Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets aankopen

Elow
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 feb 2018 11:26

Elow 13 feb 2018 11:36

Hallo,
Ik heb nog nooit een racefiets gehad.
Ik heb ook nog nooit op een racefiets gereden.
Ik zou graag mijn eerste racefiets aankopen.

Maar ik zie door de bos het bomen niet meer.
Budget: max 2500€ voor de fiets (indien het minder kan, joehoe!)
Gebruik: wil me gaan inschrijven in een triathlonclub, niet zozeer om triathlons te gaan rijden, maar omdat ik sporten in groep plezanter vind. Maar in de toekomst wil ik ook fiets gebruiken om in de zomer af en toe naar het werk te fietsen (enkel ongeveer 50km).
En daarnaast misschien volgend jaar wel eens gaan klimmen in de bergen.

Ik weet niet zo goed hoe ik eraan begin. Ik ben al een paar fietsenzaken binnengestapt, en daar hebben ze me al één al duidelijk gemaakt. Maar toch blijft het voor mij heel moeilijk een keuze te maken. Hoe weet ik dat die fietsenmaker betrouwbaar is en mij niet zomaar iets aansmeert?
Ik kan eventueel ook een fiets tweedehands overnemen via een kennis.
Maar eigelijk wou ik heel graag eerst een bikefitting laten uitvoeren. Omdat ik nog nooit op een fiets heb gezeten (ik kan wel fietsen voor de duidelijkheid), heb ik daar ook heel weinig notie van wat goed en wat slecht zitten is.
Vragen:
Wat denken jullie? Is dat een goed idee, of lijkt jullie dat een overbodige kost? Kan ik toch maar beter vertrouwen op de fietsendealers?
Kan ik dan al fietsschoenen kopen zonder fiets? idem met een fietsbroek om te gaan testrijden?

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 13 feb 2018 12:55

Er zijn uiteraard meerdere wegen die naar Rome leiden.
Je kan gaan voor een goedkoop beginnertje op marktplaats om te kijken of je het echt wel zo leuk vind.
Is dat na een jaar zo, heb je direct een fietsje vor woon werk ;-) En doe je dan een bike fitting en koop je iets in de categorie 2.5k.

Je kan uiteraard ook direct voor de bikefitting gaan en op basis van die gegevens de juiste geometrie zoeken en daar een fiets bij kiezen.
Denk eraan dat je naast fiets ook nog wel wat andere dingen nodig hebt, die ook geld kosten. Broek met zeem, shirt, bril, helm, schoenen, wat reparatiemateriaal (binnenbandje, pompje etc).

Succes!

Wat ik je kan afraden is zonder meting 2500 euro aan een fiets uitgeven, je zou niet de eerste zijn die toch net niet de juiste maat/houding heeft...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 feb 2018 14:33

Ook met meting zou ik geen 2500 aan een eerste racefiets uitgeven. Je hebt veel meer aan ervaring wat jij prettig vindt zitten dan dat je een paar honderd euro aan een fietsmeting uitgeeft. Doe je er twee dan komen er toch twee verschillende maten/afstellingen uit.

Gewoon 4 of 500 euro aan een tweedehandse uitgeven, desnoods 100 euro meer en dan bij de fietsenmaker kopen. Na 2 jaar schrijf je er niet veel op af en als je een neutrale geometrie kiest met voldoende afstelmogelijkheid (=nog genoeg spacers onder de stuurpen) bespaar je die bikefitting. en nog veel meer mocht het fietsen je niet bevallen.

Wil je per se nieuw kopen dan heb je voor 1200 euro ook een prima fiets waar je niet merkbaar langzamer op bent dan op één van 2500 euro. Dan heb je meestal ook een eenvoudige bikefitting gratis. De betere fietsenmaker doet op dat gebied echt niet veel onder voor de zelfbenoemde bikefit goeroes.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 feb 2018 15:49

Evt gebruikmaken van testfietsen die een FM meestal wel heeft en daar een paar ritten op rijden, nadat hij die fiets goed afgesteld heeft op jouw maten.
Merken zoals BMC, Specialized, Scott hebben testfietsen die een FM mag gebruiken.

Elow
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 feb 2018 11:26

Elow 14 feb 2018 07:49

Dank voor de info. Hebben jullie een idee wat een richtprijs kan zijn voor tweedehands onderstaande fiets?
http://www.stevensbikes.de/2012/index.p ... lang=de_DE

Misschien dan toch maar voor de tweedehands en na een jaartje overschakelen op ierts anders.

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 14 feb 2018 09:39

Moeilijk om zo te zeggen. Weet niet hoe de fiets er nu uitziet. Weet alleen niet of je een dames fiets zoekt?
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

Elow
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 feb 2018 11:26

Elow 14 feb 2018 10:25

Hé, als vrouw ben ik niet expliciet op zoek naar een damesfiets, maar ik vermoed dat het geen kwaad kan ook niet.
Fietsstaat: goed onderhouden, steeds binnen gestaan.
Aantal km: 2000km
Ik heb ergens gelezen dat ik zeker de ketting eens moet nakijken of die niet uitgerekt is, wat niet zou mogen met dat aantal km op de teller.
Zijn er nog zaken waar ik moet op letten?
En kun je stellen dat prijs onder de helft van de aankoopprijs zou mogen liggen?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 14 feb 2018 11:38

Een zes jaar oude fiets met 2000 km en goed onderhouden. Dit is een fiets van iemand die dacht te gaan fietsen maar het uiteindelijk niet deed. 10 sp ultegra. Als ik hem (haar?) kocht zou ik hem - wegens leeftijd - helemaal uiteen nemen en doorsmeren. Als de fiets is als beschreven met bijpassende gebruikssporen: ca. 600 € en als je buitengewoon veel begeerte voelt 800 €. Weet je zeker dat het de goede maat is? Ik zou 500€ bieden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 feb 2018 11:47

@Eiphos Kun je echt niemand vinden die je kan adviseren? Iemand van een fietsvereniging in de buurt? Of iemand van het forum die in de buurt woont? Ik kan ook nog verzinnen iemand uit de buurt, maar dan wordt het weer erg lastig of hij/zij kennis in huis heeft. Het is zo jammer als je door een miskoop de lol al snel kwijt bent.

Elow
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 feb 2018 11:26

Elow 14 feb 2018 12:45

Fiets is van iemand die na een tijdje een andere fiets kocht, en dan nog een andere fiets... :o) Er zullen hier nog wel mensen zijn op het forum die dat kennen.
Van de maat ben ik redelijk overtuigd. (hoe overtuigd kan een beginneling zijn? :?
Bedankt voor de richtprijs, dat uiteenhalen en smeren :winkthumb: Wie niet waagt, niet wint!

@Jans: ik kijk nog wel even of ik iemand vind. En anders zal ik het met de tips van het forum moeten doen! :D

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 feb 2018 15:43

Eiphos schreef: 14 feb 2018 12:45 @Jans: ik kijk nog wel even of ik iemand vind. En anders zal ik het met de tips van het forum moeten doen! :D
Als je al zegt in welke omgeving je zit. Er zijn hier echt wel mensen die je graag helpen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 feb 2018 22:05

Ik vind de prijsstelling van Sloeren wel erg optimistisch voor de verkopende partij. 4 a 500 euro lijkt mij prima.
Na 2000km kan de ketting wel zover versleten zijn dat het beter is om te vervangen. Is er meer versleten dan mag er nog wat van de prijs af.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie