Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Hydraulische of mechanische schijfremmen?

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 03 dec 2017 19:10

Nova schreef: 03 dec 2017 18:35 Over hydraulische remmen, stel een wiel raakt uit balans (gebroken spaak) waardoor de velg dus tegen een hydraulisch remblok kan stoten. Bij bvb V-brakes kunnen de onderling verbonden remblokken gezamenlijk meebewegen, hoe zit dat met de hydraulische remblokken? Gaat de hydraulische vloeistof de stoot energie absorberen, of is er ergens vering aanwezig die dit doet?
De remschijf zit op de naaf, die zal in het geval van een slag in het wiel nog steeds recht zijn. Of je moet bij een val de schijf hebben verbogen.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 03 dec 2017 19:54

Ik denk dat de vraagsteller het heeft over hydraulische velgremmen.
Dat is geen issue want dit topic gaat daar niet over :D

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 03 dec 2017 21:00

opperhoofd schreef: 03 dec 2017 19:54 Ik denk dat de vraagsteller het heeft over hydraulische velgremmen.
Dat is geen issue want dit topic gaat daar niet over :D
Ik typte:
"waardoor de velg dus tegen een hydraulisch remblok..."
Er is geen denken van doen, gewoon lezen wat er staat.
Het is niet relevant met schijfremmen, wel met hydraulisch, bij een gebroken spaak > slag in wiel raakt je wiel doorgaans niet blok omdat de rem montage geveerd is en dus energie kan absorberen zonder dat iets (rem, wiel/blokkage) sneuvelt. Ik vroeg hoe dat zit bij hydraulische remmen. Dat zijn cilinders gevuld met een vloeistof, bij rem niet bediend staat de cilinder dan in een ingetrokken positie wat me dunkt betekent dat er geen energieabsorptie is. Tenzij de cilinder twee veren zou hebben, en de vloeistofdruk dus eerst een veer moet overwinnen, wat kan maar weinig plausibel is.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 dec 2017 21:18

Nova schreef: 03 dec 2017 18:35 Over hydraulische remmen, stel een wiel raakt uit balans (gebroken spaak) waardoor de velg dus tegen een hydraulisch remblok kan stoten. Bij bvb V-brakes kunnen de onderling verbonden remblokken gezamenlijk meebewegen, hoe zit dat met de hydraulische remblokken? Gaat de hydraulische vloeistof de stoot energie absorberen, of is er ergens vering aanwezig die dit doet?
Wat dacht je, dit topic gaat over schijfremmen en ik ga even een vraag stellen over velgremmen. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 03 dec 2017 21:37

Zelf vindt ik mechanische schijfremmen ook niks.
Gedoe met afstellen, niet zelfstellend, en het gevoel is gewoon een stuk minder.
Je hebt er ook nog meer onderhoud aan.
Voor een veldfiets zou ik zeker voor hydraulische schijfremmen gaan, mits je de fiets ook gebruik waar ie voor bedoeld is.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 06 dec 2017 20:23

SqueeZer schreef: 03 dec 2017 21:12 Nova, het ging hier om schijfremmen. Voor hydraulische velgremmen kan je vermoedelijk beter een eigen topic aanmaken ivm. je vraag in plaats van dit topic te hijacken?

Buiten dat, zonder enige kennis of zekerheid is volgens mijn logica het een feit dat als een velg niet recht staat je volgens mij dit euvel dat je vermeld hoe dan ook hebt met velgremmen of het nu mechanisch of hydraulisch is? Zelf al eens een spaak gebroken met zodanig grote slag in mijn wiel dat het enige dat hielp remmen openzetten en remkabel volledig lossen was om zonder achterrem voorzichtig door te fietsen.
Er staat toch "hydraulische" in de onderwerptitel?
Of het remmend onderdeel nou via een schijf of via een velg de beweging tegenwerkt, in beide gevallen is de hydraulische zijde een cilinder, en daar ging mijn vraag over, of die je wiel blok kan zetten.
Met niet hydraulische remmen, bvb de klassieke V rem, gaat je wiel niet feitelijk geblokkeerd raken, velg kan remblok wegduwen doordat de ophanging / montage van de rem niet vast is, in tegenstelling tot een hydraulische cilinder.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 dec 2017 21:30

Nova schreef: 06 dec 2017 20:23 Er staat toch "schijfremmen" in de onderwerptitel?
;)

In principe zijn de linker- en rechtercilinder bij Magura's communicerende vaten (zie dat leidinkje dat in een boogje van de ene naar de andere kant loopt) maar volgens mij zitten de remblokjes tegen de houder/cilinder aan als ze helemaal 'in' zijn en zullen ze dus niet verder meegeven.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 dec 2017 21:54

Ook al zou de zuiger in de "niet remmen"stand niet helemaal achterin de cilinder zitten (iets wat remtechnisch logisch is), dan nog kan je niet verwachten dat een zuiger zo weinig weerstand heeft dat hij makkelijk beweegt door een slingerend wiel., het werkt hooguit als een slappe schokdemper en fietsen daarmee is ofwel loodzwaar of onmogelijk, de remmen zijn er niet voor ontworpen.
Het antwoord op de Nova vraag is dus nee, een hydraulische velgrem is ongeschikt om na een spaakbreuk verder te fietsen , tenzij je de rem van de vork af schroeft.
Het zou in principe wel mogelijk zijn om een hydraulisch velgremsysteem zo te ontwerpen dat het kan, autoschijfremmen hebben vaak een z.g. zwevende remklauw met 1 zuiger maar het schuifsysteem moet dan speciaal ontworpen zijn op soepel bewegen en je kan niet van de fabrikanten verwachten dat ze rekening houden meteen kapot wiel.....
Wie geen last van zijn rem wil hebben bij een kapot wiel moet een schijfrem monteren ofwel het houden bij een cantilever of V rem, de hydraulische velgrem is ongeschikt daarvoor.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Pieter79
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:58

Pieter79 28 apr 2018 11:29

maar remt hydraulisch nou beter als mechanisch?
heb je een beter gevoel tijdens het remmen?
ik heb nou zelf trp mechanische remmen, op het vlakke niks mee maar bij afdalen vind ik het tegenvallen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 apr 2018 16:45

Hydrauliek werkt "directer " dan een kabel, er zit minder vering in de overbrenging waardoor doseren makkelijker is.
In remkracht zou het geen verschil moeten maken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Pieter79
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:58

Pieter79 28 apr 2018 17:19

Ok bedankt

WdvBAw
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2016 21:55

WdvBAw 02 nov 2018 22:22

Heb hier een set love levers en klampers van paul components liggen..... en daarnaast een set hydraulische xt remmen (m8000). Wat te doen voor een rit als de transpirinaika of the french divide?

Plaats reactie