Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rusthartslag

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 09 mar 2018 07:46

Even een korte intro van mijn situatie:
De 2 komende maanden zit ik werkeloos thuis.
Binnen nu en 5 weken bevalt m'n vriendin van onze 2e.

Daar ik dus best veel tijd heb (of althans hoop te hebben 😊) wil ik graag mijn trainingsintensiteit opschroeven. Ik vind het leuk om de "wetenschap" samen te voegen met de ontspanning, dus zou het leuk vinden om heea te meten. Ik heb een hartslagmeter, een vermogensmeter en weet m'n zones.
Aangezien het ook wat gerichte trainingen zullen worden op de Tacx, zullen dit ook best pittig intensieve trainingen zijn.

Nu wilde ik graag ook mijn rusthartslag in kaart gaan brengen en aan de hand daarvan conclusies kunnen trekken. Gewoon omdat het kan en omdat ik het leuk vind.

Maar wat is nu de fluctuatie die je kunt hebben in rusthartslag? Ik bedoel, wanneer/bij hoeveel slagen meer moet je rust nemen of een rustige training inbouwen? Is dat bij 5 slagen meer, bij 10 meer, of....?

Elow
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 feb 2018 11:26

Elow 09 mar 2018 07:57

Op deze website vind je heel wat info ivm hartslagmeting (maar mss heb je deze ook al via google gevonden)
https://www.wielersportinfo.nl/hartslag ... rzicht.htm

Ik kijk vnl naar de ochtendhartslag ~ nachthartslag, in rust. Ik heb een optische hartslaghorloge, dus hartslag wordt hele dag en nacht door gemeten. Als ik zie dat die tussen de 5 en 10 slagen verhoogd is, dan weet ik dat ik het een beetje rustiger aan moet doen. Maw normaal heb ik hartslag van ong. 53 tot 58. Als ik zie dat hij boven de 60 uitkomt dan weet ik dat ik het mss wat rustiger aan moet doen.
Ook als dit enkele nachten na elkaar is, is een vaag teken aan de wand.

Maar ervaring leert ook dat vooral alcohol een grote invloed kan hebben op de hartslag 's nachts. Dus als ik 's avonds "wat" gedronken heb, dan maak ik me niet zoveel zorgen over een verhoogde hartslag.

Je leert vooral door observatie wat het best is voor jou en wat niet.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 mar 2018 08:24

In mijn ervaring gast het inderdaad om je eigen patronen te leren kennen. Heb je gisteravond zware krachttraining gedaan, is de ochtendpols zo maar 8 of 10 slagen hoger.
Ben je beter getraind, is je herstel korter, en heb je na een zelfde training de volgende ochtend nog maar een ochtendpols van 4 hoger dan normaal.

Heb je je patronen voor ogen, en wijkt je ochtendpols toch af? Dus gister in de ochtend rustig 2 uurtjes gefietst en je niet de blubber in gezopen aan wijn of bier, maar toch is je hartslag deze ochtend verhoogt (zeg meer dan 4 slagen hoger dan normaal), is je lichaam kennelijk toch bezig ergens van te herstellen. Dus ofwel je wordt wat ziek, of je bent wat oververmoeid.

In mijn geval was een normale ochtendpols 38 a 40 (soms 36.. Ik meet met de hand een halve minuut, daarom altijd mooie even getallen). Voor mij is 42 nog ok... Maar 44 of hoger, zonder duidelijke aanleiding is een teken aan de wand.
Maar nogmaals, die patronen zijn persoonlijk, dus ook die variaties rond de normaal.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

pedaalridder
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56

pedaalridder 09 mar 2018 10:51

Ik meet iedere ochtend voor het opstaan mijn ochtenpols. Ik maak gebruik van een app (instant heart rate monitor). Hiermee wordt de hf gemeten door je vinger op je camera van de telefoon te leggen. In het begin was ik wat sceptisch of de resultaten betrouwbaar zijn maar door een aantal keer mee te tellen bleek er weinig tot geen verschil in te zitten. Werkt ideaal.

Ik verwerk de ochtendpols vervolgens in Trainingpeaks. Hierdoor heb ik inmiddels (vanaf oktober 2017) al een mooi database opgebouwd en een eigen patroon kunnen ontdekken.

Ter illustratie:
Mijn rusthf zit rond 36-40. Aangezien ik progressieve trainingsblokken doe van 3 weken (5x trainen per week) en vervolgens 1 week relatief rust, schrik ik niet van een ochtendpols hf 50-55 in de 3e week omdat ik de week erop weer terug zak naar hf 36-40.

