Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Van 50/34 - 12/32 naar 1x11 44 - 11-42

retep52
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 14 mar 2018 13:59

Hoi allemaal, voorgaande jaren met veel plezier op de racefiets de Mont Ventoux op geweest met voor 34/50, achter 12-32.... Zit nu te overwegen om een andere fiets (gravelbike, want veel op de Veluwe) aan te schaffen, met SRAM 1 x 11, t.w. 44 voor, 11-42 achter.... Ga ik hier met redelijk ongetrainde benen spijt van krijgen vanwege de redelijk grote stappen en uiteraard geen overlap, of werkt dit in de praktijk wel? Hoor/zie best wel verschillende meningen, zoals juist in Nederland kleinere stappen prettiger en grotere stappen in de bergen niet zo erg...

Bedankt voor de reacties alvast!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 mar 2018 14:02

Qua kleinste verzet maakt het geen verschil, de gatenkaas zou ik persoonlijk helemaal gek van worden.

Waarom geen gravelbike met gewoon een compact crank?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

retep52
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 14 mar 2018 14:31

amclassic-fan schreef: 14 mar 2018 14:02 Qua kleinste verzet maakt het geen verschil, de gatenkaas zou ik persoonlijk helemaal gek van worden.

Waarom geen gravelbike met gewoon een compact crank?
Dank voor je reactie! Juist het aanbod compact is bij gravelracers beperkt... Moet zeggen dat ik me ook wel door de looks laat leiden... Vind de Koga Colmaro Allroad ontzettend gaaf, maar leverbaar met 1x11... De Colmaro Race 105 zou beter bij de behoefte passen, maar vind ik wat saai qua uiterlijk.... En het oog wil ook wat, daarnaast is de look een stuk cleaner zonder een voorderrie... Dus met andere woorden: ik probeer die 1x11 bij mezelf goed te praten ;-)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 mar 2018 14:46

Als je voor puur de ventoux opfietsen deze cassette steekt, denk ik dat je er prima mee weg komt, ondanks de gaten. (zelf vorig jaar mei de trollstigen opgekropen met fiets+fietskar en bepakking met een 42 voor en 40 achter). Op het vlakke zou ik er wel gek van worden, voor Nederland zou ik dan een wat meer regulier cassette steken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 mar 2018 14:50

Is die 11-42 een sram cassette? En is dat een cassette voor op een normale body?
In dat geval zou je inderdaad de 11-42 voor het klimmen kunnen bewaren en voor in Nederland een normale cassette.

retep52
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 14 mar 2018 14:59

japiecarbon schreef: 14 mar 2018 14:50 Is die 11-42 een sram cassette? En is dat een cassette voor op een normale body?
In dat geval zou je inderdaad de 11-42 voor het klimmen kunnen bewaren en voor in Nederland een normale cassette.
MarkVeenstra schreef: 14 mar 2018 14:46 Als je voor puur de ventoux opfietsen deze cassette steekt, denk ik dat je er prima mee weg komt, ondanks de gaten. (zelf vorig jaar mei de trollstigen opgekropen met fiets+fietskar en bepakking met een 42 voor en 40 achter). Op het vlakke zou ik er wel gek van worden, voor Nederland zou ik dan een wat meer regulier cassette steken.
@japiecarbon (volgens mij kom ik je op het mtb forum ook wel eens tegen ;-) ): Vervelende is dat we op de MV zowel klimmen als dagtochten (op snelheid) doen, dus moeilijke keuze...

@MarkVeenstra: ook bedankt voor je reactie. en zie reactie naar japiecarbon... Met "pijn in het hart" denk ik dat ik de looks een beetje moet laten varen, ben bang dat ik me teveel laat beperken door het gebrek aan mogelijkheden... Dus makkelijkst is voor mij voor de Colmaro Race 105 gaan, gravelbandjes eronder, misschien nog een carbonnen zadelpen en gaan.... Frames zijn van beide verder exact hetzelfde...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 mar 2018 15:11

retep52 schreef: 14 mar 2018 14:59
@japiecarbon (volgens mij kom ik je op het mtb forum ook wel eens tegen ;-) ):
Dat klopt inderdaad.

Met een 11-36 cassette kan je ook nog best wel klimmen. En je zou ook nog een iets kleiner voorblad kunnen monteren.

1x is te doen, maar je moet wel af en toe het een en ander wisselen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 mar 2018 15:13

Het voordeel van een one by eleven (of ten) systeem is dat je, mochten de benen te ongetraind zijn, in een handomdraai een 36t voorblad hebt gemonteerd ipv die 44t. Kan zelfs onderweg nog. Ik neem even aan dat dit de GX groep betreft en het kettingblad niet spiderless gemonteerd is.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mar 2018 15:22

Of een kleiner voorblad.

Ik heb ook veel met de gravelracer in de bergen gereden met een 38t en 11-36 10 speed en heel erg storend is het niet. Wel moet je op het vlakke een beetje je tempo aanpassen aan je versnelling i.p.v. andersom. Maar voor in NL heb ik ook een racefiets ernaast. Als enige fiets zou ik toch liever een dubbel vooraan hebben en zeker op zo'n Colmaro waarbij de maximale bandbreedte niet belemmerd wordt door een eventuele voorderailleur.

Het probleem met zo'n veelzijdige fiets is dat je al snel een collectie wielen, cassettes en voorbladen hebt liggen die zowel qua prijs als ruimte niet onderdoet voor een tweede fiets :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

retep52
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 14 mar 2018 15:26

Thanks mannen voor de reacties! Kleiner voorblad zou inderdaad een optie zijn, maar dan gemis van topsnelheid... Onderweg wisselen is ook nog een optie... Maar het gebruik zal voornamelijk Nederland (Veluwe) zijn, dus veel vlak... Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ik met een compact beter uitkom....

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 mar 2018 15:35

klimmer schreef: 14 mar 2018 15:13 Het voordeel van een one by eleven (of ten) systeem is dat je, mochten de benen te ongetraind zijn, in een handomdraai een 36t voorblad hebt gemonteerd ipv die 44t. Kan zelfs onderweg nog. Ik neem even aan dat dit de GX groep betreft en het kettingblad niet spiderless gemonteerd is.
Nog veel handiger is een 44 en 36 naast elkaar, je kan dan zelfs wisselen zonder af te stappen met een z.g. wisselkooi op de zitbuis gemonteerd. :idea:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 14 mar 2018 15:59

Keezx schreef: 14 mar 2018 15:35
klimmer schreef: 14 mar 2018 15:13 Het voordeel van een one by eleven (of ten) systeem is dat je, mochten de benen te ongetraind zijn, in een handomdraai een 36t voorblad hebt gemonteerd ipv die 44t. Kan zelfs onderweg nog. Ik neem even aan dat dit de GX groep betreft en het kettingblad niet spiderless gemonteerd is.
Nog veel handiger is een 44 en 36 naast elkaar, je kan dan zelfs wisselen zonder af te stappen met een z.g. wisselkooi op de zitbuis gemonteerd. :idea:
Die wisselkooi heb ik ook , reuze handig , Sinds kort te bedienen met hendels aan het stuur ,

Plaats reactie