Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke Navigatie fietscomputer

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 13 mar 2018 09:20

Je wil goede navigatie en weinig poespas? Waarom geen Garmin Touring?

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 13 mar 2018 09:40

gene schreef: 13 mar 2018 09:20 Je wil goede navigatie en weinig poespas? Waarom geen Garmin Touring?
Ja, kan ook een optie zijn maar deze is slecht verkrijgbaar. Word waarschijnlijk ook niet meer gemaakt? In mijn geval zou ik dan wel de Plus uitvoering moeten hebben want ik wil wel snelheid en gefietste afstand uit en af kunnen lezen. Toch denk ik dat ik voor de Wahoo Element ga.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 13 mar 2018 09:46

Goede keuze. Niet meer over twijfelen. De Garmin Touring is qua hard- en software veel meer gericht op de recreatieve fietser en dus minder geschikt voor op de racefiets.
Laatst gewijzigd door alliance_0 op 13 mar 2018 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 13 mar 2018 09:49

+1
...

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 13 mar 2018 10:06

Ik zou wel even een speedsensor mee bestellen van Wahoo.
Dan is de snelheid die op de computer verschijnt veel nauwkeuriger.
Als men onder bomen fietst of viaducten bijv. kan die snelheid gaan schommelen.
Op dat moment is dat dan niet fijn.
Is wel weer een beetje duurder maar krijg je geen spijt van, desnoods even goed
rondneuzen waar er een aanbieding is (of combi aanbieding).
Bikers are not alone

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 13 mar 2018 10:32

luvene schreef: 13 mar 2018 09:40
gene schreef: 13 mar 2018 09:20 Je wil goede navigatie en weinig poespas? Waarom geen Garmin Touring?
Ja, kan ook een optie zijn maar deze is slecht verkrijgbaar. Word waarschijnlijk ook niet meer gemaakt? In mijn geval zou ik dan wel de Plus uitvoering moeten hebben want ik wil wel snelheid en gefietste afstand uit en af kunnen lezen. Toch denk ik dat ik voor de Wahoo Element ga.
Ik ken de Wahoo niet, zal wel een goed apparaat zijn.
Mijn fietsmaat heeft een Edge Touring, ik een Edge 800. Deze doen het al enkele jaren prima.
Op de gewone Touring lees je ook de snelheid en de (gemiddelde) afstand, alleen geen mogelijkheid voor hartfq. Dan heb je de Plus nodig.
Is heel eenvoudig te bedienen met touchscreen. (Wahoo heeft dit niet meen ik) En je koopt deze voor ong 179 €. (blijf je binnen je budget)

jbams
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 13 mar 2018 11:09

Misschien allemaal heel naïef, maar met google Maps + strava kom je gratis toch ook een heel eind?

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 13 mar 2018 11:12

Dat kan ja maar is niet zo makkelijk en handig als een specifiek apparaat zoals een fietscomputer met navigatie.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 13 mar 2018 12:22

Ik moet er toch even op terugkomen. Heb inmiddels ook aardig wat YouTube filmpjes gezien over navigatie waaronder https://www.youtube.com/watch?v=YW1mmB3mG-U en deze.... https://www.youtube.com/watch?v=ATS7nb4Xyv8

Daar word ik toch niet zo vrolijk van. Wat dat betreft heet jbams gelijk wat Google Maps betreft maar om de hele tijd met je smartphone op je stuur te gaan rijden..... En die Wahoo Element, allemaal leuk maar je moet een en ander wel syncen met een app op je smartphone, t*ring wat een gekloot allemaal. Ik kom niet uit een ei maar ben bijna 60 en wil een eenvoudige navigatie maar zoals ik het nu bekijk is het allemaal nog behoorlijk ingewikkeld inclusief een hoop bugs en daar moet je dan flink voor in de buidel tasten. Als je naar de testen kijkt op YouTube dan mankeert er gewoon een hoop aan en is het niet alleen vaak toch TE ingewikkeld maar werkt het ook vaak niet vlekkeloos. Ik bedenk me dus nog wel even.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 13 mar 2018 12:58

Ik heb altijd met een stuurrol gefietst. Ik zet de routes altijd uit bij onze groep.
Vorig jaar "pas" overgegaan naar een GPS computer, alle andere in de groep hadden er al één, uiteindelijk is de "route-uitzetter" ook overstag gegaan. Ik hou ook niet van allerlei poespas.
Ik heb de Wahoo Elemnt ook gebruikt tijdens de ATB tochten in de winter en vorig jaar een gedeelte van het wegseizoen. Nogmaals bevalt zeer goed en tot nu toe geen problemen.
Ik zet de routes altijd uit op Ride With GPS dan krijg je turn by turn navigatie, maar het "kruimelspoor" volgen werkt ook perfect. Ik ben ook al een beetje op leeftijd en niet zo "gadget gevoelig".
Maar het wil allemaal niets zeggen, ook de routes op het apparaat zetten enz.
Ik geloof niet dat het nog eenvoudiger kan. Natuurlijk moet je je even verdiepen in hoe en wat, maar na 2 keer is het een fluitje van een cent. En de batterijduur van de Wahoo is ook heel fijn.
Mijn maat heeft een Garmin en die schakelt al gauw genoeg over op de spaarstand.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 mar 2018 12:59

jbams schreef: 13 mar 2018 11:09 Misschien allemaal heel naïef, maar met google Maps + strava kom je gratis toch ook een heel eind?
- is niet waterdicht
- accuduur is ruk
- je hebt geen backup meer bij je
- kan niet tegen schokken
- is lelijk en groot
- afleesbaarheid scherm op z'n best matig
- touchscreens werken niet/nauwelijks met handschoenen
- op Google Maps staan nauwelijks fietspaden
- Google Maps maakt geen onderscheid tussen verhard en onverhard

Met andere woorden: voldoet op geen enkel punt.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 13 mar 2018 13:13

We zijn allemaal mensen en hebben verschillende inzichten en meningen. Gelukkig maar anders word het wel erg saai! Heb ook zojuist wat YouTube filmpjes bekeken van de Mio200. Dat vind ik ook wel een heel mooi apparaat en lijkt ook erg makkelijk in het gebruik.

https://www.youtube.com/watch?v=hSO1Ougq9-Y
https://www.youtube.com/watch?v=oFP1rbrnCi0
https://www.youtube.com/watch?v=-66Frqci9ZU

Kortom, ik ben er nog niet uit!

Plaats reactie