Van 50/34 - 12/32 naar 1x11 44 - 11-42
Hoi allemaal, voorgaande jaren met veel plezier op de racefiets de Mont Ventoux op geweest met voor 34/50, achter 12-32.... Zit nu te overwegen om een andere fiets (gravelbike, want veel op de Veluwe) aan te schaffen, met SRAM 1 x 11, t.w. 44 voor, 11-42 achter.... Ga ik hier met redelijk ongetrainde benen spijt van krijgen vanwege de redelijk grote stappen en uiteraard geen overlap, of werkt dit in de praktijk wel? Hoor/zie best wel verschillende meningen, zoals juist in Nederland kleinere stappen prettiger en grotere stappen in de bergen niet zo erg...
Bedankt voor de reacties alvast!
Bedankt voor de reacties alvast!
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dank voor je reactie! Juist het aanbod compact is bij gravelracers beperkt... Moet zeggen dat ik me ook wel door de looks laat leiden... Vind de Koga Colmaro Allroad ontzettend gaaf, maar leverbaar met 1x11... De Colmaro Race 105 zou beter bij de behoefte passen, maar vind ik wat saai qua uiterlijk.... En het oog wil ook wat, daarnaast is de look een stuk cleaner zonder een voorderrie... Dus met andere woorden: ik probeer die 1x11 bij mezelf goed te pratenamclassic-fan schreef: ↑14 mar 2018 14:02 Qua kleinste verzet maakt het geen verschil, de gatenkaas zou ik persoonlijk helemaal gek van worden.
Waarom geen gravelbike met gewoon een compact crank?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Als je voor puur de ventoux opfietsen deze cassette steekt, denk ik dat je er prima mee weg komt, ondanks de gaten. (zelf vorig jaar mei de trollstigen opgekropen met fiets+fietskar en bepakking met een 42 voor en 40 achter). Op het vlakke zou ik er wel gek van worden, voor Nederland zou ik dan een wat meer regulier cassette steken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Is die 11-42 een sram cassette? En is dat een cassette voor op een normale body?
In dat geval zou je inderdaad de 11-42 voor het klimmen kunnen bewaren en voor in Nederland een normale cassette.
In dat geval zou je inderdaad de 11-42 voor het klimmen kunnen bewaren en voor in Nederland een normale cassette.
japiecarbon schreef: ↑14 mar 2018 14:50 Is die 11-42 een sram cassette? En is dat een cassette voor op een normale body?
In dat geval zou je inderdaad de 11-42 voor het klimmen kunnen bewaren en voor in Nederland een normale cassette.
@japiecarbon (volgens mij kom ik je op het mtb forum ook wel eens tegen ): Vervelende is dat we op de MV zowel klimmen als dagtochten (op snelheid) doen, dus moeilijke keuze...MarkVeenstra schreef: ↑14 mar 2018 14:46 Als je voor puur de ventoux opfietsen deze cassette steekt, denk ik dat je er prima mee weg komt, ondanks de gaten. (zelf vorig jaar mei de trollstigen opgekropen met fiets+fietskar en bepakking met een 42 voor en 40 achter). Op het vlakke zou ik er wel gek van worden, voor Nederland zou ik dan een wat meer regulier cassette steken.
@MarkVeenstra: ook bedankt voor je reactie. en zie reactie naar japiecarbon... Met "pijn in het hart" denk ik dat ik de looks een beetje moet laten varen, ben bang dat ik me teveel laat beperken door het gebrek aan mogelijkheden... Dus makkelijkst is voor mij voor de Colmaro Race 105 gaan, gravelbandjes eronder, misschien nog een carbonnen zadelpen en gaan.... Frames zijn van beide verder exact hetzelfde...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dat klopt inderdaad.
Met een 11-36 cassette kan je ook nog best wel klimmen. En je zou ook nog een iets kleiner voorblad kunnen monteren.
1x is te doen, maar je moet wel af en toe het een en ander wisselen.
Het voordeel van een one by eleven (of ten) systeem is dat je, mochten de benen te ongetraind zijn, in een handomdraai een 36t voorblad hebt gemonteerd ipv die 44t. Kan zelfs onderweg nog. Ik neem even aan dat dit de GX groep betreft en het kettingblad niet spiderless gemonteerd is.
Of een kleiner voorblad.
Ik heb ook veel met de gravelracer in de bergen gereden met een 38t en 11-36 10 speed en heel erg storend is het niet. Wel moet je op het vlakke een beetje je tempo aanpassen aan je versnelling i.p.v. andersom. Maar voor in NL heb ik ook een racefiets ernaast. Als enige fiets zou ik toch liever een dubbel vooraan hebben en zeker op zo'n Colmaro waarbij de maximale bandbreedte niet belemmerd wordt door een eventuele voorderailleur.
Het probleem met zo'n veelzijdige fiets is dat je al snel een collectie wielen, cassettes en voorbladen hebt liggen die zowel qua prijs als ruimte niet onderdoet voor een tweede fiets .
Ik heb ook veel met de gravelracer in de bergen gereden met een 38t en 11-36 10 speed en heel erg storend is het niet. Wel moet je op het vlakke een beetje je tempo aanpassen aan je versnelling i.p.v. andersom. Maar voor in NL heb ik ook een racefiets ernaast. Als enige fiets zou ik toch liever een dubbel vooraan hebben en zeker op zo'n Colmaro waarbij de maximale bandbreedte niet belemmerd wordt door een eventuele voorderailleur.
Het probleem met zo'n veelzijdige fiets is dat je al snel een collectie wielen, cassettes en voorbladen hebt liggen die zowel qua prijs als ruimte niet onderdoet voor een tweede fiets .
Campagnolo Ultra Dork
Thanks mannen voor de reacties! Kleiner voorblad zou inderdaad een optie zijn, maar dan gemis van topsnelheid... Onderweg wisselen is ook nog een optie... Maar het gebruik zal voornamelijk Nederland (Veluwe) zijn, dus veel vlak... Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ik met een compact beter uitkom....
Nog veel handiger is een 44 en 36 naast elkaar, je kan dan zelfs wisselen zonder af te stappen met een z.g. wisselkooi op de zitbuis gemonteerd.klimmer schreef: ↑14 mar 2018 15:13 Het voordeel van een one by eleven (of ten) systeem is dat je, mochten de benen te ongetraind zijn, in een handomdraai een 36t voorblad hebt gemonteerd ipv die 44t. Kan zelfs onderweg nog. Ik neem even aan dat dit de GX groep betreft en het kettingblad niet spiderless gemonteerd is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Die wisselkooi heb ik ook , reuze handig , Sinds kort te bedienen met hendels aan het stuur ,Keezx schreef: ↑14 mar 2018 15:35Nog veel handiger is een 44 en 36 naast elkaar, je kan dan zelfs wisselen zonder af te stappen met een z.g. wisselkooi op de zitbuis gemonteerd.klimmer schreef: ↑14 mar 2018 15:13 Het voordeel van een one by eleven (of ten) systeem is dat je, mochten de benen te ongetraind zijn, in een handomdraai een 36t voorblad hebt gemonteerd ipv die 44t. Kan zelfs onderweg nog. Ik neem even aan dat dit de GX groep betreft en het kettingblad niet spiderless gemonteerd is.