Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 21 nov 2017 12:38

:like: +1

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 21 nov 2017 21:15

Het is het verhaal van de kleine getallen als het om winnen gaat. Dan kan bv. 20 watt extra heel veel betekenen. Even herstellen van de verzuring en daarna weer aanzetten! Er wordt in zo'n tijdrit door de goeden de hele tijd tegen de limiet gekoerst (lactaat en verzuring door aanspreken van het anaerobe systeem). Dus: klein slim "motortje " heel handig!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 nov 2017 21:16

Keezx schreef: 21 nov 2017 11:09
Herman_N schreef: 21 nov 2017 11:04 Een motortje in het frame is al lang niet meer aan de orde. Er zijn inmiddels slimmere methoden.
Dat laatste is nog steeds niet meer dan steeds maar weer opgewarmde oude geruchten, of weet je meer dan ik?
Heeft er ooit iemand een werkend model gezien?
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 nov 2017 22:25

Ernsto Rudolfo schreef: 21 nov 2017 21:15 Het is het verhaal van de kleine getallen als het om winnen gaat. Dan kan bv. 20 watt extra heel veel betekenen. Even herstellen van de verzuring en daarna weer aanzetten! Er wordt in zo'n tijdrit door de goeden de hele tijd tegen de limiet gekoerst (lactaat en verzuring door aanspreken van het anaerobe systeem). Dus: klein slim "motortje " heel handig!
Tijdens de "verdachte" klim in de RVV leverde Cancellara (of zijn motortje) heel wat meer dan 20 watt meer dan Boonen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 22 nov 2017 12:01

Maar dat was de schuld van Boonen. Ik las net in het e-bike topic dat je met een motortje dat tot 25 km/u ondersteunt, gemakkelijk bij hem wegrijdt. Die gast is blijkbaar nog trager dan ik ben :mrgreen:
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 22 nov 2017 14:05

Als jij met 25km/u een berg op kan fietsen ga ik meteen een e bike aan schaffen

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 22 nov 2017 17:07

anderson99 schreef: 17 nov 2017 18:36
Dat stukje met epo eind jaren 80 mag je wat meer info geven over geven denk dat jij in de war bent met bloed doping en epo.
Nope, in Nederland vielen toen in korte tijd een aantal doden. Hier een artikel uit Maart 1990 waarin het ontkend wordt, maar al wordt doorverwezen naar de internationale pers die de link legde tussen Epo en de Nederlandse sterftegolf in het wielrennen (Hartfalen).

https://www.nrc.nl/nieuws/1990/03/24/ze ... 39-a195468

Eugene Janssens, dokter uit Maastricht luidde kort hiervoor al de noodklok. die aangaf dat bij het (Nederlandse) wielrennen het gonste over Epo.

Ken uw klassieken uit de doping wereld....

Dus ja, wellicht veel rook, weinig vuur, maar dat er vanaf het allereerste moment naar Nederland (PDM) is verwezen is niet alleen opvallend, ook Nederlandse artsen die sporters behandelden kwamen in die tijd met dit soort verhalen. Dit is geen revisionistische blik, dit was then and there.

Overigens is dat gelul dat renners als Lemond niet wisten wat er gebeurde dus ook plat gelul. Tenzij je onder een steen leefde... het Epo nieuws had vanaf het begin met naam en toenaam van het middel de standaard pers gehaald.
Laatst gewijzigd door dc op 22 nov 2017 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 22 nov 2017 17:19

Overigens is dat gelul dat renners als Lemond niet wisten wat er gebeurde dus ook plat gelul
Kijk! dat zijn nog eens argumenten

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 22 nov 2017 17:26

Tsja, het is zoals het is. Als ik als kijker al wist van Epo, hoe waarschijnlijk is het dan dat Lemond, die verdorie vanwege doping is weggegaan bij PDM en ADR dit niet wist? Dat terwijl hij compleet verpletterd werd... Iedereen in het peloton heeft het erver, het staat in de krant vanaf 1990, maar Lemond? Hij heeft er nog nooit van gehoord tot ongeveer het einde van zijn carrière waarna hij begint te denken dat er wat aan de hand is.

jaja... tussen 1990 en 1994 stelde hij zich niet de vraag "goh hoe kan dat"en was er niemand in zijn buurt die hem een krant in zijn handen drukte.

Ik geloof direct dat hij schoon was, maar hij heeft er ook een handje van om tijdgenoten niet te veroordelen (zie zijn prima relatie met Indurain). Dat is prima, maar dat betekend ook dat wat hij over die tijd zegt met een zakje zand moet worden genomen.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 25 nov 2017 12:33

Dit vind ik wel bijzonder.

In dezelfde post stel je dat:

-Lemond een volstrekt ongeloofwaardig verhaal vertelt over zijn kennis van EPO.
-Lemond volstrekt geloofwaardig is als hij zegt dat hij schoon is.

Bij mij werkt dat nou net andersom - juist degenen die het hardst gillen dat ze zo schoon zijn, komen op mij verdacht over. Wie uit overtuiging een bepaalde sportethiek heeft, vindt zijn eigen ethiek toch juist heel normaal? De bevindelijk gereformeerden vinden zichzelf heel normaal denk ik. Verkeershufters (op de Pina of in de BMW) waarschijnlijk ook. Bankiers vinden voor anderen absurde bonussen voor zichzelf volstrekt normaal, als noemen ze het dan liever 'marktconform', dan klinkt het nog bijna wetenschappelijk normaal ook.

Waarom zou iemand die voor zichzelf iets normaals doet roepen dat het zo bijzonder is dat hij zo normaal doet? (Tenzij je Frans Bauer bent, natuurlijk).
Dat lijkt toch akelig veel op expliciete marketing. En mensen die zo opzichtig aan marketing doen, lijken mij niet te vertrouwen.


(Dat Lemond een VO2 max van 92 had (Ja, hoger dan Indurain ondanks de bekende forse longinhoud, rusthartslag 26 en genetische hemaglobine-afwijking van De Zwijger), helpt natuurlijk ook niet echt).

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 25 nov 2017 22:57

VO2 max is niet een goede indicatie voor doping, zo zat Armstrong erg laag voor een Tourkampioen (85) terwijl bijvoorbeeld Oskar Svendsen 97,5 heeft gehaald, 5 hoger dan Lemond nog.
Nog hogere nummers worden ook wel eens genoemd maar vaak niet geverifieerd.

Daarnaast heeft Lemond de schijn mee: hij presteerde bijzonder goed in het tijdperk vlak voor de (algemene) introductie van EPO en zakte er totaal doorheen tijdens dat tijdperk. Dat hij bij het (legaal met bloeddoping experimenterende) Amerikaans Olympisch team zat blijft bijvoorbeeld niet aan hem plakken.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 dec 2017 08:29

Tijdens controles in de vuelta zouden bij Chris Froome afwijkende waarden van salbutamol zijn vastgesteld!

https://www.hln.be/sport/wielrennen/dop ... ~a36689c7/


http://www.ergogenics.org/salbutamol-we ... oping.html
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie