Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke Navigatie fietscomputer

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 14 mar 2018 10:53

havana schreef: 13 mar 2018 12:59 - is niet waterdicht
- accuduur is ruk
- je hebt geen backup meer bij je
- kan niet tegen schokken
- is lelijk en groot
- afleesbaarheid scherm op z'n best matig
- touchscreens werken niet/nauwelijks met handschoenen
- op Google Maps staan nauwelijks fietspaden
- Google Maps maakt geen onderscheid tussen verhard en onverhard

Met andere woorden: voldoet op geen enkel punt.
Met een Nomu S10 (Pro) (minder dan € 130,-) kom je qua schermhelderheid en accu duur een heel eind.

En i.p.v. Google Maps kun je met OSMAND+ ook de OpenFietsMap gebruiken of elke andere navigatie app met offline kaarten op de telefoon. X-grip erbij en fietsen.


Grootste nadeel zijn sensoren die bluetooth dienen te zijn voordat je ze met je telefoon kan koppelen, ANT+ mist.
Dus is het meer geschikt voor recreatief en minder voor race en mtb (maar niet onmogelijk).
Marco :)

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 14 mar 2018 19:43

Ikzelfs heb de Mio 505hc vind het echt jammer dat hij niet kompatibel is met Windows 10. Het lukt mij niet om er kaarten op te krijgen.
De Mio is wel makkelijk in gebruik.
Ghost Nivolet 6LC

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 17 mar 2018 09:45

Ik heb altijd een sigma rox 10 gehad maar vond de navigatie mogelijkheden toch te beperkt. Ben overgestapt op gebruik van smartphone in combinatie met de app bikecomputer pro, kost iets van 5 euro.
Kan omgaan met ant+ en Bluetooth sensoren, heeft offline kaarten en werkt super. Samsung smartphones hebben veelal ook ant+ ingebouwd, dus ik kon gewoon mijn sigma sensoren blijven gebruiken. Speed en cadance sensoren zijn inmiddels overleden, ik heb ze niet eens meer vervangen.

Ik keek sowieso niet zo heel vaak op het scherm meer om te zien of mijn cadans nu 81 of 83 is en of ik 29.2 of 29.8 km/u rijd.
De app houdt de route bij en geeft via gps de snelheid weer. Als je telefoon een baro sensor heeft kun je die gebruiken voor de hoogte aanduiding.

Verder gewoon fietsen en genieten en naar je lichaam luisteren. Af en toe kijken hoe de route gaat, mocht je die sowieso al niet kennen. Werkt bevrijdend vind ik zelf.

Maar natuurlijk na afloop wel de ritten uploaden naar strava, dat dan wel! :like:

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 17 mar 2018 18:08

Fietser_1971 schreef: 17 mar 2018 09:45 Ik heb altijd een sigma rox 10 gehad maar vond de navigatie mogelijkheden toch te beperkt. Ben overgestapt op gebruik van smartphone in combinatie met de app bikecomputer pro, kost iets van 5 euro.
Kan omgaan met ant+ en Bluetooth sensoren, heeft offline kaarten en werkt super. Samsung smartphones hebben veelal ook ant+ ingebouwd, dus ik kon gewoon mijn sigma sensoren blijven gebruiken. Speed en cadance sensoren zijn inmiddels overleden, ik heb ze niet eens meer vervangen.

Ik keek sowieso niet zo heel vaak op het scherm meer om te zien of mijn cadans nu 81 of 83 is en of ik 29.2 of 29.8 km/u rijd.
De app houdt de route bij en geeft via gps de snelheid weer. Als je telefoon een baro sensor heeft kun je die gebruiken voor de hoogte aanduiding.

Verder gewoon fietsen en genieten en naar je lichaam luisteren. Af en toe kijken hoe de route gaat, mocht je die sowieso al niet kennen. Werkt bevrijdend vind ik zelf.

Maar natuurlijk na afloop wel de ritten uploaden naar strava, dat dan wel! :like:
En hoe lang tot je batterij plat is? ;)

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 19 mar 2018 22:53

Drkjv schreef: 17 mar 2018 18:08 En hoe lang tot je batterij plat is? ;)
Voor mij echt geen issue. Ik heb ritten van ca 4 à 5 uur gedaan met voldoende batterij capaciteit in reserve. Daarbij ook de navigatie functionaliteit gebruikt en redelijk vaak op m'n scherm gekeken.
Die ritduur is voor mij ook wel een beetje de max overigens.

Dat zal voor iedereen anders zijn uiteraard. Ik ben er super tevreden over in ieder geval.

jbams
Forum-lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 22 mar 2018 13:15

Fietser_1971 schreef: 17 mar 2018 09:45 Ik heb altijd een sigma rox 10 gehad maar vond de navigatie mogelijkheden toch te beperkt. Ben overgestapt op gebruik van smartphone in combinatie met de app bikecomputer pro, kost iets van 5 euro.
Kan omgaan met ant+ en Bluetooth sensoren, heeft offline kaarten en werkt super. Samsung smartphones hebben veelal ook ant+ ingebouwd, dus ik kon gewoon mijn sigma sensoren blijven gebruiken. Speed en cadance sensoren zijn inmiddels overleden, ik heb ze niet eens meer vervangen.

Ik keek sowieso niet zo heel vaak op het scherm meer om te zien of mijn cadans nu 81 of 83 is en of ik 29.2 of 29.8 km/u rijd.
De app houdt de route bij en geeft via gps de snelheid weer. Als je telefoon een baro sensor heeft kun je die gebruiken voor de hoogte aanduiding.

