Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldritseizoen 2017/2018

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jan 2018 18:46

Het gebrek aan landen waar gecrost wordt en het aantal crossers uit die landen zijn niet zozeer het probleem. Het probleem is dat een veldritcarrière alleen interessant is als je op de radar bent van de Vlaamse organisatoren. Alleen als zij de idiote startgelden willen betalen die sinds de periode Nys gebruikelijk zijn is het lucratief om te gaan veldrijden i.p.v knecht te worden in een kleine wielerploeg.
Maar de Vlamingen betalen liever voor derderangs crossers waarvan ze hopen dat het halve dorp ze achterna reist.
Wat dat betreft is het wel een goede verandering maar zolang het veldrijden nog van het Vlaamse publiek afhankelijk is gaat het ook geen toeschouwers naar de cross lokken. Het komt dus vooral op durven te investeren aan om het veldrijden een meer internationaal karakter te geven.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 jan 2018 19:40

Karl66 schreef: 12 jan 2018 15:05 Welnee, het probleem is dat de Vlamingen het veldrijden gewoon gemonopoliseerd hebben. Vroeger was het een veel internationalere sport. Leuk dat de Vlamingen alleen maar Vlaamse moddercrossen willen zien, maar als de rest van de wereld en de UCI daarin meegaan, dan versterk je die ideeën.

Wil je het weer internationaler maken, dan zal je als eerste crossen in de achtertuin van de buitenlanders moeten gaan organiseren, zodat die buitenlanders tegen vergelijkbare kosten als de Vlamingen mee kunnen gaan doen.
Vlamingen hebben niets gemonopoliseerd, in andere landen is de bevolking niet bereid om massaal te betalen voor de cross.
In de tijd waarnaar je verwijst werden er peanuts verdient in de cross.
Het geld is er pas gekomen met de generatie Nys - Wellens.

Een sport internationaler maken is heel erg simpel, alleen staat er dan geen kat langs het parcours. Je kan dat niet forceren.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 jan 2018 19:59

Ernie C. schreef: 12 jan 2018 18:46 Het gebrek aan landen waar gecrost wordt en het aantal crossers uit die landen zijn niet zozeer het probleem. Het probleem is dat een veldritcarrière alleen interessant is als je op de radar bent van de Vlaamse organisatoren. Alleen als zij de idiote startgelden willen betalen die sinds de periode Nys gebruikelijk zijn is het lucratief om te gaan veldrijden i.p.v knecht te worden in een kleine wielerploeg.
Maar de Vlamingen betalen liever voor derderangs crossers waarvan ze hopen dat het halve dorp ze achterna reist.
Wat dat betreft is het wel een goede verandering maar zolang het veldrijden nog van het Vlaamse publiek afhankelijk is gaat het ook geen toeschouwers naar de cross lokken. Het komt dus vooral op durven te investeren aan om het veldrijden een meer internationaal karakter te geven.
Nys zijn supporters brachten meer dan het drievoud op van z'n startgeld. Ook Wellens bracht pakken volk mee (ook al deed hij al lang niet meer mee voor de prijzen).
Stybar, Boom, Albert, VanAert, VdP; allen toppers maar ze brengen te weinig supporters mee om hun startgeld mee te betalen. Oplossing ligt dus voor de hand.

De laatste alinea van uw post begrijp ik niet.
Bedoel je dat andere supporters thuisblijven vanwege het Vlaamse publiek, wat houdt hen dan tegen?
Zonder het Vlaamse publiek (=lees geld) zat het internationale veldrijden op het niveau van het veldlopen. Geen geld en geen kijkers (behalve familie dan).
Investeren is altijd goed, maar wie gaat z'n centen boven halen denk je.
Ik begrijp trouwens niet dat de Nederlanders niet massaal crossen inrichten met zo'n kampioen en ook enkele andere goede crossers. Massaal de portefeuille open zou ik zeggen.

Het is eigenlijk niet zo ingewikkeld.
Een organisator van een cross wil winst maken of op z'n minst break-even draaien.
Dus als je inkomsten dalen doordat er minder bezoekers komen moet je de startgelden laten zakken of renners uitsluiten. (zoals Klaas de voorbije jaren soms niet welkom was). De crosser wordt dus zelf de dupe.
Nys waarschuwde hier jaren voor z'n pensioen al voor. Hij was dan een van de weinige die ook de kleine crossen niet links liet liggen en eindigde dan soms op meer dan 40 crossen op één jaar, wat hem misschien een paar belangrijke overwinningen koste.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jan 2018 21:37

Het startgeld van Nys was inderdaad wel te rechtvaardigen maar omdat er geen Vlaamse opvolger klaarstond is het Veldrijden daarmee wel bijna de nek omgedraaid. In van Aert hadden ze een prachtige opvolger maar omdat de vraag eerder was: "wanneer stapt hij over naar de weg" i.p.v: "stapt hij ooit over naar de weg" en eigenlijk vrijwel meteen duidelijk was dat Mathieu net een maatje groter is heeft het publiek hem nooit zo omarmd als ze dat bij Nys deden. Bovendien is van de generatie die Nys zou moeten opvolgen ,de hele top weggevallen voor het veldrijden (Boom, Stybar en Albert) vooral die laatste had de oude fans kunnen behouden en een ideale "brug" kunnen vormen naar een nieuwe generatie.

Met de laatste alinea bedoel ik dat het wellicht niet loont om in het buitenland een cross te organiseren, tenzij je dicht tegen de Belgische grens aanzit. Alleen als er een paar zo gek zijn om te investeren in meer internationale crossen en buitenlandse crossploegen dan komt het misschien van de grond. Met een paar euro van de UCI (die ze er weer uit willen halen door de hoofdprijs voor het WK te vragen?) gaat het niet lukken.

Ergens zit er wel potentie in de cross maar ik vrees dat het nu heel moeilijk is om er nog iets van te maken. Als er in de tijd van Nys iemand op was gestaan met een smak geld was het een heel stuk makkelijker geweest.
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 12 jan 2018 23:17

De Vlaamse crossen zijn natuurlijk vooral een vorm van kermis, tenzij we opeens denken dat met een dronken kop bier gooien naar een renner die je niet moet iets met fan zijn te maken heeft. Wat is er op tegen dat veldrijders geen gigantische bedragen verdienen? Volgens mij is veldlopen een gelijkwaardigere maar internationalere sport en dat je er dan uiteindelijk geen miljonair mee wordt is de realiteit voor bijna alle sporten.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jan 2018 23:46

Je gooit bier naar iemand omdat je fan bent van een andere renner ;) .

Er niks mis met wat die veldrijders verdienen zolang de organisatoren en ploegen het op kunnen brengen. Daar wringt nu voor de meeste renners de schoen.
Campagnolo Ultra Dork

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 13 jan 2018 01:00

Mijn bewondering voor MvdPoel stijgt met de week. Wat een goede carriereplanning vooraleerst. Natuurlijk heeft hij de genen(papa, grootvader). Hij is zo goed dat de crossen er niet spannender op zijn geworden(ik kijk vaak naar de Belg TV).. Hij kan gaan wanneer hij wil. Als ik hem was, zou ik de NK titel aan Corne van Kessel of Lars van der Haar gunnen. Zal mij benieuwen. Die zijn overigens ook goed bezig! Dat veldrijden is natuurlijk wel een beetje te vergelijken met het "Korfbal der Lage Landen". In het verleden zag je nog wel eens een goede Duitser, Zwitser of Tjech. In de VS schijnt het crossen heel populair te zijn(voorseizoen ook Europese inbreng) maar je ziet eigenlijk nooit een renner naar Europa oversteken, althans bij de mannen. Kortom een beperkte, lokale maar natuurlijk wel mooie sport. Mathieu heeft ambitie in het MTB. En hij doet dat inmiddels al meer dan verdienstelijk en het is een Olympische sport. Wat is er mooier dan na een een heel goede Olympische prestatie(ik denk dat hij dat kan doen) naar de weg te gaan. Er zijn al vele voorbeelden van MTB'ers die bovengemiddeld goede wegrenners zijn geworden. Bovendien doen MTB'ers hun duurtrainingen sowieso al op de wegfiets en ook in de kleinere wegkoersen. Die Mathieu wordt ook een grote op de weg, durf ik wel te beweren

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jan 2018 11:10

Zowel qua talent als zakelijk heeft hij zijn zaakjes prima voor elkaar dankzij zijn vader en de gebroeders Roodhooft.
Die deal met Canyon is echt een werelddeal. Zij zien het echt met hem zitten als MTB'er en daar betalen ze waarschijnlijk grof geld voor.
Ik zou het ook mooi vinden als hij ook slaagt als mountainbiker en daarna op de weg. Voor de cross is het beter als hij dit jaar alles wint en volgend seizoen al wat minder gaat crossen zodat degenen die het echt van het veldrijden moeten hebben weer kansen gaan krijgen.
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 13 jan 2018 12:01

Ernie C. schreef: 12 jan 2018 23:46 Je gooit bier naar iemand omdat je fan bent van een andere renner ;) .

Er niks mis met wat die veldrijders verdienen zolang de organisatoren en ploegen het op kunnen brengen. Daar wringt nu voor de meeste renners de schoen.
Maar als de organisatoren het niet meer op kunnen brengen is er niks op tegen dat de Belgische veldrijders weer met hun benen op aarde komen en weer gaan verdienen wat de veldrijders in de rest ook verdienen. Daar gaat de internationalisering van de sport echt niet slechter van worden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 13 jan 2018 15:20

Had graag het NK vrouwen willen kijken. Helaas alleen via de livestream van een regionale omroep, podium tv. En die site ligt er uit. Fijn!
o'7o

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 13 jan 2018 15:27

Douglas schreef: 13 jan 2018 15:20 Had graag het NK vrouwen willen kijken. Helaas alleen via de livestream van een regionale omroep, podium tv. En die site ligt er uit. Fijn!
Deze werkt voor mij op het moment:

http://media.streampartner.nl/player.ph ... =podium.tv

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 13 jan 2018 16:28

Triest dat een NK veldrijden voor dames niet wordt uitgezonden...... niet eens via live stream
Hopelijk de heren morgen wel ?????
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Plaats reactie