Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Hydraulische of mechanische schijfremmen?

RaceRoos
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

RaceRoos 19 nov 2017 15:41

Ik wil graag een nieuwe cyclocross fiets gaan kopen met schijfremmen. Het valt me op dat de lager geprijsde fietsen allemaal mechanische schijfremmen hebben. De exemplaren met hydraulische remmen zij al snel zo'n 200 euro duurder. Is dit de moeite waard? Hoe groot is het verschil echt?

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 19 nov 2017 15:52

Ik heb hydraulische remmen op mijn crosser (SRAM Force disc) en zou niet anders meer willen. Remmen altijd goed, hoe vies en nat het parcours er ook bij ligt. Op mijn gravelbike/winterfiets heb ik nu nog mechanische remmen. Voldoen op zich redelijk voor op de weg maar ik ga ze toch vervangen door hydraulische remmen. Ik vind mechanische remmen onderhoudsgevoelig, vaak afstellen en remkabels worden door vocht en zo ook steeds minder. Dus ik zou voor hydraulisch gaan, zeker op een crosser.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 19 nov 2017 17:31

100% hydraulisch doen. Mechanisch is gewoon niet ideaal. Zeker niet met vorst en dergelijke. Komen ze niet goed terug enzo.
Biking is Living!

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 19 nov 2017 17:36

Rij met trp mechanische schijfremmen op mijn specialized gravel racer geen problemen mee

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 19 nov 2017 17:36

Rij met trp mechanische schijfremmen op mijn specialized gravel racer geen problemen mee

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 19 nov 2017 18:35

Je moet echt zelf het verschil ervaren.

Mechanisch is best prima.
Vooral als je niet beter weet.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 nov 2017 20:11

Van mechanische schijfremmen krijg je geen spijt naderhand. (spreekt uit ervaring)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 19 nov 2017 22:07

MarkVeenstra schreef: 19 nov 2017 20:11 Van mechanische schijfremmen krijg je geen spijt naderhand. (spreekt uit ervaring)
Heb jij eerst hydraulische schijfremmen en daarna mechanische? (en geen spijt)

Ik vond mechanische schijfremmen prima (Hayes CX) totdat ik een keer de offroad afdaling diepe hel op de Holterberg deed. Daarna ben ik gaan rondkijken naar andere remmen.
Een gravelracer er bij met andere mechanische remmen, TRP Spyre C. Dezelfde afdaling. Ik kom er prima mee beneden echter kost het veel meer energie. Ik kon de wielen blokkeren als het moet met de TRP remmen. Echter ben je zoveel meer in de remmen aan het knijpen.

Gebruikersavatar
triumph_st
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:30
Locatie: Meensel-Kiezegem

Gebruikersavatar triumph_st 20 nov 2017 08:23

Niet twijfelen en voor de hydraulische gaan. Ik had de TRP HY/RD en had ervaring met Shimano hydraulisch op MTB. Heb sowieso moeten wisselen want kabel was niet meer bij te stellen en hendel kwam steeds tot tegen stuur (werd echt gevaarlijk). Omgeschakeld naar de RS685 van Shimano (yep 420 EUR voor de postmounts).
Dag en nacht verschil. Nogmaals, niet twijfelen.

RaceRoos
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2015 16:24

RaceRoos 20 nov 2017 08:31

Op mijn wegfiets heb ik nu gewone Ultegra velgremmen (ook al vrij goed vergeleken met oudere modellen) gezien ik wedstrijden rijd is op die fiets schijfremmen voorlopig nog geen optie. Mijn M TB is voorzien van Hydraulische schijfremmen (shimano) en daar ben ik tevreden over. Echter heb wel moeite om de remmen geluidsvrij te houden (per ongeluk een beetje rommel er in en het maakt het geluid van een scheepstoeter). Maar de volledige beheersing in een afdaling die de remmen geven bevalt me en is de belangrijkste reden dat ik voor schijfremmen wil gaan op mijn crosser. De oude cantilevers die daar nu op zitten doen bijna niets. Over het bokken van de voorvork nog niet gesproken...

Maar een crosser is natuurlijk wel lichter dan een MTB en het soort afdaling in een crosswedstrijdje ook anders dan in een (buitenlands) bos op de MTB?

De crosser die ik op het oog heb kan geleverd worden met REVER MCX1 (mechanische) of SHIMANO ST-RS505 / BR-RS505 (hydraulische) remmen voor een meerprijs van 220,-... twijfels blijven.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 nov 2017 09:16

opperhoofd schreef: 19 nov 2017 22:07
MarkVeenstra schreef: 19 nov 2017 20:11 Van mechanische schijfremmen krijg je geen spijt naderhand. (spreekt uit ervaring)
Heb jij eerst hydraulische schijfremmen en daarna mechanische? (en geen spijt)
Nope, maar in de 1e reactie van squeezer stond dat ook niet.
De toevoeging "spreekt uit ervaring" doet aan alsof de stelling extra waard is. Wat simpelweg niet zo is.

Ik heb een fiets met mechanische trp schijfremmen, en daar heb ik geen spijt van, al moet ik erbij vermelden dat het voor mij een weg/gravel achtige fiets is die ik nog niet gebruikt heb in de blubber met steile afdalingen.
Ik kan me goed vinden in keuze voor hydraulisch hoor. Maar zo'n kort statement dat je spijt krijgt van mechanische schijfremmen uit ervaring is natuurlijk te weerleggen door een tegengestelde ervaring.

De lange uitleg van squeezer is denk ik veel waardevoller ;) .
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 03 dec 2017 18:35

Over hydraulische remmen, stel een wiel raakt uit balans (gebroken spaak) waardoor de velg dus tegen een hydraulisch remblok kan stoten. Bij bvb V-brakes kunnen de onderling verbonden remblokken gezamenlijk meebewegen, hoe zit dat met de hydraulische remblokken? Gaat de hydraulische vloeistof de stoot energie absorberen, of is er ergens vering aanwezig die dit doet?

Plaats reactie