Verder gewoon fietsen en genieten en naar je lichaam luisteren. Af en toe kijken hoe de route gaat, mocht je die sowieso al niet kennen. Werkt bevrijdend vind ik zelf.

Maar natuurlijk na afloop wel de ritten uploaden naar strava, dat dan wel! :like:
Dat uploaden naar strava, is dat autimatisch/makkelijk? ik heb geen zin om bestadnjes naar mezelf te mailen en dan via een laptop te gaan uploaden.
Of als alternatief; kan je bikecomputer PRo tegelijk met strava aanhebben, de 1 baan je navigatie de ander voor je ritregistratie?

Ik heb nu osmand gedowload nav een tip hierboven, maar die navgigatie lijkt me vrij onbetrouwbaar, heb hem getest op stukken die ik ken en de voorgestelde routes zijn heel raar. Dus ben op zoek naar iets anders.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 22 mar 2018 13:59

Hoe staat OSMAND, op fiets? heb je de route instellingen nagelopen?
Heb je de fietskaart geactiveerd?

En hou er rekening mee dat je navigatie gebruikt omdat je ergens wilt fietsen waar de nog nooit geweest bent, lokale/eigen kennis gaat boven alles.
Als je je lokale kennis wilt delen, dan kun je aanmelden bij OSM en jou kennis in de kaart inbrengen, zodat het bij een volgende versie (meestal binnen een week) beschikbaar is voor iedereen.
Marco :)

jbams
Forum-lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 22 mar 2018 16:59

Ah, ik dacht dat met fietsstand automatisch de fietskaart geactiveerd zou zijn. Niet dus, deze resultaten zijn al beter :-)

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 24 mar 2018 20:20

jbams schreef: 22 mar 2018 13:15
Dat uploaden naar strava, is dat autimatisch/makkelijk? ik heb geen zin om bestadnjes naar mezelf te mailen en dan via een laptop te gaan uploaden.
Yep,1x aanmelden uiteraard, en vervolgens kies je voor "upload" en that's it!
Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit de navigatie functie heb gebruikt om vanuit een punt naar huis te navigeren bijvoorbeeld. Wel om vooraf zelf samengestelde routes te volgen.
Dat gebruik ik omdat ik vooraf graag wil weten hoever ik ga fietsen, met name bij 100 km+ ritten.
Routes kun je zelf makkelijk samenstellen door op een kaart te tikken en daarmee waypoints aan te maken, de app creëert dan de route tussen die punten.
Maar in mijn omgeving ken ik de weg wel en gebruik ik geen navigatie.

jbams
Forum-lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 26 mar 2018 10:03

Fietser_1971 schreef: 24 mar 2018 20:20
jbams schreef: 22 mar 2018 13:15
Dat uploaden naar strava, is dat autimatisch/makkelijk? ik heb geen zin om bestadnjes naar mezelf te mailen en dan via een laptop te gaan uploaden.
Yep,1x aanmelden uiteraard, en vervolgens kies je voor "upload" en that's it!
Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit de navigatie functie heb gebruikt om vanuit een punt naar huis te navigeren bijvoorbeeld. Wel om vooraf zelf samengestelde routes te volgen.
Dat gebruik ik omdat ik vooraf graag wil weten hoever ik ga fietsen, met name bij 100 km+ ritten.
Routes kun je zelf makkelijk samenstellen door op een kaart te tikken en daarmee waypoints aan te maken, de app creëert dan de route tussen die punten.
Maar in mijn omgeving ken ik de weg wel en gebruik ik geen navigatie.
Thanks!
Heb de (pro) app gekocht maar helaas werkt hij nog niet. Lijkt het GPS signaal niet te pakken, icoontje wordt nooit groen, de navigatie wordt niet gestart en ook de sessie 'start' wel maar tijd begint niet eens te tellen. De maken weet niet hoe het kan. Heb jij wellicht enig idee? Want het lijkt alsof deze app alles is wat ik wil, moet het alleen nog even doen :-(

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 30 mar 2018 16:34

Hmm nee zegt me niets. Bij mij werkt de app sinds het begin feilloos. Er zijn ook uitgebreide YouTube filmpjes van waarin de werking wordt uitgelegd.
Open deur, je hebt toch wel de locatievoorziening van je telefoon aanstaan hè?

jbams
Forum-lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 30 mar 2018 18:45

Fietser_1971 schreef: 30 mar 2018 16:34 Hmm nee zegt me niets. Bij mij werkt de app sinds het begin feilloos. Er zijn ook uitgebreide YouTube filmpjes van waarin de werking wordt uitgelegd.
Open deur, je hebt toch wel de locatievoorziening van je telefoon aanstaan hè?
Probleem opgelost. Die gps is zó nauwkeurig dat hij nog niet start als ik in mijn huis zit.
Vandaag gereden op de navigatie, bevalt echt prima. Op een stuk dat je in grote lijnen kent en soms ff moet spieken wanneer je precies moet afslaan voldoet het erg goed. je kan instellen dat het scherm niet wordt vergrendels als deze app draait, dus met 1 druk op home (die doet het bij samsung ook door je handschoenen heen,is echt een knop die je indrukt) zie je meteen hoe je er voor staat. Ruim 2 uur gefietst, batterij van 85 naar 65% gegaan dus dat red ik ook.

Kortom; bedankt voor de tip, 5 euro of 300 scheelt nogal :-).

Plaats reactie