Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Effecten narcose

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1785
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 20 feb 2018 07:52

Ik stel me zo voor dat de aard van de ingreep ook een factor kan zijn. Bij mij was het een operatie van de luchtwegen. Geen uitwendig littekenweefsel of een breuk die herstel nodig heeft.
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 20 feb 2018 08:21

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt na m'n VATS-operatie. Inmiddels 8 maanden en 4000 km verder is het tempo nog steeds niet wat het geweest is, maar wel aan de beterende hand.
De eerste ritjes na 3 maanden gingen nog wel, maar na een week of 8 was er een enorme terugval. Op een ritje van nog geen 50 km haalde ik met de grootste moeite een gemiddelde van 23 km/u. Normaal rijdt ik dan >100km gemiddeld zo'n 28 km/u. Ik ben 49.

Super frustrerend.

Inmiddels gaat het de langzaam de goede kant op. Ik fiets zo'n 5 a 7 uur per week en heb niet meer het gevoel dat m'n benen bij het minste of geringste vol lopen. Ik rijdt weer rond de 26 gemiddeld. Nog lang niet wat ik zou willen, maar erg hoopvol..

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 20 feb 2018 12:10

Ik ben 5 weken geleden geopereerd aan een navelbreuk onder narcose. Ben drie weken geleden begonnen met Tacx, eerste keer 20 minuten en daarna op zelfde rustige tempo steeds iets langer. Vorige week zaterdag voor het eerst 75 km buiten gefietst en afgelopen zaterdag in m'n uppie al 125 km ritje met 30,5 km/h gemiddeld. Zondag 85 km met de club gereden en was voor mijn gevoel een van de beste conditioneel. Voor mijn gevoel is de narcose al helemaal uit mijn lijf. Gewoon rustig maar regelmatig fietsen is denk ik de beste manier om op te bouwen. Naar je lichaam luisteren en ook durven stoppen als je denkt dat je aan het forceren bent.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37236
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 feb 2018 13:27

Ik zit momenteel aan een AB-kuur na een stevige tandarts ingreep (kies verwijderen + bot transplantatie), maar daar lijkt mijn lijf serieuzer op te reageren dan narcose.
Less is bore

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 feb 2018 18:19

Het is bekend dat een stevige narcose langdurige nawerking kan hebben. Praat zonodig met je huisarts

in de afdeling zijpaden: van mijn laatste narcose kan ik me vooral herinneren dat je een verhaal tegen me kon vertellen en dat daar nagenoeg niets van bleef hangen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37236
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 feb 2018 18:36

Daar twijfel ik bij sommige collegas ook wel eens aan.... :twisted:
Less is bore

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 20 feb 2018 20:41

Wil toch even reageren op de mythe van weken last van narcose ;-). Narcose is een niet natuurlijke slaap benodigd om de ingreep pijnloos en zonder bewustzijn te ondergaan. Narcosemedicatie is vrij snel het lichaam uit, halfwaardetijden (tijd dat medicament nog voor helft aanwezig is in lichaam) ligt tussen minuten en enkele uren. Morfine en wat propofol is hoogstens vergelijkbaar met een avondje carnaval ;-)
Kortom vermoeidheid komt door de duur van herstel van de aandoening waarvoor je bent geopereerd. Enkele dagen voor iets kleins tot meerdere weken voor grotere ingrepen.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 20 feb 2018 21:18

bluv107 schreef: 20 feb 2018 07:52 Ik stel me zo voor dat de aard van de ingreep ook een factor kan zijn. Bij mij was het een operatie van de luchtwegen. Geen uitwendig littekenweefsel of een breuk die herstel nodig heeft.
Dat je het uitwendig niet ziet, betekent natuurlijk niet dat het niet hoeft te herstellen. Bij een FESS creeer je een fors groter wondbed dan bij bijvoorbeeld een galblaasoperatie.
JayKay.1 schreef: 20 feb 2018 20:41 Wil toch even reageren op de mythe van weken last van narcose ;-). Narcose is een niet natuurlijke slaap benodigd om de ingreep pijnloos en zonder bewustzijn te ondergaan. Narcosemedicatie is vrij snel het lichaam uit, halfwaardetijden (tijd dat medicament nog voor helft aanwezig is in lichaam) ligt tussen minuten en enkele uren. Morfine en wat propofol is hoogstens vergelijkbaar met een avondje carnaval ;-)
Kortom vermoeidheid komt door de duur van herstel van de aandoening waarvoor je bent geopereerd. Enkele dagen voor iets kleins tot meerdere weken voor grotere ingrepen.
Hear, hear!

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 20 feb 2018 22:13

Nee_Nee schreef: 20 feb 2018 18:19 Het is bekend dat een stevige narcose langdurige nawerking kan hebben. Praat zonodig met je huisarts

in de afdeling zijpaden: van mijn laatste narcose kan ik me vooral herinneren dat je een verhaal tegen me kon vertellen en dat daar nagenoeg niets van bleef hangen.
Bij 'Het is bekend' kan je meestal ophouden met lezen. Wat denk je dat een gemiddelde huisarts van 'stevige narcose' weet?

Verlies van fitheid komt vooral door inactiviteit en de ziekte of ingreep, niet door de narcose of antibiotica.

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1785
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 20 feb 2018 23:16

De bijholte- en longonsteking in december (met een dubbele antibiotica- en prednisonkuur) hadden me in december aardig onderuit gehaald. Nog steeds komen er af en toe bloedresten mee bij het spoelen van mijn holtes met zoutoplossing... De operatie zelf is denk ik ook heftiger geweest dan ik dacht. Toen ik 2 weken geleden weer met fietsen begon, kwam ik overigens nauwelijks boven de 20 km/u (wel bij windkracht 5 overigens). Mocht eigenlijk nog niet sporten, maar ja: nieuwe fiets...
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 feb 2018 10:16

Heb ook een keer een paar uren onder narcose gelegen. Had van de operatie weinig last, maar mijn conditie was helemaal weg. Heeft ongeveer 2 maanden geduurd en is daarna ook weer prima hersteld.

JensNL
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 aug 2013 14:37

JensNL 21 feb 2018 11:46

Narcose is niet zonder risico. Als je nu nog steeds snel vermoeid bent dan zeker even langs de huisarts, vooral als je urine donker kleurt. Onderzoek naar je leverwaarden is dan zinvol.

Plaats reactie