Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

dale c
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 feb 2013 09:21

dale c 14 feb 2018 15:13

Ik ben op dit moment een Italiaanse racer (met discs) aan het opbouwen en ben nog op zoek naar een wielset en een mechanische schakelgroep.

Het gaat me nu even om de groep: ga ik voor ‘verstand’ dan kies ik een Shimano R8020 (Ultegra, disc, mechanisch). Ik rij al jaren met Ultegra’s op m’n huidige racer en heb daar alleen goede ervaringen mee. Kwa kosten ook nog prima te doen. Lijkt dus een veilige keuze.

Gezien de keuze van het frame wil ik eigenlijk stiekem best dieper in de buidel tasten en een groep hoger kiezen. Dan kom ik bij Shimano op Dura-Ace uit. Wel meteen een hele stap duurder, but hey…ik leef maar 1 keer.

(SRAM zou trouwens ook kunnen (Force22 / Red22) maar ben een beetje anti-GPX bottom bracket dus….mwoah
En om nou een SRAM groep te kiezen met een andere crank…zou kunnen, maar daar kijk ik even niet naar.)

Nu is mijn vraag, als ik dus een budget stapje naar boven maak, dan komt een Campa ChorusH11 groep ook binnen bereik.
Daar gaat mijn hart wel iets harder van kloppen (zonder te trappen). En het ziet er iig een heel stuk beter uit.
Nu heb ik nog nooit met Campagnolo gereden dus kan er geen zinnig woord over zeggen. Met name dat schakelen met dat pieletje aan de binnenkant.
Schakelt Chorus net zo goed/beter/slechter als de Dura-Ace? Of is zo een van ‘ gewoon proberen’ dan weet je het.
Zijn er mensen die van de Shimano’s afkomen en weer terug willen omdat Campagnolo niet bevalt (of is dat vleoken in de kerk? ;-) ?
Ook is de Ultra Torque trapas constructie (kartels) mij onbekend. No issues daar te verwachten?
Bottom line, is het extra geld alleen voor de looks/emotie of werkt het ook beter?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 feb 2018 15:30

Ik heb alleen uitgebreide ervaring met de 10 speed groepen en zowel daarbij als met de beperkte ervaring met de nieuwste versies doet Chorus nauwelijks onder voor DA. Wel is het zo dat mijn eerste racefiets met schakelen aan het stuur er één met Campa was. Wennen was voor mij eerder een kwestie van andersom maar ook dat was zo gepiept.

Wel vind ik DA echt vreselijk goed afgewerkt spul. Aangezien de prijs hetzelfde is zou ik mij zeker niet schamen voor DA op een Italiaan. Bij de velgrem groepen heeft Chorus een enorm prijsvoordeel maar met schijven vind ik het lastiger te verantwoorden. Maar uiteindelijk vind ik bij een racefiets dat je hartje er sneller van gaat kloppen belangrijker dan kleine technische verschillen of een paar euro.
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 14 feb 2018 15:53

Koop wat je mooi vindt en (goed) kan betalen.

Het is rationeel gezien onbegonnen werk om de hoge prijzen voor Dura Ace of ander top end groepen te onderbouwen. Ik heb gereden met 105, Ultegra in diverse series, Force en een dagje Record. IMHO zit er, mits goed afgesteld, nauwelijks verschil meer tussen. Al de groepen zijn tegenwoorden gewoon knijtergoed en zit het verschil in uitstraling en marketing en als je het belangrijk vindt gewicht.

Misschien nog even goed bekijken of je al het benodigde materiaal hebt om een Campagroep zelf te kunnen monteren? Daar zou ook nog wel een investering in zitten, als je nu alleen Shimano/Sram spullen hebt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 14 feb 2018 22:47

Keezx schreef: 11 feb 2018 21:25
damocles schreef: 10 feb 2018 21:37 Beste, is het mogelijk om op een Campa SR compact cranckstel (50/34) anno 2015 normale dubbele tandwielen (52/39) te monteren ? Voor een paar jaar was dit niet mogelijk. Ben aan het uitkijken naar een nieuwe groep daarom de vraag.
Bedankt alvast en fijn weekend nog !
Jawel hoor, maar waarschijnlijk niet met Campagnolo kettingbladen , maar van een 3th party leverancier zoals TA of Stronglight.
Het 2015 crankstel (4-armig) komt met universele steek. Je kan dus prima wisselen van bladen, in dit geval geen 52-39 maar wel naar een 53-39.

Hanteer de standaard combinaties 53-39 / 52-36 of 50-34 en je hebt nooit problemen. Dat een andere combinatie past wil niet zeggen dat het ook goed werkt.

Alles voor 2015 werkt met een afwijkende steek en daar was het inderdaad niet mogelijk te wisselen tussen een dubbel verzet en een compact verzet zonder de gehele crank te wijzigen.

dale c
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 feb 2013 09:21

dale c 15 feb 2018 07:56

Misschien nog even goed bekijken of je al het benodigde materiaal hebt om een Campagroep zelf te kunnen monteren? Daar zou ook nog wel een investering in zitten, als je nu alleen Shimano/Sram spullen hebt.
Dat is idd ook een (goede) reden voor Shimano (en evt /SRAM) te gaan aangzien ik die tools allemaal in huis heb.
We slapen er nog een nachtje over, thx in ieder geval

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 feb 2018 08:15

Beetje gereedschap is peanuts op de kosten van een nieuwe fiets. Kettingpons is duur (wel mooi gereedschap), maar daar zijn ook afdoende alternatieve voor.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 feb 2018 09:01

Sowiso gebruik ik toch vaak snelsluiters ipv de campa geponste sluiting.

UltraTorque is zeer goed systeem. Hufterproof (je hoeft niets af te stellen) en makkelijk te monteren. Een van de makkelijkste en beste systemen op de markt momenteeel.

Verder gewoon kopen waar je blij van wordt. Ik heb ook serieus getwijfeld om een 9100 groep te kopen, maar uit ik weer campa zie blinken op mijn nieuwe colnago ben ik er toch weer heel blij mee.
Less is bore

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 15 feb 2018 23:39

Belangrijk is wel om de aangegeven manier van montage op te volgen. Ultra Torque is inderdaad prima maar enkel wanneer je de aangegeven aanhaalmomenten hanteert. En dat is niks meer of minder dan je boerenverstand gebruiken aangezien de indicaties op de bout staan. Als je het zonder de juiste tools (momentsleutel) in de fiets zet, moet je ook niet klagen wanneer het loskomt.

De tijden van “vast is vast” etc zijn gedaan.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 feb 2018 18:34

Wat kun je verkloten dan als je de centrale bout goed vast zet zonder momentsleutel?

En waarom is bij SR de draad van de tita bout ‘verkeerd’, weet iemand dat?
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 feb 2018 19:11

Het aanhaalmoment voor staal en titanium is het zelfde, maar de E-modulus van titanium is, evenredig met de soortelijke massa maar pakweg 60% van de E-modulus van staal.
Mijn idee is dat Campagnolo hier wat proeven mee gedaan heeft en dat er uit kwam dat de titanium bout zich na tig uur los kan werken omdat er toch minimale beweging in de Hirth joint mogelijk is.
De linkercrank oefent met linkse draad bij elke trap een vasttrekkend moment uit op de rechter-, bij rechtse draad is dat omgekeerd, maar dat speelt kennelijk geen rol bij de stalen bout.
Laatst gewijzigd door Keezx op 16 feb 2018 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 feb 2018 19:15

Memento_Mori schreef: 15 feb 2018 23:39 CUT
De tijden van “vast is vast” etc zijn gedaan.
Voor mij niet hoor, de enige toepassing waarbij ik een momentsleutel gebruik is cilinderkoppen van verbrandingsmotoren en zelfs daar is het al weer tijden achterhaald omdat het te onbetrouwbaar is.
Zwaar overschat, vooral door beginners.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 feb 2018 19:37

@keesz: helder leerzaam verhaal van die bout!
Less is bore

Plaats reactie