Ben bezig materiaal te verzamelen om mijn eerste eigen wielsetje te spaken.
Naven zijn al in bestelling, Bitex RAF10/RAR9.
Op aanraden van @Amclassicfan wilde ik eigenlijk voor aerospaken kiezen (bv CX Rays) omdat je hiermee veel sneller door hebt als ze torderen tijdens het spaken.
Mijn domme vraag is echter of een dergelijke spaak wel past door de gaten in de Bitex naaf....
[edit]
Ik zal in dit topic een verslag maken van dit project.
Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Laatst gewijzigd door havana op 11 nov 2017 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bij de RAR9 kijkend op de site zie ik 2 metingen staan, 47mm bij de ene flens (toevallig even groot als de rand waar de spaakgaten zitten op de andere flens) en 50,6mm gemeten in het midden van de spaakgaten. 2x een half spaakgat groter dan de ene flens kom ik op 3,6mm voor een spaakgat.
Nu is het tijd dat iedereen me laat weten waar de gaten in mijn redenatie zitten
EDIT: Volgens thecycleclinic (.co.uk) is het 2,4mm voor en achter op de RAF12 en RAR12. De RAR12 en RAR9 hebben dezelfde maten volgens de site van Bitex. De RAF12 en RAF10 hebben dat niet.
Nu is het tijd dat iedereen me laat weten waar de gaten in mijn redenatie zitten
EDIT: Volgens thecycleclinic (.co.uk) is het 2,4mm voor en achter op de RAF12 en RAR12. De RAR12 en RAR9 hebben dezelfde maten volgens de site van Bitex. De RAF12 en RAF10 hebben dat niet.
In de eBay advertentie hebben ze het over gauge 14 en dat is precies wat me zorgen baart. Want volgens Google is dat maar 2.0 mm en een CX-ray is 2.3 mm.
Als die Chinesen Bitex RAF10/RAR9 hubs met Sapim CX Rays spaken kunnen bouwen moet jij dat m.i. ook kunnen, dus . . .havana schreef: ↑10 nov 2017 16:17 Ben bezig materiaal te verzamelen om mijn eerste eigen wielsetje te spaken.
Naven zijn al in bestelling, Bitex RAF10/RAR9.
Op aanraden van @Amclassicfan wilde ik eigenlijk voor aerospaken kiezen (bv CX Rays) omdat je hiermee veel sneller door hebt als ze torderen tijdens het spaken.
Mijn domme vraag is echter of een dergelijke spaak wel past door de gaten in de Bitex naaf....
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Keine Sorge fur den Tag von Morge.
Spaakgaten zijn altijd enkele tienden mm groter dan de spaak die er qua ontwerp door moet gaan (het bochtje moet ook door het gat)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ok danke alle!
Nu nog 2 knopen door te hakken
- welk spaakpatroon achter (2:1 of kruis 2)
- alu nippels of messing...
- welk spaakpatroon achter (2:1 of kruis 2)
- alu nippels of messing...
-
- Moderator
- Berichten: 3079
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Wat bedoel je met 2:1?
Zelf zou ik messing nippels nemen.
Zelf zou ik messing nippels nemen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Met 2:1 bedoel ik radiaal NDS en kruis 2 aan de DS.
En weer een nieuwe vraag.. de Sapim spaakcalculator wil de rim thickness weten...? Vind ik niet in de specs van de velg. Andere calculatoren vragen alleen de ERD (die is me wel bekend).
Over een kwartier begint de sale op Ali, dan gaan we de velgen maar eens bestellen
En weer een nieuwe vraag.. de Sapim spaakcalculator wil de rim thickness weten...? Vind ik niet in de specs van de velg. Andere calculatoren vragen alleen de ERD (die is me wel bekend).
Over een kwartier begint de sale op Ali, dan gaan we de velgen maar eens bestellen
-
- Moderator
- Berichten: 3079
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Dan zou het toch 2:0 moeten zijn, of liever nog 2x0?
Voor mij bij een achterwiel 2x2.
Ik neem aan dat Sapim dat wil weten om aan te kunnen geven of je 12 of 14mm nippels nodig hebt.
Bij carbon is de dikte bij de spaken meestal rond de 3mm.
12mm is dan voldoende.
E,T.A. En als je toch op Ali zit kun je kijken of er nog goede deals met Pillar 1423 spaken zijn.
Voor mij bij een achterwiel 2x2.
Ik neem aan dat Sapim dat wil weten om aan te kunnen geven of je 12 of 14mm nippels nodig hebt.
Bij carbon is de dikte bij de spaken meestal rond de 3mm.
12mm is dan voldoende.
E,T.A. En als je toch op Ali zit kun je kijken of er nog goede deals met Pillar 1423 spaken zijn.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.