Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 13 dec 2017 10:03

53x11 schreef: 13 dec 2017 09:30 Inderdaad hebben veel sporters inspanningsastma. Niet heel vreemd lijkt me. Dient nog steeds door een arts vastgesteld te worden.
Zou je uit kunnen leggen waarom het niet vreemd is dat een bovengemiddeld aantal sporters inspanningsastma heeft. Ik hoor dit wel vaker, maar begrijp het nog steeds niet helemaal.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 13 dec 2017 10:03

havana schreef: 13 dec 2017 10:01 De dag die je wist....

Dat wordt 12 maanden brommen voor onze vriend Froomey.
Moet t nog zien, instanties als de UCI gaan ver om hun helden in stand te houden.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 13 dec 2017 10:10

SiO2 schreef: 13 dec 2017 10:03
53x11 schreef: 13 dec 2017 09:30 Inderdaad hebben veel sporters inspanningsastma. Niet heel vreemd lijkt me. Dient nog steeds door een arts vastgesteld te worden.
Zou je uit kunnen leggen waarom het niet vreemd is dat een bovengemiddeld aantal sporters inspanningsastma heeft. Ik hoor dit wel vaker, maar begrijp het nog steeds niet helemaal.
Heeft naar mijn weten te maken met de hoeveelheid fijnstof die profs binnenkrijgen te maken. Op een gegeven moment kunnen de longen daar niet meer tegen en krijgen ze inspanningsastma.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 dec 2017 10:21

Het is al vreemde genoeg dat we dit nu pas horen en dat Sky eerst de tijd krijgt om zijn verdediging op orde te brengen (smoesjes te verzinnen). Bij alle andere dopinggevallen zijn ze er als de kippen bij om het aan de grote klok te hangen.

Maar als hier ook al niks meer mee gedaan wordt dan vrees ik dat de veiligheid van team Sky niet meer gegarandeerd kan worden en het zou weleens de doodsteek voor het wielrennen kunnen zijn. Ik heb in ieder geval geen zin om nog naar een koers te kijken waarin Froome vrolijk meedoet alsof er niks aan de hand is. Dat is heel erg jammer, zeker vanwege de opkomst van Dumoulin.
Hetzelfde had ik de afgelopen wereldbekers schaatsen met die Russen die nog gewoon mee mogen doen.
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 dec 2017 10:24

Stoffa schreef: 13 dec 2017 10:10
Heeft naar mijn weten te maken met de hoeveelheid fijnstof die profs binnenkrijgen te maken. Op een gegeven moment kunnen de longen daar niet meer tegen en krijgen ze inspanningsastma.
Iemand die als wielertoerist (of hoe je het ook noemen wil) 30000 km in een jaar rijdt loopt dus ook een reeele kans het te krijgen?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 13 dec 2017 10:26

Wat vooral verdacht is;
  • het halve peloton lijdt aan astma
  • de medicatie die gebruikt wordt en de duur van het gebruik wijkt sterk af van wat gebruikelijk is en zelfs medisch verantwoord lijkt
  • Wiggins heeft destijds zo lang aan de cortisonen gehangen dat het zelfs bij de meest loyale arts als volstrekt belachelijk werd afgedaan
  • Astma begint zo langzamerhand epidemische proporties aan te nemen binnen Sky, besmettelijke vorm? ;)
  • Sky heeft inmiddels zoveel uit te leggen dat het geloof in hun zuivere sportbelofte op een dieptepunt zit
Astma is een klinische diagnose dus alleen klachten en symptomen zijn genoeg, specifieke lab testen zijn er eigenlijk niet.
Ik denk dat er een luchtje aan zit, om niet te zeggen het stinkt als de hel!
Voor mensen zonder astma heeft een model als salbutamol geen prestatiebevorderend effect. Dat is jaren geleden al vastgesteld in het uitgevoerd onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek.
Niet helemaal juist; Puffers doen weinig maar tabletten of druppels salbutamol hebben ook anabole werking. En naast Salbutamol hebben astma patiënten vaak ook een attest voor steroïden.

Ik sluit me aan bij de hilarische uitspraak van Kittel destijds over Wiggens’ astma; “daar hebben we toch de Paralympics voor”

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 13 dec 2017 10:30

fiedoo schreef: 13 dec 2017 08:29 Tijdens controles in de vuelta zouden bij Chris Froome afwijkende waarden van salbutamol zijn vastgesteld!

https://www.hln.be/sport/wielrennen/dop ... ~a36689c7/


http://www.ergogenics.org/salbutamol-we ... oping.html
Niemand die de tweede link van Fiedo heeft gelezen? Los van de werking op de longen, heeft het andere systemische effecten die tot prestatiebevordering leiden. Hiermee is het dus meer dan alleen een 'astmapufje', en daarom zal er ook een grenswaarde aan gesteld zijn waar je bij astma-gebruik onder blijft.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 dec 2017 10:35

Kelderman alsnog op het podium?
Campagnolo Ultra Dork

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 13 dec 2017 10:38

Keezx schreef: 13 dec 2017 10:24
Stoffa schreef: 13 dec 2017 10:10
Heeft naar mijn weten te maken met de hoeveelheid fijnstof die profs binnenkrijgen te maken. Op een gegeven moment kunnen de longen daar niet meer tegen en krijgen ze inspanningsastma.
Iemand die als wielertoerist (of hoe je het ook noemen wil) 30000 km in een jaar rijdt loopt dus ook een reeele kans het te krijgen?
Naar mijn weten is dat inderdaad, en zeker in de randstad, een risico ja. Als sporter adem je door je mond (je neus filtert de lucht nog wat), dus je krijgt alles binnen. Fijnstof is voor een recreatief sporter iig een van de grootste negatieve bij-effecten voor de gezondheid.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 dec 2017 11:39

53x11 schreef: 13 dec 2017 09:30 Het probleem met grenswaardes is dat ze gemakkelijk gepasseerd kunnen worden, ook al ben je ter goeder trouw. Daarbij zijn ze nergens op gebaseerd. Bij een serieuze zaak als doping zouden ook serieus onderbouwde richtlijnen horen te zijn.

Inderdaad hebben veel sporters inspanningsastma. Niet heel vreemd lijkt me. Dient nog steeds door een arts vastgesteld te worden.
Voor mensen zonder astma heeft een model als salbutamol geen prestatiebevorderend effect. Dat is jaren geleden al vastgesteld in het uitgevoerd onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek.
Wikipedia: Astma wordt gekenmerkt door periodiek optredende piepende ademhaling, kortademigheid, benauwdheid en hoesten.[16] De longen kunnen door het hoesten sputum produceren, maar dit komt vaak niet naar boven.[17] Tijdens het herstel van een aanval kan dit lijken op etter door aanwezigheid van grote aantallen witte bloedcellen, de zogeheten eosinofielen.[18] 's Nachts en in de vroege ochtend, na inspanning, en na inademing van koude lucht zijn de symptomen meestal het ernstigst.[19]
En daar heeft de helft van het peleton last van? :lol: :roll: :mrgreen:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 13 dec 2017 11:54

Ernie C. schreef: 13 dec 2017 10:21 het zou weleens de doodsteek voor het wielrennen kunnen zijn.
Ach, de dood van het wielrennen is al zovele malen aangekondigd... Ik kijk al jaren met tegenzin naar koersen die van begin tot eind door één ploeg worden gedomineerd en gecontroleerd; stel - stèl - dat dit de doodsteek voor Sky zou worden, dan hoeft dat helemaal niet schadelijk te zijn voor de aantrekkelijkheid van de koers, integendeel.

Stoffa schreef: 13 dec 2017 10:10 Heeft naar mijn weten te maken met de hoeveelheid fijnstof die profs binnenkrijgen te maken. Op een gegeven moment kunnen de longen daar niet meer tegen en krijgen ze inspanningsastma.
Is er eigenlijk een goede reden waarom na al die jaren nog niemand op het idee gekomen is alle volgwagens en motoren in een wielerwedstrijd te vervangen door elektrische voertuigen? Want het lijkt me sowieso allesbehalve gezond om een hele beklimming lang in de uitlaatwalm van een stinkende motor te zitten hijgen...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 dec 2017 12:03

53x11 schreef: 13 dec 2017 09:30 Het probleem met grenswaardes is dat ze gemakkelijk gepasseerd kunnen worden, ook al ben je ter goeder trouw. Daarbij zijn ze nergens op gebaseerd. Bij een serieuze zaak als doping zouden ook serieus onderbouwde richtlijnen horen te zijn.
picopicopicopicogram.....
Die vond ik dan nog discutabeler dan een verdubbeling tov de grenswaarde, waar het hele peloton wél onder kan blijven.
Het lijkt erop dat Sky zich onaantastbaar heeft gewaand en de marginal gains wat heeft opgerekt.
Less is bore

Plaats reactie