Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Trapaslagers lopen eruit

Naambezet
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jun 2014 23:38

Naambezet 09 mar 2018 00:34

Ik heb een fiets waarin ik Sram GXP bb86 lagers heb geperst. Heb daarvoor de juiste pers gebruikt. Er is montagepasta gebruikt en het betreft een carbon frame. Ik gebruik het icm een SRAM Red gxp crank. De lagers lopen er echter uit, heb ze al een keer terug erin geperst maar ze blijven eruit komen (zie foto). Iemand enig idee wat ik verkeerd doe/heb gedaan?
Afbeelding

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 10 mar 2018 11:50

Speling in het frame, hoeft maar 1/10e mm te zijn. Los ik op met Loctite 641
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 mar 2018 13:12

Na het plaatsen, zit dan alles wel vast? Of pas los na enkele ritten?

Ik zou verwachten dat de crank mee helpt de lagers op hun plaats te houden. Ik zie daarom niet direct van waar de beweging van de lagers komt.

Op de lagers komt normaal een afdekring - geen idee wat de juiste naam is; die toevallig niet vergeten?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 mar 2018 13:30

GXP pressfit lagers moeten met spacers gemonteerd worden en zeker niet met momtagepasta, eerder loctite o.i.d.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 mar 2018 14:37

chrissiewizzie schreef: 10 mar 2018 14:00 ...
Kijk inderdaad even goed of je alle spacers en ringen hebt gemonteerd. En monteer met een juiste versie Loctite.

...
Eerste tekening is niet gxp (campa of fsa?). Dus niet te hard naar kijken.

In de gxp/sram beschrijving toch nergens een referentie naar loctite? Dus hoe kan je dan weten welke versie? Sram zegt enkel 'vet'.

Op de eerste foto: ik zie geen lager eruit komen. Is dat niet de cup die eruit komt? Hoe ziet de andere kant eruit?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 mar 2018 16:13

Alles ontvetten en droog er in persen. Althans zo heb ik mijn GXP in mijn Scott Foil geperst, en zeker effe controleren of je de juiste ring aan de juiste zijde hebt gemonteerd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 10 mar 2018 16:18

Er is toch geen ruimte voor de cup om er uit te komen als de gxp crank goed vast zit? Zit je crank wel gied vast?
o'7o

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 mar 2018 16:31

Bij GXP (zoals volgens ontwerp) wordt het linkerlager geklemd tussen crank en asverdikking en rechts is vrij beweegbaar, daarom kan de linkercup eruit gaan lopen (bij pressfit) en moet je loctite en spacers toepassen ,logies tog?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 mar 2018 17:26

chrissiewizzie schreef: 10 mar 2018 16:27 Ik ga bijna denken aan een vergeten veerring die alles opsluit.
Er is geen veerring bij sram. (Cfr de eerdere tekening en de verschillende crank van sram hier in huis).

Update : ik denk dat ik fout ben...
Laatst gewijzigd door walter- op 10 mar 2018 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 mar 2018 19:28

Keezx schreef: 10 mar 2018 16:31 Bij GXP (zoals volgens ontwerp) wordt het linkerlager geklemd tussen crank en asverdikking en rechts is vrij beweegbaar, daarom kan de linkercup eruit gaan lopen (bij pressfit) en moet je loctite en spacers toepassen ,logies tog?
Toch beter inlezen Keezx. want het is egt nie logies :shock: !! Bij Sram GXP op een press fit systeem moet een veer ring aan de drive side gemonteerd worden. En dan de lagers er gewoon droog inzetten, gegarandeerd succes. Als er wat zand tussen je ingevette BB komt zoals het nu gemonteerd is , is dat geheid een 99 % kans op kraken.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mar 2018 19:47

Keezx schreef: 10 mar 2018 13:30 GXP pressfit lagers moeten met spacers gemonteerd worden en zeker niet met momtagepasta, eerder loctite o.i.d.
Maar wat doet de locktite 641, die hier genoemd word. deze wordt toch alleen hard bij een metaal op metaal verbindingen en niet met plastic op carbon?
Ik weet dat je ook lijm hebt van locktite.

Inderdaad zijn er natuurlijk wel ringen nodig. en dan kan dit eigenlijk al niet gebeuren.
Welk merk lagers heb je?

@rene, C bear gebruikt de golfring niet maar gewoon een vaste kunstof ring. Ik monteer overigens zelf altijd wel de golfring. heb daar een beter gevoel bij en gaat altijd goed, het risico met een vaste ring is dat bij iets te weinig ruimte je de boel meteen klem zet.

Ik heb tot nu toe op mijn eigen fietsen en van maten altijd de cups droog gemonteerd en er kraakt bij niemand iets

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 mar 2018 19:52

wasbeer2006 schreef: 10 mar 2018 19:47
@rene, C bear gebruikt de golfring niet maar gewoon een vaste kunstof ring. Ik monteer overigens zelf altijd wel de golfring. heb daar een beter gevoel bij en gaat altijd goed, het risico met een vaste ring is dat bij iets te weinig ruimte je de boel meteen klem zet.
Waar lezen we hier C Bear :?


Naambezet schreef: 09 mar 2018 00:34 Ik heb een fiets waarin ik Sram GXP bb86 lagers heb geperst. Heb daarvoor de juiste pers gebruikt. Er is montagepasta gebruikt en het betreft een carbon frame. Ik gebruik het icm een SRAM Red gxp crank. De lagers lopen er echter uit, heb ze al een keer terug erin geperst maar ze blijven eruit komen (zie foto). Iemand enig idee wat ik verkeerd doe/heb gedaan?
Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie