Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
De Windmolen
- Forum-lid
De Windmolen
25 nov 2017 22:19
Newton schreef: ↑25 nov 2017 15:51
Op mijn Roadmachine zit de Ultegra 8070 groep. Schijven krijsen absoluut niet in de regen. Aanlopen in de regen doen ze wel een beetje
Idem dito op mijn Roadmachine Ultegra met 8070 groep.
Met regen en nat wegdek alleen een beetje schuren door zand wat er tussen komt maar na een paar keer kort remmen is dat over.
Bij velgremmen met vies en nat wegdek hoor je ook van alles wat je liever niet hoort.
Mijn Specialized Diverge Ultegra heeft daar meer last van, Ook eerder aanlopen door zand ed. Hoe dat komt weet ik ook niet.
Bij heel koud (onder nul) en droog weer wel meer last van krijsen.
(ondanks dat zou ik nooit anders meer dan schijfremmen willen)

-
triumph_st
- Forum-lid
triumph_st
27 nov 2017 08:23
Newton schreef: ↑25 nov 2017 15:51
Op mijn Roadmachine zit de Ultegra 8070 groep. Schijven krijsen absoluut niet in de regen. Aanlopen in de regen doen ze wel een beetje
Dat aanlopen heb ik ook; enig idee hoe dat komt? Door nat te worden gaan de pistons toch niet iets naar buiten komen? Wat gebeurd er dan wel?
-
TL@
- Forum-lid HC
TL@
27 nov 2017 09:31
Dat is gewoon vuil tussen de remblokken en -schijven
-
ddetaey
- Forum-lid
ddetaey
27 nov 2017 11:06
MarkVeenstra schreef: ↑25 nov 2017 14:59
ddetaey schreef: ↑25 nov 2017 13:58
...
Ik begrijp wel dat er vooraan veel meer water op de remblokjes terecht komt aangezien het opspattende water van het voorwiel direct in de remmen en op de schijf terecht komt.
Kan je me dit eens uitleggen? Je remmen en je schijven zitten toch in het midden van je wiel. Je water dat opspat, gaat naar opzij, en wordt door je band naar achteren geworpen --> Tegen je schuine buis van je frame aan en richting je bottom bracket.
Je voorrem zit nagenoeg boven het punt waarop jij met je band contact maakt met de ondergrond, de plek waar er uberhaupt iets gebeurd tussen jouw fiets en water dat op de weg ligt.
Achterwiel en voorwiel verschillen hierin ook nauwelijks, behalve dan dat bij het achterwiel, het water en vuil ook tot aan je zitbuis komt.
Je hebt natuurlijk gelijk, Ik bedoel dat er meer water en vuil in de rem vooraan komt aangezien deze met de opening naar voor staat (in tegenstelling met achterrem die met opening naar achter is gemonteerd)
-
bolster
- Forum-lid
bolster
27 nov 2017 19:32
Gisteren in de regen gereden met mijn ultegra R785 set, en geen last van krijsende remmen. Ik let er wel goed op dat er geen olie ofzo aan de schijven komt.
Ik rij hiermee sinds april dit jaar. Sedert april geen piepende remmen, behalve een paar weken geleden begon mijn voorrem wel herrie te maken, de remblokjes eruit gehaald en even goed tegen mekaar gewreven, terug gemonteerd en de herrie was weg.
De 'tjing-tjing' geluidjes heb ik ook bij nat weer, maar dat is gewoon vuil die er tussenkomt. Na enkele meters of na een keer remmen houdt dit vanzelf op.
Ik vind het trouwens raar dat niemand iets zegt over de schurende geluiden van velgremmen bij nat en vuil weer.
Mijn conclusie na 8 maanden :
Gisteren in de regen nogmaals gemerkt dat bij nat weer schijfremmen wel degelijk een meerwaarde zijn. Ze geven mij echt meer 'zekerheid' bij het remmen. Voor mij de reden dat ik niet meer zou terugkeren naar gewone remmen.
Haal je je fiets enkel van de haak bij mooi weer, dan vind ik schijfremmen geen meerwaarde, behalve als je heel veel kilometers maakt (velgranden verslijten niet).
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
28 nov 2017 08:11
bolster schreef: ↑27 nov 2017 19:32
Ik vind het trouwens raar dat niemand iets zegt over de schurende geluiden van velgremmen bij nat en vuil weer.
Velgremmen staan verder van de schijf (velg), dan schijfremmen van hun schijf. De clearance is veel groter. Schurend geluid bij nat en vuil weer heb je dus niet bij velgremmen.
Pas als je gaat remmen heb je geluid. Maar de klacht bij schijfremmen is nou juist vaak dat je al allerhande bijgeluiden hebt terwijl je niet remt, door vuil en nat in de krappe clearance tussen blok en schijf. Krijsende schijven op het moment dat je gaat remmen is volgens mij een ander issue en erg gerelateerd aan merk/model, type blokken, schoonmaken etc. Daarop zou ik niet schijfremmen in het algemeen afserveren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
boswielrenner
- Forum-lid
boswielrenner
28 nov 2017 08:43
Hoe kan je schijven het beste schoonmaken/ontvetten? Beetje alcohol ok?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
triumph_st
- Forum-lid
triumph_st
28 nov 2017 10:10
boswielrenner schreef: ↑28 nov 2017 08:43
Hoe kan je schijven het beste schoonmaken/ontvetten? Beetje alcohol ok?
Isopropyl alcohol of aceton zijn uitstekende ontvetters voor remschijven.