Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Kettingblad keuze

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 18 nov 2017 19:10

Het vervangende crankset "Stronglight Track 2000" van Velosolo werd vandaag gemonteerd.
Er bleek een (voor mij toch, werd me niks over gezegd) een nieuw probleem: de buiging van die "spider" was bij de Stronglight met BCD van 144 minder dan bij de originele met BCD 110.
Gevolg was dat het Stronglight kettingblad in de weg zat van het frame.
Oplossing: langere trapas. Die is nu aan beide zijden 7 mm meer.
Dit kan niet anders dan betekenen dat de lagers nu meer belast worden (meer hefboomeffect).
Het zou wel nog binnen de standaard (lees: wat mechanisch mag) gedefinieerd zijn.
Heeft er iemand ervaring met een wijziging als deze - eventuele gevolgen voor levensduur lagers?

De aandrijving van de fiets is nu eindelijk wat ik in gedachte had in maart dit jaar. De aandrijving is met dit 1/8" kettingblad nu volledig 1/8" zoals gevraagd.
Ben erg benieuwd hoe snel de onderdelen nu gaan slijten.
Van mijn andere fietsen heb ik de ervaring dat het verschil 1/8" en 3/32" enorm is op dat vlak.
Het grootste "nieuwe" element is die motorfietsachtige Gusset "tank" ketting.
Benieuwd wanneer ik de excenter aan het eind ga hebben, met de KMC Z1RB was dat al na een maand rijden.
De Gusset ligt er nu een dikke maand, een 3500 km, op, maar totnogtoe moeilijk te beoordelen geweest door de sterke slijtage van het Surly rvs 3/32" kettingblad die op juiste spanning brengen lastig maakt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 nov 2017 11:32

Nova schreef: 18 nov 2017 19:10 langere trapas. Die is nu aan beide zijden 7 mm meer.
Dit kan niet anders dan betekenen dat de lagers nu meer belast worden (meer hefboomeffect).
Het zou wel nog binnen de standaard (lees: wat mechanisch mag) gedefinieerd zijn.
Heeft er iemand ervaring met een wijziging als deze - eventuele gevolgen voor levensduur lagers?

De Gusset ligt er nu een dikke maand, een 3500 km,
Te verwaarlozen, dergelijke trapassen falen doorgaans alleen snel als er shit en/of water in komt, zonder dat gaan ze jaren mee (bij "normaal gebruik".....)

PS we wachten nog altijd op een actiefoto van iemand die met een transportfiets zonder versnellingen 100 km per dag aflegt......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 nov 2017 12:12

Nova schreef: 18 nov 2017 19:10 H
Oplossing: langere trapas. Die is nu aan beide zijden 7 mm meer.
Dit kan niet anders dan betekenen dat de lagers nu meer belast worden (meer hefboomeffect).
Nee hoor.

Hint: waar bestaat de hefboom uit? Enkel uit de trapas of is er meer? ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 nov 2017 20:26

De gang van zaken van de nieuwe fiets is bij dit "eindelijk zoals gevraagd" nu ook samen te vatten.

- Klant vraagt fixie - een "baanfiets" met 1/8" aandrijving en 52/16=3.25 verzet. Net als bestaande fietsen, alleen dikkere banden, sterker, wegens veel bagage. En overgedimensioneerde ketting.
- Santos en/of dealer kiest voor trapas (lengte weet ik niet meer), crankset met BCD 110, pedaalarm 17 cm, 3/32" kettingblad 48, en 3/32" ketting (de standaard Santos ketting (KMC gold zogezegd speciaal voor Santos), 3/32", verzonken asuiteindjes, mechanisch eruitziend als prul), dewelke ik weiger en uiteindelijk genoopt zelf een ketting te gaan zoeken (eerst prul blijkende KMC Z1RB, daarna de vooralsnog okee blijkende Gusset tank ketting).

- Kettingblad na 2 maanden versleten tot spanningsverschil strakste/slapste punt van 4 cm op en neer speling. Ik verbaasd, en krijg te horen dat het dus geen 1/8" blad was.
- Dealer zegt geen 1/8" blad te vinden voor BCD 110. Ik vraag waarom dan BCD 110 kiezen, krijg woorden zonder duidelijk antwoord erin.
- Ik ga zelf op zoek, poog ook Velosolo, wegens het enige 1/8" onderdeel van de aandrijving, tandwiel achter, door dealer gekozen, van Velosolo.
- Ik vind een hele pagina 1/8" 48T kettingbladen voor grotere BCD's. Conclusie voor de hand liggend: crank vervangen naar grotere BCD.
- Dealer zegt geen 17.5 cm crank te vinden voor 1/8" 48T.
- Ik vind die ook niet. Maar ontdek bij uitpluizen email en offertes wel dat er "170" staat bij het crankset. Ga meten en inderdaad, mijn crankarm was 17 ipv de beweerde 17.5. Dealer zegt fout geweest te zijn.
- Dus helemaal geen probleem om 1/8" kettingblad te vinden.
- En dan blijkt de trapas ook al te kort gekozen geweest te zijn, en vervangen te moeten worden. Eerst drukt hij uit te vrezen geen langere te vinden, gaat meten wat het nu is, oh hij is maar zoveel cm, dus langer kan zeker.
Verrassing, maar die was eerst wel wat standaard was voor merk/model, al X keer verkocht, dus vanwaar schijnbare verrassing?

Als er een conclusie te trekken valt, zie ik maar 1, een klassieker, een nieuwe fiets moet verkocht worden vanuit de doos. Wil de klant iets anders, dan moet er vervangen en (nog eens) worden betaald. Daarom dat ik om klassieker-herhaling te vermijden vanaf het begin een lijstje met onderdelen had gevraagd, dat ik uiteindelijk kreeg na betalen voorschot en begeleid door eindfactuur.

Ik herinner me nog de gegeven motivatie voor het voorschot:
"dit (fixie versie van) zal moeten worden bekeken door de ingenieurs bij Santos en we willen daarom toch eerst zeker zijn van verkoop".

Ik antwoordde ietwat ludiek "een mechanieker zal al wel volstaan zeker".
Die "keuzes van de ingenieurs", die liggen nu, 3 maand na begin gebruik, in vuil- en recycleer bakken. Klant, ik, heeft zelf ketting en crankset moeten kiezen. Voor een fixie fiets, ronde plaat met tanden voor, rollenketting, ronde plaat met tanden achter. Spitstechnologie! :D

Ik vraag me nu af of die vervangende langere trapas ook gaat roesten.
Op de originele was er een 3 cm grote roestplek ontstaan. Gemeld aan dealer maar was zogezegd niet erg, gewoon wat oppervlakteroest, doet niks af aan intern. Ik heb er toch maar wat olie op gedruppeld (moeilijk bereikbaar). Ze steekt nu aan beide kanten 7 mm meer uit. Misschien tape ik dat blootzittende gedeelte best af.
En nu ik eraan denk, de holte van de excenter, er zit blijkbaar zand of zo tussen wand en draaiend deel, want verzetten = knarsen en in schokjes / moeilijker te regelen. Die ga ik best ook eens reinigen, en zien of ik er olie aan kan doen, en enige bescherming tegen vuil.
Voor een fiets van deze prijsklasse toch ietwat beschamende details.
Intussen lijkt de fiets wel geworden te zijn wat ik wilde, voornamelijk dan door eigen keuzes en bricolage, en uiteraard nuttige praktijk / gereedschap van de dealer.
Laatst gewijzigd door Nova op 19 nov 2017 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 nov 2017 20:50

scepticus schreef: 19 nov 2017 12:12
Nova schreef: 18 nov 2017 19:10 H
Oplossing: langere trapas. Die is nu aan beide zijden 7 mm meer.
Dit kan niet anders dan betekenen dat de lagers nu meer belast worden (meer hefboomeffect).
Nee hoor.

Hint: waar bestaat de hefboom uit? Enkel uit de trapas of is er meer? ;)
Wat zou er meer zijn?
De kracht op de pedaal loopt langs de pedaalarm tot de basis van de spider waarop het kettingblad is gemonteerd.
Die basis / het knooppunt van die spider, het aangrijpingspunt van de kracht op de as, is nu 7 mm naar buiten geschoven op de as, weg van de lager.
Dat is toch meer hefboomeffect op de toch op dezelfde positie blijven zittende lager?

Voorheen zat het spider centrum 7 mm dichterbij de lager. De buiging van de vervangende Stronglight arm/spider bleek minder, waardoor kettingblad tegen frame zou aanlopen in een achteraan-bereiksdeel van de excenter. De oplossing werd een langere trapas die het begin van de spider, zijnde het aangrijpingspunt van de kracht, naar buiten bracht.

Uw hint is dus moeilijk te plaatsen in dit Stars Wars Pad van de Kracht. ;)

Edit, bedoelde u soms de horizontale (evenwijdig aan trapas) component van de spider arm buiging?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 nov 2017 22:44

Ik zie het ook niet, de lagers worden iets zwaarder belast IMO, maar zo weinig dat het wederom IMO geen significante consequenties heeft op de levensduur, dat hangt van meer dingen af die meer invloed hebben.
Voor eventuele roestproblemen kan ik spuitwas aanbevelen , dat bedoeld is voor de holle ruimten van auto's , zoals ML en degelijke.
Ik spuit het op de winterfiets op alle plekken waar ik problemen verwacht en het werkt prima.
Wel verwerken als de fiets goed droog is...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 nov 2017 00:23

Nova schreef: De oplossing werd een langere trapas die het begin van de spider, zijnde het aangrijpingspunt van de kracht, naar buiten bracht.
Het kettingblad staat toch nog steeds op dezelfde plaats ;)

Je lagers merken echt niet of de hefboom uit as of uit spider bestaat. ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 nov 2017 10:08

De hele crank komt 7 mm naar buiten....met alles wat daar aan hangt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 20 nov 2017 10:47

Keezx schreef: 19 nov 2017 11:32 PS we wachten nog altijd op een actiefoto van iemand die met een transportfiets zonder versnellingen 100 km per dag aflegt......
Ik ben ook wel benieuwd...

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 20 nov 2017 14:01

scepticus schreef: 20 nov 2017 00:23
Nova schreef: De oplossing werd een langere trapas die het begin van de spider, zijnde het aangrijpingspunt van de kracht, naar buiten bracht.
Het kettingblad staat toch nog steeds op dezelfde plaats ;)

Je lagers merken echt niet of de hefboom uit as of uit spider bestaat. ;)
U maakt er een semantische discussie van.
Lagers en trapas zijn samen gemonteerd als 1 component, vervangen als geheel.
Het is geen cup / conus systeem waar de kogels kunnen vervangen worden.
Als ik zeg "lagers", dan betekent dat hier impliciet het geheel.
Het aangrijpingspunt van de trapkracht op de as is nu verder van de lager.
De trapas is nu onderhevig aan meer hefboomwerking.
Een as, of staaf, of cilinder, of whatever, heeft een beperkte sterkte.
De as zal nu dus meer vervormen.
Er is meer vermoeiing van het materiaal.
De kans dat de trapas breekt, is groter geworden.
Neem een randwaarde.
Stel dat de trapas aan beide kanten 7 meter uitsteekt.
Met het kettingblad nog steeds op dezelfde plaats, en een spider die dus quasi 7 meter overbrugt.
Stel dat de spider veel sterker is dan de trapas (ook zo, een spider is een veel ruimtelijker constructie en zo sterker dan een staaf met een lengte van honderden keer zijn dikte).
Wel dan zal je kettingblad en spider zelf gaan bewegen / torsen.
Of nog anders voorgesteld: leg 2 blokken op de grond, een meter uit elkaar, een plank erop, sta in het midden en spring. Plank breekt niet. Schuif de blokken 5 meter uit elkaar, plank breekt.
Maar tja, u heeft zich ingedekt middels knipoog smilies, dus u heeft uzelf een uitwegje in beide richtingen verschaft. :)

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 20 nov 2017 14:26

Walter G schreef: 20 nov 2017 10:47
Keezx schreef: 19 nov 2017 11:32 PS we wachten nog altijd op een actiefoto van iemand die met een transportfiets zonder versnellingen 100 km per dag aflegt......
Ik ben ook wel benieuwd...
Ehm, die vraag heeft een fundamenteel dimensie-gerelateerd probleem.
Hoe kan een actiefoto een tijdsduur en een afstand reflecteren?

En bij een momentweergave, hoe kan ik een foto van mezelf nemen, rijdende op een fiets met 65 kilo bagage?
Een selfie stick is dan geen optie hoor.
Laat staan dat ik me bezig hou met een camera mee te nemen.
Ik heb ook geen gsm.
Wegens niemand om te bellen.
Dat heb ik hier ook al gecommuniceerd.
Ik moet mijn plan kunnen trekken.
Vandaar ook mij ijver in het zo betrouwbaar / degelijk mogelijk maken van mijn transportmiddel genaamd "fiets".

Ik kan wel woordelijk en gedetailleerd weergeven: zaterdag kocht ik 4 kledingrekken van 20 kilo. Ik heb ze gedemonteerd en de L- vormige onderdelen (16 stuks) doorheen mijn metalen korf langsheen mijn buis geschoven en vastgebonden met riemen en nylon spanners. De 8 bovenrails (ambetante vorm) heb ik op een bergrugzak (die hebben zo een alu frame) gebonden op dezelfde wijze. De kleine prul (bouten, pootjes en dergelijke) in een tas achteraan.
En zo 20-25 km naar huis. Ik had de eerste keer een 60 kilo mee, 40 achteraan, 20 op de rugzak.

Thuis uitgeladen, en teruggekeerd, voor de "gemakkelijke" onderdelen, zijnde de 16 binnenbuizen (rekken uitschuifbaar in hoogte) en de 4 U-vormige verbindingen tussen beide kanten van de rekken. Zo een 20 kilo.
Ik heb toen onderweg ook nog de rugzak opgepikt met wat ik kocht in een andere winkel die dag, een 25 km verder (thuis en de 2 winkels gelokaliseerd op de hoeken van een ongeveer gelijkzijdige driehoek). Ik had de rugzak verscholen, iets dat ik wel meer doe, om met maximale efficientie gewicht rond te kunnen sjeezen. :)
En dan kwam ik weer thuis, met 35 kilo deze keer.

De dag voordien, vrijdag, kwam ik met 40 kilo appels thuis, afstand 15. Dat is voer voor 2-3 weken. Ik lust er graag wat, soms krijg ik meer water binnen via appels dan via drinken.

Niet dat ik elke dag zoveel gewicht mee heb... gepasseerd weekend was uitzonderlijk (en lastig).
Zondag ben ik voor een zeldzame keer spijts goed weer niet buitengeweest, teveel werk thuis.
Nu ja, de buitenmarkten zijn gedaan, en de winkels zijn zondags toe, dus ook geen nuttige bestemming.

Tot zover mijn "actiefoto". :P

Ik had de kledingrekken ook kunnen laten leveren, maar dat ging de prijs verdubbelen, en met de fiets heb ik dus stevig uitgespaard. Welkom in de echte economie, zondagsrijders. :D

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 20 nov 2017 16:05

Nova, zoals jij lopen (fietsen) er geen twee rond !
Als ik dus ooit een fietser met enorme hoeveelheden bagage en een buitenmaatse ketting tegenkom weet ik direct wie het is.
Bovenstaande doet mij denken aan documentaires over sommige Aziatische grootsteden. Daar zie je dan ook fietsers met rondrijden met dingen waarvoor ze hier een tractor met oplegger gebruiken.

Plaats reactie