Enkele richtlijnen die ik dan hanteer zijn:
1) zakt mijn ochtendpols niet naar 36-40 tijdens een rustweek dan neem ik extra rust.
2) is mijn ochtenpols in de 1e trainingsweek daags achtereen hf +-55 dan doe ik rustige training ipv een intensieve training

Daarnaast, erg belangrijk!, de ochtendpols is één van de indicatoren om vermoeidheid te meten maar zeker niet de enige. De andere is (ja cliché) je gevoel . Luister naar je lichaam. Het heeft mij jaren gekost om de signalen van lichaam juist te interpreteren en nog steeds ga ik de mist in.

Succes

beni
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jun 2014 09:46

beni 12 mar 2018 14:04

Pedaalridder, net even de app gdwl op de iPad en ook nog een andere app op me mobil. En meteen weer gewist sorry maar er klopt werkelijk niks van. Ik heb op alle twee de apps een hartslag om klokken 14.00 dat ik me maar eens ga aanmelden bij sky.

DyDaJo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 23:07

DyDaJo 12 mar 2018 14:41

Behalve de hartslag is het mss ook zinvol om de hartritme variatie te meten. Elite HRV is een app die dat voor je kan doen. Maar er zijn verschillende andere beschikbaar.
Googlen naar HRV geeft heel wat resultaten. bv https://www.stress-hartcoherentie.nl/wa ... ftwel-hrv/
Als je de metingen een paar weken hebt gedaan, is er mogelijk een relatie te trekken hoe je reageert op bepaalde trainingsprikkels.

beni
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jun 2014 09:46

beni 12 mar 2018 14:57

Ik doe het gewoon op de ouderwetse manier band om de bovenarm. En als ik het verschil zie met die apps, vind ik het verschil te groot. Met mijn hartslagband en klok ( polar ) komt altijd overeen met band om bovenarm.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 mar 2018 15:25

beni schreef: 12 mar 2018 14:57 Ik doe het gewoon op de ouderwetse manier band om de bovenarm. En als ik het verschil zie met die apps, vind ik het verschil te groot. Met mijn hartslagband en klok ( polar ) komt altijd overeen met band om bovenarm.
Voor veel mensen is het nogal een gedoe om s ochtends eerst allerhande apparatuur aan te slingeren (hartslagband, band om bovenarm? meet je ook meteen even je bloeddruk dan?). Tegen die tijd is de gemeten hartslag al lang niet meer de rusthartslag ten tijde van ontwaken.
Als je het elke dag exact op dezelfde manier doet, zal het voor het beeld wel ok zijn hoor. Maar met je vinger aan je pols en een stopwatch. Of met een app en je vinger achter je camera van je telefoon (moet je wel goed doen, want meting gaat op basis van licht, dus als je met je duim of vinger de camera niet goed bedekt, meet de app al niet goed), zijn het toch goede alternatieven.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

beni
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jun 2014 09:46

beni 12 mar 2018 16:37

Sorry mark maar dit is spijkers op laag water zoeken, je telefoon moet je ook pakken, app zoeken, vinger erop dus conclussie ook niet meer uit je rust begonnen. Maar je moet altijd een handeling verichten om een meting te doen. Wat ik altijd doe, ik doe mijn band om en wacht twee minuten en daarna ga ik meten. Ik verricht liever een handeling meer en precies dan kiezen voor gemakzucht en er klopt geen k...e van. Elke handeling die je doet al knipper je met je ogen slaat door op je hartslag.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 12 mar 2018 18:23

Mijn hartslag schiet vanuit slaap (45-55) omhoog tot 80 als ik wakker word, om ongeveer 1 minuut daarna rond de 55-60 te stabiliseren. Welke van deze 3 is dan mijn rushartslag?
(Garmin Vivoactive 3, vandaar dat ik het zo redelijk precies kan aflezen)

Elow
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 feb 2018 11:26

Elow 12 mar 2018 20:43

Lees je dat uit op de app of van je toestel?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 mar 2018 21:56

Ik heb een Garmin vivoactive 3 en als ik s’morgens ontwaakt kan ik de actuele Hf zien en van de laatste 4 uur.Ik zit gem. rond de 60hf.Afgelopen weekend weinig geslapen ivm nachtwerk,beetje verkouden en hoppa rust Hf gaat direkt omhoog.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie