Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 dec 2017 10:23

Aan een paar remblokken van Aliexpress kun je je geen buil vallen. Gewoon een keer uitproberen,

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 dec 2017 11:55

pryt schreef: 07 dec 2017 10:08 d ik er wel, maar ik twijfel aan de kwaliteit. Iemand al goede remblokjes gevonden?

2/ Ik heb erg veel 'travel' in mijn remhendels, alvorens ze echt beginnen bijten in mijn rotor (en dus beginnen remmen). Iemand dit ook gehad en ervaring met het verhelpen? Ik hoor twee pistes online: Ofwel de remmen 'bloeden' met een dunnere blok tussen (geen 10mm, maar eerder 9 mm) - ofwel blijkbaar je wiel eruit halen en dan een of twee keer remmen om zo de pistons (standaard) wat dichter te duwen. Klinkt één van beide oplossingen als ok volgens jullie?
Als het goed is zijn ze zelfstellend en werkt bleeden niet; genoeg olie = genoeg. Ook remmen zonder schijf er tussen werkt maar 2x knijpen en dan zijn ze weer terug afgesteld.
Eerste zoekterm op google leverde al een goed antwoord: https://www.youtube.com/watch?v=Av7sRUUJtWU
Less is bore

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 07 dec 2017 22:31

pryt schreef: 07 dec 2017 10:08
1/ Heeft er iemand goede ervaring met 'niet'-Shimano-remblokjes? Mijn originele remblokjes zijn bijna weggesleten en 't wordt tijd om nieuwe te steken. Alleen vind ik van Shimano (met vin) wel érg duur. Op Aliexpress vind ik er wel, maar ik twijfel aan de kwaliteit. Iemand al goede remblokjes gevonden?
Ik ben goed te spreken over die van bbb.

Heb trouwens in een aanbieding laatst een partij shimano blokken gekocht zonder vinnen en die remmen net zo goed als met vinnen.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 08 dec 2017 08:21

Dat laatste kan ik beamen. Met 80kg toch geen lichtgewicht, heb ik ook remblokken zonder vinnen gestoken. Dit jaar meerdrere afdalingen op hoge snelhei dgedaan in het gebied van iseran, roseland, saintbernard etc en nergens gemerkt dat de remkracht niet voldoende was door oververhitting.
Voor mij dus geen 20euro kostende setjes met vinnen meer, maar de standaard shimano blokken.

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 08 dec 2017 08:34

Bovendien blijken bij mij de vinnen de grote boosdoener te zijn voor het krijsen/gillen van mijn schijfremmen in de regen. Heb nu ook de Shimano blokken zonder vinnen, en een eerste testrit bij nat wegdek viel positief uit. Weliswaar niet in een echte regenbui, dus nog even afwachten vooraleer definitief oordeel te vormen.
Dirk

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 dec 2017 17:00

Vinnen hebben absoluut niets met geluid te maken.
Less is bore

pryt
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jul 2009 02:24

pryt 10 dec 2017 19:03

Ik heb dit weekend volgend setje remblokjes besteld. Ik zal over 2-3tal maanden mijn bevindingen hier eens achterlaten.

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 10 dec 2017 21:32

daniel1975 schreef: 07 dec 2017 11:55
pryt schreef: 07 dec 2017 10:08 d ik er wel, maar ik twijfel aan de kwaliteit. Iemand al goede remblokjes gevonden?

2/ Ik heb erg veel 'travel' in mijn remhendels, alvorens ze echt beginnen bijten in mijn rotor (en dus beginnen remmen). Iemand dit ook gehad en ervaring met het verhelpen? Ik hoor twee pistes online: Ofwel de remmen 'bloeden' met een dunnere blok tussen (geen 10mm, maar eerder 9 mm) - ofwel blijkbaar je wiel eruit halen en dan een of twee keer remmen om zo de pistons (standaard) wat dichter te duwen. Klinkt één van beide oplossingen als ok volgens jullie?
Als het goed is zijn ze zelfstellend en werkt bleeden niet; genoeg olie = genoeg. Ook remmen zonder schijf er tussen werkt maar 2x knijpen en dan zijn ze weer terug afgesteld.
Eerste zoekterm op google leverde al een goed antwoord: https://www.youtube.com/watch?v=Av7sRUUJtWU
Op het filmpje valt wel het een en ander aan te merken.
Remklauwen centreren doe je niet zo. Apart is dat de 2e hack handelt over klemmende zuigertje. Als je Remklauwen centreert met de aangegeven (slechte)methode zou je als eerste de zuigers gangbaar moeten maken.
Bij remmen ontluchten gebruik je een bleedblock. Zo voorkom je dat bij vervangen van de remblokken er teveel vloeistof in het reservoir zit ( je krijgt de blokken er niet tussen en/of je moet weer bleeden.)

Bij teveel travel zou mijn oplossing zijn:
Wiel controleren. Lagerspeling ? Zo ja eerst oplossen. Zo niet:
Wiel eruit, blokken eruit.
Blokken versleten? Weg ermee.
Remzuigers stukje naar buiten drukken klauwtje schoonmaken ( deel 2 van het filmpje)
Zuigers helemaal in klauwtje drukken, blokken en wiel monteren. Aantal keren remhandel inknijpen totdat handel "hard" is. Klaar.
Als je remmen ontlucht ( ik zou niet weten waarom als je geen lek hebt) op de manier van het filmpje dan:
Wiel eruit en bleedblock monteren, of
Beter wiel eruit, blokken eruit, met een paar slagen zuigers naar buiten drukken ( zie filmpje) en weer terug drukken. Aantal keren doen, daarna bleedblock monteren, remhandel inknijpen totdat handel hard is. Daarna extra reservoirs demonteren blokken en wiel monteren.
Laatst gewijzigd door deoudegek op 10 dec 2017 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 dec 2017 21:51

Ik heb filmpje ook niet helemaal gekeken haha.
Mijn punt tussen de regels door: er is zoveel onzinnig gelul over schijfremmen dat dat voor alle a-techneuten al een reden zou moeten zijn om ze niet te kopen. Beetje goed zoeken of een handleiding lezen is voor velen al teveel moeite.
Less is bore

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 10 dec 2017 22:13

Waarom niet kopen? Niet aan knutselen als je niet weet wat je aan het doen bent lijkt me 😉
Goede PFM zoeken en schijfremmen zijn geen probleem lijkt me.

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 27 dec 2017 15:56

Mijn oude mountainbike (10 jaar) heeft xt remmen zonder bleed schroef. Ik wil de remmen toch ontluchten en zoek eigenlijk een manier om dit goedkoper te doen dan zo'n shimano bleed kit. Spuit kost ongeveer 20 cent namelijk en zo'n slangetje kan ook niet veel kosten, alleen welke diameter moet ik hebben?

Aangezien hier veel creatievelingen en knutselaars zitten leek me deze vraag stellen makkelijker dan van alles proberen.

Kortom welke slangetje gebruik ik voor het ontluchten en als er nog tips en tricks zijn lees ik ze graag 😀

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 27 dec 2017 16:00

Ga naar je apotheek en vraag een spuit 50ml is ruim voldoende. Ga daarna met de spuit naar een dierenwinkel met aquaria hoekje en koop een passend slangetje.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie