Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ik heb weer iets geleerd...

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 08 jan 2018 13:54

11 tands sluitringen zijn zeker ook specifiek. met 8 en 9 speed was dat ook al, verder terug gaat mijn kennis niet maar ik vermoed dat daar ook wel specifieke sluitringen waren voor hele kleine tandwielen.

walter-
Forum-lid HC

walter- 08 jan 2018 14:06

Daar gaan we toch eens een poll moeten over houden want ik denk niet dat dat algemene kennis is (of ook niet hoe je een 11 speed sluitring herkent).
Test thuis levert in ieder geval 3-0 voor de niet kenners. En de vraag van vrouw en dochter wat een sluitring is...

Ome Ko
Forum-lid

Gebruikersavatar Ome Ko 08 jan 2018 14:10

walter- schreef: 08 jan 2018 12:36 Bij nakijken bleek de sluitring te breed. Die kwam hoger dan de uitsparing op de 11t krans. Normaal dat het niet goed draaide. En idd een andere sluitring wat een mm minder breed en loste het probleem op.
Dus; je moet toch even opletten als een andere sluitring neemt. Die ene extra brede kan ik dus perfect gebruiken op een cassette beginnende met 14t, maar niet op 11t.
Had toevallig vorige week op m'n werk precies hetzelfde; nieuwe cassette was er door andere fietsenmaker met oude locknut op gezet. Of dat er een klant komt met een slecht schakelende achterderri en dat dan blijkt dat men elders een 9-speed ketting op een 8-speed cassette had gelegd.
Raarste ellende komt vaak van handige buurmannen en collega's zonder know-how.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 08 jan 2018 14:15

Toevallig werkt een 9 speed ketting op een 8 speed cassette in het algemeen perfect. :)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 08 jan 2018 14:17

MarkVeenstra schreef: 08 jan 2018 13:50
Keezx schreef: 08 jan 2018 12:55 11 sp. sluitringen zijn inderdaad specifiek, ik dacht dat dat wel algemeen bekend was....
Het lag hier aan de 11t krans, en een sluitring die in diameter te groot was.
Op een 10speed, met 11t als kleinste kransje was dan hetzelfde probleem ontstaan volgens mij.
Ja, sorry, ik bedoelde sluitringen voor een 11 T krans , niet 11 speed.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

VeloStyle
Forum-lid

VeloStyle 08 jan 2018 14:25

ic3d schreef: 08 jan 2018 11:50

1. Een aanlas-voorderailleur zit vast met een bout en een soortement van gebogen ring. Zonder dat tussenstuk past de bout er niet op, want zit de voorderailleur veel te los. Bovendien sluit een kortere bout niet lekker aan. Maar hoe heet zo'n 'tussenstuk' ik kan het écht nergens vinden of ik zoek consequent op het verkeerde.

Concave Washer
Convex Washer

Ome Ko
Forum-lid

Gebruikersavatar Ome Ko 08 jan 2018 15:11

Keezx schreef: 08 jan 2018 14:15 Toevallig werkt een 9 speed ketting op een 8 speed cassette in het algemeen perfect. :)
Niet op afgeragde ***fietsen. De veer in de achterderri wordt na verloop van tijd slapper en de kabel loopt stroever. Bij het opschakelen blijfven de schalmen dan (afhankelijk van de kettinglijn) makkelijker hangen op de tandjes als de ketting net wat smaller is.
Een workaround om de veerspanning wat te verhogen is om een of meerdere ringen tussen derailleurpad en derailleur te doen als het bereik van de derailleur dat toelaat.

De meeste mensen hier zullen tegen die tijd hun derrailleur al lang vervangen hebben, maar misschien heb je er wat aan als je de fiets van de buurvrouw onder handen neemt. 8-)

Marxten
Forum-lid

Marxten 08 jan 2018 18:48

Dan is het ook makkelijk om te weten dat een 6-, 7-, 8- en 9-speed derailleur van Shimano uitwisselbaar is.

Wat best grappig was toen ik een oude Deore derailleur op de 6-speed van mijn zusje schroefde.

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 08 jan 2018 20:31

Ome Ko schreef: 08 jan 2018 15:11
Keezx schreef: 08 jan 2018 14:15 Toevallig werkt een 9 speed ketting op een 8 speed cassette in het algemeen perfect. :)
Niet op afgeragde ***fietsen. De veer in de achterderri wordt na verloop van tijd slapper en de kabel loopt stroever. Bij het opschakelen blijfven de schalmen dan (afhankelijk van de kettinglijn) makkelijker hangen op de tandjes als de ketting net wat smaller is.
Een workaround om de veerspanning wat te verhogen is om een of meerdere ringen tussen derailleurpad en derailleur te doen als het bereik van de derailleur dat toelaat.

De meeste mensen hier zullen tegen die tijd hun derrailleur al lang vervangen hebben, maar misschien heb je er wat aan als je de fiets van de buurvrouw onder handen neemt. 8-)
Als de kabel stroever loopt is het volgens mij tijd voor nieuwe bi en bui kabel, heeft weinig met de derailleur te maken.
Ik werk vaak aan de fiets van de buuv namelijk ;)
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

walter-
Forum-lid HC

walter- 16 feb 2018 12:35

Campa 11 speed triple shifter shift niet naar 'lichtste' stand. Ik kreeg er dan ook geen nieuwe derailleurkabel in.
Gewoon door het achterste vijsje van de shifter (die het achterste deel van het mechanisme op zijn plaats houdt) iets losser te draaien shift hij terug perfect. ...

Op zich wel bizar...

Walter

Ps: dat vijsje is een torx; in eerste poging de torx draad stuk gedraaid... dan een gelijkaardige maat inbus geprobeerd en die kreeg de vijs los... grappig dat inbus een torx bij kan los draaien (dikwijls wordt het trukjes omgekeerd gebruikt: inbus opp is stuk en dan lukt een torx wel... )

walter-
Forum-lid HC

walter- 18 feb 2018 10:39

Ik herbouw mijn oud frame en bij regelen balhoofd sleept de dust cap tegen het frame. De twee micro spacers in huis lossen het probleem niet op.

Enige frustratie. Ik kijk naar alternatieven in huis. Andere zaken met ongeveer die maat want ik wil wel fietsen vandaag. Ik vind nog een stofafzekering van een power torque lager met speling. Blijkt dat die net past over de voorvork en dat die de juiste hoogte geeft.
Kan ik rijden vandaag... en rustig spacers zoeken voor in het balhoofd.

Walter

walter-
Forum-lid HC

walter- 19 feb 2018 00:11

Vandaag een vision 55 tube wiel in koersfiets gestopt. Dat wiel is breed! Vooraan met nieuwe remblokjes staan de sram force remblokken helemaal open en dan past het nog maar net.
Achteraan, komt de rem zover open dat de remblok in rust tegen het kader aan komt (helemaal open komt de rem tegen de kader aan). Door de rem wat lager te zetten is het wel op te lossen. En gelukkig komt het rem opp vrij laag.

Maw de 25mm brede velg zit echt op de limiet wat een sram force rem aan kan en in combinatie met het frame. Ik moet eens zien of andere remmen die wielen beter aankunnen.
Als je nadien een andere wiel steekt remmen de remmen zo goed als niet...

Walter

Plaats reactie