Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Handschoenen voor kou en regen

nampus
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 jan 2017 19:09

nampus 04 dec 2017 20:28

Vandaag voor het eerst mijn nieuwe gripgrab Nordic aangehad naar het werk.
Weer was een stuk zachter dan ik had verwacht, dus ik kwam op m'n werk met natte handjes van het zweet :roll:
Ze zijn in ieder geval lekker warm, over de waterdichtheid kan ik nog niks zeggen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Black_64
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 mei 2016 08:58

Gebruikersavatar Black_64 09 dec 2017 16:39

Marcopfiets schreef: 27 nov 2017 18:09 Iemand ervaring met deze? Lijkt me het zelfde principe als de castelli gabba.
https://www.futurumshop.nl/futurum-wint ... lack.phtml
Vandaag met 0 °C getest bij droog weer. Ze zijn voor mij te warm.
Na iets meer dan 2 uur waren mijn handen nat van het zweet.

Voor woon-werkverkeer zijn ze beter geschikt.
Dan blijven mijn handen droog daar het tempo lager ligt.

In de regen heb ik ze nog niet kunnen testen.
Specialized Roubaix SL4 Sport 2017

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 30 dec 2017 20:37

nampus schreef: 04 dec 2017 20:28 Vandaag voor het eerst mijn nieuwe gripgrab Nordic aangehad naar het werk.
Weer was een stuk zachter dan ik had verwacht, dus ik kwam op m'n werk met natte handjes van het zweet :roll:
Ze zijn in ieder geval lekker warm, over de waterdichtheid kan ik nog niks zeggen.
Afbeelding
Ik heb gister bijna 3 uur in de regen/natte sneeuw gefietst met die handschoenen. Met Kerst gekregen, dus gelijk uitproberen. Ik heb nog nooit zulke koude handen gehad.

Met droog weer misschien lekker warme handschoenen, maar ga er niet mee in de regen rijden. Dit keer geen koude voeten (terwijl ik gewoon Assos wintersokken met met overschoenen aanhad i.p.v. mijn winterschoenen). Wel ijskoude handen dus, wat ik op deze manier nog weinig heb meegemaakt. Met mijn Shimano handschoenen heb ik zelfs betere ervaringen in de regen, maar daar zitten de binnenhandschoenen altijd vreselijk gedraaid na het wassen in de wasmachine en loop ik uren te klooien om ze goed te krijgen.

jaapieaap
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 14:18

jaapieaap 31 dec 2017 09:39

Ik heb een zelfde ervaring met de gribgrab spullen. Zowel de schoenhoezen als de handschoenen doen niet wat ze beloven.

Heb nu deze gehaald : https://www.endurasport.com/product/del ... ove------/
Getest in kou van -1 met harde wind + wisselende neerslag (hagel en regen) . Warme droge handen gehouden .

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 31 dec 2017 10:19

Heeft iemand al ervaring met deze handschoenen? Of met andere producten met zo'n Outdry membraan erin? Want nee, Roeckl handschoenen met Goretex zijn ook totaal niet waterdicht, na een paar uur regen/nattigheid verzadigd en steenkoud. https://www.dissent133.com/collections/all-products

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 31 dec 2017 10:35

Ik denk dat je weinig producten gaat vinden die het beter doen dan Goretex.
En een paar uur regen is ook best een uitdaging. Als motorrijder heb ik veel goretexspul en dat is toch ook na twee uur regen niet helemaal droog meer.

Kwam het vocht door het manchet of echt door de vingers/hand?

Dat gezegd, ik heb een paar Shimano winterschoenen met een non-goretexmembraan die niet waterdicht waren.
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 31 dec 2017 11:05

Als het echt nat en koud is, werkt dit m.i. het beste: wollen wanten, zoals deze https://www.bever.nl/p/vaude-himalaya-w ... gLpiPD_BwE

Dit type want wordt nog altijd veel gebruikt door alpinisten. Heb ze zelf ook op talloze tochten (beklimmingen, maar ook tourlanglauftochten in Scandinavie) gebruikt.

Als het nat en winderig is, doe je dit er over heen: https://www.bever.nl/p/extremities-tuff ... olour=4168

Gegarandeerd waterdicht, echter (!!) als het water via je arm/manchet in je want loopt, houd je het uiteraard niet droog. Je zult dus een waterdicht jack moeten dragen en je mouwen over je handschoenen moeten doen.

Nadeel: schakelen en remmen gaat allemaal wat minder makkelijk. Persoonlijk heb ik de ervaring dat ik met natte handschoenen/wanten met een hartslag van 140 plus het toch wel warm houd. Zolang je maar wel de wind van je handen kunt houden. Bovengenoemde combi is ook wel echt warm: je kunt ook dunnere wanten onder die waterdichte wanten dragen.

Een setje droge handschoenen mee in een wat grotere zadeltas is geen gek idee op langere tochten.

delsol
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 31 dec 2017 11:20

De Rapha winterglove zijn wel warm en waterdicht 2 uur in motregen gereden handen waren nog droog en warm. Ik moet wel erbij vermelden van zweethanden heb ik geen last van .
Gekocht icm met black friday,scheelt € 60.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 31 dec 2017 18:51

ach, die Roeckl handschoenen met GoreTex die ik gekocht had heb ik ondertussen ook al koude handen in gehad. misschien dat dit wel kwam doordat ik in temperaturen van 1°C tot -1°C aan het rijden was met enkel armstukken om de armen te beschermen. verder ben ik er wel relatief blij mee.

ik ben het ondertussen ook wel een beetje zat om die oneindige zoektocht naar de goede handschoen voort te zetten. heb er ook wel genoe geld tegenaan gegooid.

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 01 jan 2018 11:08

De meeste waterproof handschoenen, ook die met goretex, zijn niet waterdicht omdat de naden niet getaped zijn. Die Tuffbags hebben getapete naden.

Hier JC80 met de onvolprezen wollen optie in actie :like:
Bijlagen
025 Temba Joerie.JPG

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 01 jan 2018 11:26

Als de naden niet zijn getaped gaat dat in tegen het idee van gore-tex. Want de stiksels zijn nooit waterdicht.
Welke handschoenen heb jij gezien die dat niet hebben? (oprecht benieuwd)
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 01 jan 2018 11:48

Dat kun je meestal niet zien, tenzij de binnenhandschoen eruit kan. Dan zie je dat de vingers niet getaped worden omdat er te weinig ruimte is. Zou je de vingers tapen dan heb je alleen tape om de vingers.

Afbeelding

Plaats reactie