Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 nov 2017 16:58

Goed genoeg, als er alleen even maten te krijgen zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 nov 2017 18:34

havana schreef: 11 nov 2017 16:24 De volgende stap is het bepalen van de juiste spaaklengtes. Ik heb hierbij twee calculators gebruikt.

De eerste calculator geeft komt voor het voorwiel (radiaal) op van 255.7 mm. De calculator van DT Swiss houdt het op 255.9 mm.

Voor het achterwiel komt de eerstgenoemde calculator op 262.1 voor de NDS (op basis van een kruis 2 patroon) en 257.3 voor de DS. De calculator van DT Swiss houdt het op respectievelijk 262.3 mm voor de NDS en 257.5 mm voor de DS. Komt allemaal goed overeen dus.

Mijn vraag is hoe het beste af te ronden. Voor het voorwiel lijkt mij 256 mm de meest logische keuze, bij het achterwiel is het me iets minder duidelijk. Op basis van wat Musson zegt over afronden zou ik voor het achterwiel gaan voor 262 mm NDS en 258 DS. Zit ik hiermee goed?
Nou ben ook ik in het zelf berekenen cq. wielset zelf maken een leek maar waarom rond je bij het achterwiel de spaaklengte aan NDS-zijde naar beneden af en die aan DS-zijde naar boven.? Die logica begrijp ik niet. :?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27540
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 nov 2017 20:32

Omdat CX-rays alleen in even maten verkrijgbaar zijn.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 nov 2017 10:23

Oké duidelijk. :|
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27540
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 nov 2017 08:01

Sapim Polyax messing nippels besteld (zwart) -> komen vandaan binnen
Bitex naven kwamen gisteren binnen. Zien er netjes uit, zit een stukje staal in de body tegen invreten.

Velgen zullen nog wel even onderweg zijn. Besteld maar nog niet verzonden.

Spaken moet ik nog bestellen bij onze vrienden van B24. Ze zijn iets duurder dan Vlechtservice, maar ze matchen de prijs en aangezien ik nog wat andere dingen nodig heb is B24 dan handiger.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 nov 2017 11:30

havana schreef: 11 nov 2017 06:52 Nu nog 2 knopen door te hakken

- welk spaakpatroon achter (2:1 of kruis 2)
- alu nippels of messing...
Ik lees dit nu pas...
Ik raad ten allen tijde aan bij gelijke spaakaantallen links nooit radiaal te spaken, daarmee wordt de spaakspanningsverdeling nog ongelijker wat je nu net niet wil.
Links radiaal wordt alleen gedaan bij rechts 2x zoveel spaken als links , dus 16/8 of
18/9 (oudere Campa "s )
Wat wel eens wordt gedaan is rechts radiaal en links kruis over 2 , juist om de spanningen links hoger te krijgen, maar de naaf moet dan ontworpen zijn om torsiekrachten tussen de flenzen over te brengen en dat is normaal niet zo, dus vragen om problemen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 15 nov 2017 13:46

Keezx schreef: 15 nov 2017 11:30
Ik lees dit nu pas...
Ik raad ten allen tijde aan bij gelijke spaakaantallen links nooit radiaal te spaken, daarmee wordt de spaakspanningsverdeling nog ongelijker wat je nu net niet wil.
Integendeel, half radiaal heeft juist voordelen bij een wegens 11-speed sterk gedished wiel. Zie ook Sheldon, https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild ... alf-radial.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 nov 2017 14:07

Hmmm, dat autowiel in Sheldon Browns verhaal heeft rechts 2x zoveel spaken als links en dat is een ander verhaal..
Geen best voorbeeld.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27540
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 nov 2017 17:57

Heb besloten gewoon "gewoon" voor kruis 2 te gaan achter, mede op aanraden van @Mackers2.0.

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 15 nov 2017 21:55

Ben nu wel benieuwd wat beter is. Controleerde gisteren mijn wielen waarvan achterwiel NDS radiaal gespaakt is en viel mij op dat de spaakspanning echt de helft is van de DS. Powerway r13 naaf met carbon velg overigens.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 nov 2017 22:32

Het is een beetje schipperen met de parameters.
Ooit kocht ik een Most wielset voor de naven (dat bleken achteraf Miche naven te zijn met een Most sticker) en het achterwiel was links radiaal gespaakt (14-14)_ en voor het uit elkaar slopen viel het me op dat de spaken links zo gemakkelijk "slack"gingen wegens de lage spanning, maar is is dus statisch vastgesteld door het wiel op de vloer te drukken , de boel was niet meer rijdbaar wegens scheuren in de velg.
Bij kruisen krijg je een wat hogere spaakspanning, maar gaan er 7 theoretisch door de aandrijfkracht sneller "slack".
Mij bevalt het kruisen links beter, ook nooit problemen mee gehad.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 15 nov 2017 22:52

Is helemaal afhankelijk van de geometrie van naaf en velg.

Bij een symmetrische velg en een conventionele naaf valt daar weinig aan te doen.

Ik heb een aantal jaren geleden een wiel 2x2 ingespaakt met rechts de ellebogen naar buiten en kwam toen op zo'n 60% spaakspanning links vergeleken met rechts uit. Dat was toen nog met 10S en ik weet niet of dat met 11S nog gaat lukken. Toen ik laatst dezelfde truc met een Powertap 11S naaf probeerde (1x rechts ellebogen naar buiten) toucheerden de spaken de derailleur lichtjes. (Het is wel zo dat die naaf erg grote flenzen heeft)

Andere trucs waarmee je (maximaal) enkele procenten kunt winnen zijn 3xL2xR inspaken of links radiaal spaken met de koppen naar buiten. Nadeel van dat laatste patroon is dat je wiel minder stijf zal ziijn en radiale spaken weinig "werk" verrichten bij de aandrijving.

Met een écht voor 2:1 ontworpen naaf kom je rond 70% L/R uit, met een asymmetrische velg 55-60%.

Persoonlijk neem ik met 550 tot 600N links genoegen hetgeen nog steeds eenvoudig haalbaar is met modern conventioneel materiaal. Maar ik weeg rond de 60 kilo en belast mijn materiaal niet zwaar.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie