Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Werking zuigers schijfrem

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 14 feb 2018 21:49

Naar buiten drukken van zuigers van schijfrem gebeurt door wegdrukken olie middels remgrepen. Wat zorgt ervoor dat de zuigers zich weer terugtrekken ? Waardoor blijven de zuigers steeds op dezelfde afstand van schijf, ondanks slijtage van remblokken ?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 14 feb 2018 22:11

Ik heb ze nog nooit gedemonteerd maar zou me kunnen voorstellen dat dat 'gewoon' d.m.v. een (blad)veer gebeurt. Ik denk ook niet dat ze op dezelfde afstand blijven als de blokken slijten maar dat je daar niks van merkt omdat de afstanden zo klein zijn.
Dit is slechts mijn overpeinzing hoor, niet gebaseerd op ervaring met het demonteren van schijfremmen :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 14 feb 2018 22:28

Bij auto's heeft de zuiger van de remblokken een rubber afdichtingsring (O-ring). Als de blokken tegen de schijf gedrukt worden (zuiger naar buiten gedrukt), rekt het rubber enigzins mee. Bij het van druk halen veren de blokken weer terug (zuiger weer naar binnen).
Als de blokken verslijten schuift de remzuiger met O-ring rubber langzaam verder in de remcilinder.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de hydraulische schijfrem op de fiets eenzelfde constructie heeft.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 14 feb 2018 22:58

@plantagenet: klink ook plausibel.
Maar ... bijgaand een exploded view van mijn Shimano 105 schijfremsysteem. M'n gevoel zegt me dat het toch een bladveer is die de blokken terugdringen.
Bijlagen
EV-BR-RS505-3901A (disc brake parts).jpg
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 15 feb 2018 07:09

Kan me ook voorstellen, dat er een onderdruk onstaat nadat remhandle is losgelaten en dat hierdoor de zuigers worden teruggetrokken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 feb 2018 10:04

paul1 schreef: 15 feb 2018 07:09 Kan me ook voorstellen, dat er een onderdruk onstaat nadat remhandle is losgelaten en dat hierdoor de zuigers worden teruggetrokken.
Ik denk dat het dat is.
De "veer" tussen de beide remblokken is niet sterk genoeg om de zuigers terug te duwen. Maar deze is wel sterk genoeg om de beide remblokken, eens de zuigers teruggetrokken zijn, wel tegen de zuigers te houden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 feb 2018 11:06

Inderdaad, dat verhaal van onderdruk heb ik ook al eens gehoord. En de reden dat de blokken op dezelfde afstand blijven van de schijven komt door het expansievat. Dit werkt bij het ene model beter dan bij het andere. Bij een volledig gesloten systeem heb je een stelschroef op de hendel zitten om deze afstand te regelen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 feb 2018 12:09

Het vrijlopen van een remschijf is in het algemeen en dus ook bij fietsen een combinatie van de volgende factoren:
-Remschijven zijn nooit perfect vlak en de heuvels duwen de blokken terug, dit is de belangrijkste factor.
-De seal vervormt iets en trekt het blok weer terug.
Vacuum zou theoretisch een rolletje kunnen spelen in sommige systemen, maar ik geloof daar niet in, de verplaatsing van vloeistof is te klein.
Het gaat om minimale bewegingen, en remblokken moeten ook minimale clearance hebben voor de beste, directe werking.
Bij auto's accepteert men ook permanent aanlopen om dode slag uit te sluiten...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 15 feb 2018 14:03

-Remschijven zijn nooit perfect vlak en de heuvels duwen de blokken terug, dit is de belangrijkste factor.
Ik twijfel niet gauw aan jouw uitleg, maar deze keer ben ik nog niet helemaal overtuigd. Als ik mijn wielen stil heb en druk de rem in en laat hem los, dan bewegen de blokken uit zichzelf binnen een fractie van een seconde weer terug, zonder dat daar een mechanische handeling van buitenaf (remschijf die hem terugduwt) bij komt kijken. Ik heb ook over de gehele schijf, een fractie van een mm clearance. En als ik iets van rub merk, dan gebruik ik zoiets: Afbeelding om het weer terug te buigen...

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 15 feb 2018 18:16

Meningen verschillen dus.
Als je googeld , wordt overal uitgelegd hoe en waardoor zuigers naar buiten worden gedrukt, maar niets overterugtrekken van zuigers.
Laatst gewijzigd door paul1 op 15 feb 2018 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 15 feb 2018 18:59

paul1 schreef: 15 feb 2018 18:16 Meningen verschillen dus.
Naar mijn mening ook 8-)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 feb 2018 20:32

Er staat toch heel duidelijk dat de zuigers terugtrekken door vervorming van de rubber seal als ik google. Had ik eerst moeten doen voor ik mijn eerdere stukje schreef. Overigens kan ik niets vinden over terugduwen door kromme schijven.

Plaats reactie