Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Delange63
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 apr 2016 13:32

Delange63 03 feb 2018 16:27

Zo´n anderhalf jaar geleden heb ik in een opwelling een oude Vittorio gekocht. De ´impuls´ werd ingegeven door de framemaat (67cm,cc). Leek me gezien mijn lengte wel wat.

Het 'project' is door wat prive-omstandigheden blijven liggen, maar gaat nu weer opgepakt worden. Wat ik van de historie weet, is dat de fiets over is gegaan van vader op zoon. Toen zoon de fiets eenmaal (na overlijden vader) in zijn bezit had, sloeg het noodlot toe in de vorm van een fatale medische diagnose. De eigenaar (zoon) heeft daarna nooit meer de fiets gebruikt, waarna de fiets 'jaren' in een schuur heeft gestaan. Ik kon destijds de fiets ophalen bij de broer van de vorige eigenaar, die weer aan de echtgenote van de overleden eigenaar had beloofd dat de fiets niet zou worden meegegeven aan een handelaar en met respect zou worden behandeld.

Nou heb ik wel eens vaker een fiets gekocht en opgebouwd, maar hier werd ik echt aan een kruisverhoor onderworpen: ik moest plechtig beloven dat ik de fiets niet zou verkopen en met respect zou behandelen. Toen ik wegging en de broer even meeliep naar de auto vertrouwde hij me toe dat de grootste wens van zijn broer was ooit met deze fiets Parijs - Roubaix te rijden.

Kortom.....je voelt h'm natuurlijk al aankomen: het is weer een 'even' jaar en ik hoop voor de 4de keer PR te gaan rijden. De laatste jaren rijd ik geen 'klassiekers' meer (te druk, te massaal), maar voor PR maak ik graag een uitzondering. Voor mij de mooiste 'koers' die er bestaat. Dus ga ik de Vittorio onderhanden nemen......

Vandaag de fiets uit elkaar gehaald en eerlijk gezegd heb ik geen idee van de leeftijd. Dus hulp gevraagd :D . Wat ik weet is het volgende:
  • Het betreft een Vittorio 'Populair'.
    De fiets is gebouwd door Jan Groot (de sticker vermeld nog het adres in Alkmaar (Houttil 2).
    Bracket onderzijde is 174 EJ 51gegraveerd
    Afmontage Suntour Cyclone (commandeurs niet geïndexeerd, mooi met 'band' op frame) /Mafac
    Stuur: Phillippe
    Balhoofd: Epoch - Mori (wordt 'op z'n plek gehouden' door borging met veer :o )
Cranckstel is Sugino VP. Fiets moet uit de tijd zijn van 'korte crancks, want deze zijn 170mm (op een fiets van 67cm!!!)

Wat ik op het onvolprezen WWW heb gevonden is dat Jan Groot 'de zaak' heeft overgedaan aan zijn zoon Frank, waarna op een gegeven moment de hele handel is verhuist naar het huidige adres van Vittorio (Heerhugowaard). Maar ik kan geen jaartallen vinden.

Iemand enige info wat kan leiden tot een indicatie van de leeftijd?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 03 feb 2018 19:38

Zijn het Suntour Cyclone Mk I of Mk II derailleurs? Dat geeft al een goede indicatie. De Mk I achterderailleur heet een uitgefreesd beeldmerk, bij de Mk II zit de merknaam er op gedrukt.
De commandeurs op een band aan het frame laten eerder duiden op de Mk I, dan moet de leeftijd van de fiets al richting begin jaren 80 gaan. Mafac remmen hebben lang bestaan, die geven minder een indicatie.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 11 feb 2018 14:34

Deze is ook klaar voor het komende retroseizoen . Opgebouwd met onderdelen die ik nog liggen had

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 12 feb 2018 10:04

Dus, die Super Record groep had je nog ergens rondslingeren 8-) .

Mooie Colnago :like: .
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 12 feb 2018 12:33

Tja soms blijft er vast wel wat over .... mooie fiets hoor, klaar voor het komende seizoen, de pedalen jeuken alvast!
Gisterenavond nog de ketting geplaatst en de derailleurs afgesteld van de Vitus 979 die op de bok staat nu, binnenkort maakt deze echter plaats voor het opbouwen van de Gazelle AA uit 1976. De laatste losse onderdelen hiervoor zijn gekocht, dus ik kan eindelijk beginnen.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 13 feb 2018 20:29

Een goede vriendin vroeg mij haar 22 jaar oude Koga-Miyata uit elkaar te halen zodat haar vader - die oude Citroëns restaureert en verzameld - hem in dezelfde kleur kon spuiten als een oude DS waaraan hij werkt, en hem daarna weer in elkaar te zetten. Leuke budget toerfiets geworden en heel wat beter dan de kerstkleuren (fel groen met rode decals) van het origineel...

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 13 feb 2018 22:13

Simpel en elegant fietsje, zoals we gewend zijn. ;)
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 14 feb 2018 01:37

Nou “fietsje” het is behoorlijk aan de maat😁
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 14 feb 2018 08:34

ippe schreef: 12 feb 2018 10:04 Dus, die Super Record groep had je nog ergens rondslingeren 8-) .

Mooie Colnago :like: .
ja , na jaren afbraak, houdt een mens al eens iets over :)

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 14 feb 2018 08:35

mooie kleur , die Koga

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 03 mei 2018 10:29

Rustig in dit topic...

Onlangs heb ik een frameset met Columbus Chromor buis gekocht. Frameset is in nieuwstaat, alleen ontdekte ik iets wat vragen bij mij oproept. Voornamelijk de vraag of het een doe-het-zelf-actie is of fabriek af.

Het zit zo: de voorvork en achtertrein zijn verchroomd, alleen op het chroom zit een laag blanke lak. Aangezien de vorkkroon en achtertrein niet volledig verchroomd zijn (dus ook kleine stukje gespoten) vermoed ik dat het in de fabriek is gebeurd met het spuiten van het frame. Werd er soms chroom mee gespoten met de blanke laklaag van het frame?
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 mei 2018 10:44

Ja maar het is maar ik heb het maar een paar keer gezien. Sowieso is halve verchroomde vorken uit de tijd dat aan lak iets minder aandacht werd besteed en er geen blanke lak over ging. Veel fietsen hadden in die jaren van die dunnen metaalfolie decals en die hadden ook geen blanke lak nodig.
De halve verchroomde vorken waren ook bedoeld om schade bij wielwissel van door de spaken te voorkomen.
Later ging men hele vorken verchormen en al snel afplakken.
Op half verchroomde frames waar het chroom niet is voorzien van blanke lak zit er vaak op de overgang chrome en lak een dun bandje (regenboog bv) om het afplakken te maskeren.
Vroeger was er ook minder aanleiding om af te plakken omdat allerlei nokjes nog niet op een frame zaten. Toen er meer functies (zelf nog derailleurhanger, commandeurnokjes bv) op een frame kwamen ging men meer moeite doen om af te plakken.
M'n vader heeft een korte tijd de fietswinkel van m'n opa gerund en een fietsspuiter (ook raceframes van ploegen werden daar gedaan) deed in die jaren 70, 71, 72 alleen een paar oude cups in de bracket en verder gewoon de nevel erover :mrgreen:

Plaats reactie