeft wel dezelfde functies als de grotere Elemnt.
Bikers are not alone

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 25 mar 2018 11:46

Die topics had ik ook al doorgelezen, maar daar kwam ik weinig ervaringen met betrekking tot mijn 'probleem' tegen. De Elemnt is inderdaad ook en optie vanwege het grotere scherm.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 mar 2018 12:04

Misschien een domme vraag maar als je moeite hebt met lezen, waarom dan niet gewoon een leesbril aanschaffen?
Live fast; die young. mijn blog

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 25 mar 2018 12:52

Dan zou het een multifocale moeten zijn, want ik heb al een bril voor veraf. :-) En de hele tijd wisselen is ook niet echt praktisch.

Los daarvan kan ik momenteel prima lezen als ik mijn bril afzet, maar dat schiet op de fiets niet op. Ik heb bij mijn 800 ook alleen last wanneer ik navigeer, omdat ik dan moeite heb (zeker als de zon schijnt en ik een zonnebril op heb) om het lijntje op de kaart goed te zien en de t-b-t ook niet echt strak functioneert.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 27 mar 2018 09:10

Na nog een ritje met een aangepast weergave toch maar een Elemnt besteld. Ben benieuwd. :-)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

izzibram
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:29

izzibram 27 mar 2018 15:46

Hou ons even op de hoogte hoe de Elemnt bevalt. Mijn Edge 800 is na 7 jaar ook aan vervanging toe en mijn ogen worden er ook niet beter op. Dit merk je inderdaad alleen met navigeren.
Race: Scott Addict 10 2021
Cx: Focus Mares AL 105 2017
MTB: Focus Raven 8.7 2021

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 27 mar 2018 21:55

Mijn Wahoo Elemnt is mijn eerste fietsnavigatie,
dus ik heb geen ervaring met andere merken.
Maar ik kan wel zeggen dat ik hiermee zeer tevreden ben,
Turn by turn is goed te volgen en ook de routelijn is goed af te lezen
voor mijn steeds slechter wordende oogjes.
Bikers are not alone

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 27 mar 2018 22:40

Hij is inmiddels binnen en ik moet zeggen dat ik alle verhalen over groot en lelijk alvast niet herken. Hij is vierkanter dan mijn Edge, maar ook platter en niet groter. Ook het scherm was (op de bank, dat wel) goed leesbaar.

Morgen maar eens sensoren koppelen en dan donderdag een eerste testritje. Ik ben benieuwd.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1692
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 29 mar 2018 15:29

Veel plezier! Ik heb een 800 voor het navigeren van langere ritten en een Bolt voor huis-tuin-en-keuken werk.

De Bolt vind ik veeel duidelijker.

Enige nadelen vind ik dat je een app op je smartphone nodig hebt én ie niet 1 op 1 lekker werkt met een imac. Al is dat laatste te verwaarlozen, want die app synchroniseerd wél goed.

De Element ben ik wel benieuwd naar.
WiND 56 - 2020

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 29 mar 2018 17:34

Nou, 1e test gedaan en ik ben om. Wat een geweldig ding! Hij is heel erg duidelijk afleesbaar, ook met mijn Racing Red glazen. Waar ik met de 800 nauwelijks kon zien waar ik was, zie ik op de Elemnt duidelijk de route door de zwarte chevrons. Echt een dag en een nacht verschil.

Die smartphone app vind ik op zich geen nadeel, want hij werkt stukken handiger dan direct typen op de Garmin. Wat wel handig geweest zou zijn is als ik dingen aan kon passen zonder dat de Elemnt met mijn telefoon verbonden is, maar dat is maar een minor issue.

Navigeren, live segments etc. doet hij perfect en (voor mij het belangrijkste) ik kan het zien. De komende tijd maar eens verder uit gaan zoeken wat ik er mee kan, maar het is nu al een geslaagde aankoop.

Wat me trouwens nog wel opviel is dat ik vanmiddag 16 hoogtemeters meer gemaakt heb dan mijn collega met een Edge 1000. Dat is natuurlijk verwaarloosbaar, maar iemand enig idee hoe dit kan?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mar 2018 17:47

De hoogtemeter van de Edge 1000 is notoir onbetrouwbaar, geeft meestal te weinig aan en is zeer gevoelig voor wind.

Plaats reactie