Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 13 dec 2017 13:57

Keezx schreef: 13 dec 2017 10:24
Stoffa schreef: 13 dec 2017 10:10
Heeft naar mijn weten te maken met de hoeveelheid fijnstof die profs binnenkrijgen te maken. Op een gegeven moment kunnen de longen daar niet meer tegen en krijgen ze inspanningsastma.
Iemand die als wielertoerist (of hoe je het ook noemen wil) 30000 km in een jaar rijdt loopt dus ook een reeele kans het te krijgen?
Ja, vooral als je dus langs drukke wegen fietst. 300 meter verder is de fijnstof concentratie al fors gedaald. Reden te meer om die gore scooters zo snel mogelijk te verbieden. Aangezien de berijders meestal toch al in trainingspak gekleed gaan, kunnen ze ook wel lopen ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 dec 2017 14:05

Ik rij ook wel eens op een 2 takt scootertje, maar niet in trainingspak....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 13 dec 2017 14:05

dario schreef: 13 dec 2017 11:54
Ernie C. schreef: 13 dec 2017 10:21 het zou weleens de doodsteek voor het wielrennen kunnen zijn.
Ach, de dood van het wielrennen is al zovele malen aangekondigd... Ik kijk al jaren met tegenzin naar koersen die van begin tot eind door één ploeg worden gedomineerd en gecontroleerd; stel - stèl - dat dit de doodsteek voor Sky zou worden, dan hoeft dat helemaal niet schadelijk te zijn voor de aantrekkelijkheid van de koers, integendeel.

Stoffa schreef: 13 dec 2017 10:10 Heeft naar mijn weten te maken met de hoeveelheid fijnstof die profs binnenkrijgen te maken. Op een gegeven moment kunnen de longen daar niet meer tegen en krijgen ze inspanningsastma.
Is er eigenlijk een goede reden waarom na al die jaren nog niemand op het idee gekomen is alle volgwagens en motoren in een wielerwedstrijd te vervangen door elektrische voertuigen? Want het lijkt me sowieso allesbehalve gezond om een hele beklimming lang in de uitlaatwalm van een stinkende motor te zitten hijgen...
Daar heb ik me ook over zitten verbazen, maar ja, Skoda, hofleverancier van sjoemeldiesels, is nu eenmaal sponsor.

Ook ironisch is dat veel commuters in Londen tegenwoordig met maskers op fietsen, omdat er daar zo ongelofelijk veel luchtkwaliteit gerelateerde ziektes voorkomen. Je zou bijna denken dat als de Britten iets minder naar Clarkson z'n hersenloze gebrul hadden geluisterd en ze wél op tijd de switch naar hybrides en electro-auto's hadden gemaakt, dit probleem veel en veel kleiner was geweest.

Daanbianchi
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2013 20:00

Daanbianchi 13 dec 2017 14:20

peter22 schreef: 13 dec 2017 13:45 De grenswaarde is altijd moeilijk, maar 20 keer puffen op een dag dat doet een normale mens toch niet, normaal is 1 of 2 keer puffen/keer *3keer per dag, soms denk je heb ik al gepuft dan nog eens 2 dan zit je aan 4 pak 3*per dag (3keer vergeten dat je al gepufd had!) dan zit je aan 12 puffen dan moet je nog zonder erg 8 keer puffen om met zijn gewicht aan de waarde van 2000 te komen toch vreemd.
1 Puf is geen puf volgens de kinderarts van mijn zoon. Hij moet er altijd 3 per keer nemen (wat huisartsen standaard 'veel te veel' noemen).

Ik heb begrepen dat je onmogelijk op deze waardes kan komen door te puffen, dus dat je dan tabletten moet hebben geslikt. En dat is dan weer raar als je astma plots verergert, met een puf komt het rechtstreeks in je longen wat dus veel effectiever is.

Verder lijkt iedereen te denken dat je totaal geen last meer hebt van je astma zolang je maar genoeg puft. Froome had volgens eigen zeggen een verergering van zijn astma, neemt dus meer medicijnen en heeft vervolgens nergens meer last van? Zoon en ik hebben beiden astma en bij ons werkt het toch anders.

Heb het filmpje gezien waarop Froome puft in het peloton (2014?). Dat doet hij nog verkeerd ook. Mijn tip aan hem als hij echt astma zou hebben: leer eens goed puffen zodat de toegestane pufs meer effect hebben.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2724
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 13 dec 2017 14:21

Nibali: “Froome testte positief toen het regende, dan heb je normaal geen astma”

Vincenzo Nibali, tweede in het eindklassement van de voorbije Vuelta, plaatst vraagtekens bij het gebruik van het anti-astmamiddel Ventolin dat bij Chris Froome de positieve test opleverde. “Het regende in die periode in Spanje, dus het lijkt me niet logisch dat hij last had van astma”, aldus de Italiaan op de website ‘Tuttobici’. “Ik heb er zelf ook mee te maken, maar als het regent zijn er geen pollen die bij mij het gebruik van Ventolin noodzakelijk maken. Al is het is te vroeg om te oordelen.”

Mocht de positieve test tot een straf leiden voor Chris Froome, dan kan de eindzege in de Vuelta bij Nibali belanden. “Maar in dat geval zal ik nooit de sensatie hebben gevoeld van het opnieuw winnen van de Vuelta”, aldus nog Nibali. “Op het hoogste podiumtrapje stappen in Madrid, die vreugde zal ik nooit beleven. Voor mezelf en voor de wielersport is dit vreselijk nieuws.”

Opvallend: Tuttobici pakte aanvankelijk fors uit met de quote van Nibali over de Spaanse regenperiode en Froomes astma. Wat later maakte het artikel geen gewag meer van de bewuste passage.

https://www.hln.be/sport/wielrennen/dop ... ~a7c50e8e/
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Daanbianchi
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2013 20:00

Daanbianchi 13 dec 2017 14:24

mrcoffee schreef: 13 dec 2017 14:21
Nibali: “Froome testte positief toen het regende, dan heb je normaal geen astma”

Vincenzo Nibali, tweede in het eindklassement van de voorbije Vuelta, plaatst vraagtekens bij het gebruik van het anti-astmamiddel Ventolin dat bij Chris Froome de positieve test opleverde. “Het regende in die periode in Spanje, dus het lijkt me niet logisch dat hij last had van astma”, aldus de Italiaan op de website ‘Tuttobici’. “Ik heb er zelf ook mee te maken, maar als het regent zijn er geen pollen die bij mij het gebruik van Ventolin noodzakelijk maken. Al is het is te vroeg om te oordelen.”

Mocht de positieve test tot een straf leiden voor Chris Froome, dan kan de eindzege in de Vuelta bij Nibali belanden. “Maar in dat geval zal ik nooit de sensatie hebben gevoeld van het opnieuw winnen van de Vuelta”, aldus nog Nibali. “Op het hoogste podiumtrapje stappen in Madrid, die vreugde zal ik nooit beleven. Voor mezelf en voor de wielersport is dit vreselijk nieuws.”

Opvallend: Tuttobici pakte aanvankelijk fors uit met de quote van Nibali over de Spaanse regenperiode en Froomes astma. Wat later maakte het artikel geen gewag meer van de bewuste passage.

https://www.hln.be/sport/wielrennen/dop ... ~a7c50e8e/
Onzin. Nibali zegt dat hij salbutamol gebruikt als hij reageert op pollen. Die zijn er inderdaad veel minder als het regent maar dat is niet de enige uitlokker van astma. Zeker niet bij inspanningsastma waarbij de naam al zegt wat het uitlokt.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 13 dec 2017 14:33

Even los van deze hele zaak blijf ik het raar vinden dat er attesten bestaan. Als je astma hebt is dat heel vervelend voor je, maar misschien moet je dan concluderen dat je niet geschikt bent voor topsport. Ik heb dat nooit goed begrepen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 dec 2017 14:41

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... eling.html

Fietsen is inderdaad niet zo gezond voor Froome. Hij kan beter een vechtsport gaan doen. Volgend jaar in Ahoy: Froome vs Rico Verhoeven?
Campagnolo Ultra Dork

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 13 dec 2017 14:46

Ernie C. schreef: 13 dec 2017 14:41 https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... eling.html

Fietsen is inderdaad niet zo gezond voor Froome. Hij kan beter een vechtsport gaan doen. Volgend jaar in Ahoy: Froome vs Rico Verhoeven?
Als'ie z'n puf meeneemt, maakt hij een goede kans.

BikeT
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2016 14:07

BikeT 13 dec 2017 14:47

Als je astma hebt is dat heel vervelend voor je, maar misschien moet je dan concluderen dat je niet geschikt bent voor topsport
Wanneer je onderuit gaat kun je niet sturen dus ook geen medische ondersteuning van de rondedokter? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 13 dec 2017 15:00

BikeT schreef: 13 dec 2017 14:47
Als je astma hebt is dat heel vervelend voor je, maar misschien moet je dan concluderen dat je niet geschikt bent voor topsport
Wanneer je onderuit gaat kun je niet sturen dus ook geen medische ondersteuning van de rondedokter? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dat is een blessure, geen ziekte.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 13 dec 2017 15:07

Stoffa schreef: 13 dec 2017 13:45 Je zou op zich kunnen overwegen je niet als een 12-jarige te gedragen.
Ja sorry. Ik liet me even gaan. Maar dat geleuter over astma is toch echt niet serieus te nemen. Vroeger werden de renners 'geflikt' door een rancuneuze verzorger of iemand langs de weg waarvan ze een bidon hadden aangenomen. Tegenwoordig hebben ze allemaal astma. Ja ja, natuurlijk. Wielrennen hangt al honderd jaar aan elkaar van leugens en bedrog. Laten we ons nou niks wijsmaken. Maar die leugens en bedrog maken het wel heeeeel opwindend. Mooi man, anders zou er toch niks aan zijn. Nu toch ook weer, hebben we weer wat om over te praten. Fantastisch toch.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie