Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 nov 2017 16:17

Ben bezig materiaal te verzamelen om mijn eerste eigen wielsetje te spaken.

Naven zijn al in bestelling, Bitex RAF10/RAR9.

Op aanraden van @Amclassicfan wilde ik eigenlijk voor aerospaken kiezen (bv CX Rays) omdat je hiermee veel sneller door hebt als ze torderen tijdens het spaken.

Mijn domme vraag is echter of een dergelijke spaak wel past door de gaten in de Bitex naaf....

[edit]

Ik zal in dit topic een verslag maken van dit project.
Laatst gewijzigd door havana op 11 nov 2017 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 nov 2017 16:44

Sommige brede aerospaken niet, maar CX Rays wel, dat zijn eigenlijk platgewalste Sapim Lasers met als grootste maat 2,2 mm.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 nov 2017 16:51

2,3 mm Kees ;)

En de meeste naven hebben een spoke hole diameter van 2.4 mm. Maar een DT New Aero past dus bijvoorbeeld niet, dan moet je met de vijl aan de slag of een slotted naaf kopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 10 nov 2017 17:34

Bij de RAR9 kijkend op de site zie ik 2 metingen staan, 47mm bij de ene flens (toevallig even groot als de rand waar de spaakgaten zitten op de andere flens) en 50,6mm gemeten in het midden van de spaakgaten. 2x een half spaakgat groter dan de ene flens kom ik op 3,6mm voor een spaakgat.

Nu is het tijd dat iedereen me laat weten waar de gaten in mijn redenatie zitten :P

EDIT: Volgens thecycleclinic (.co.uk) is het 2,4mm voor en achter op de RAF12 en RAR12. De RAR12 en RAR9 hebben dezelfde maten volgens de site van Bitex. De RAF12 en RAF10 hebben dat niet.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 nov 2017 18:35

In de eBay advertentie hebben ze het over gauge 14 en dat is precies wat me zorgen baart. Want volgens Google is dat maar 2.0 mm en een CX-ray is 2.3 mm.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 nov 2017 18:50

havana schreef: 10 nov 2017 16:17 Ben bezig materiaal te verzamelen om mijn eerste eigen wielsetje te spaken.

Naven zijn al in bestelling, Bitex RAF10/RAR9.

Op aanraden van @Amclassicfan wilde ik eigenlijk voor aerospaken kiezen (bv CX Rays) omdat je hiermee veel sneller door hebt als ze torderen tijdens het spaken.

Mijn domme vraag is echter of een dergelijke spaak wel past door de gaten in de Bitex naaf....
Als die Chinesen Bitex RAF10/RAR9 hubs met Sapim CX Rays spaken kunnen bouwen moet jij dat m.i. ook kunnen, dus . . . ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 nov 2017 19:18

havana schreef: 10 nov 2017 18:35 In de eBay advertentie hebben ze het over gauge 14 en dat is precies wat me zorgen baart. Want volgens Google is dat maar 2.0 mm en een CX-ray is 2.3 mm.
Keine Sorge fur den Tag von Morge.
Spaakgaten zijn altijd enkele tienden mm groter dan de spaak die er qua ontwerp door moet gaan (het bochtje moet ook door het gat)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 nov 2017 21:37

Ok danke alle! ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 nov 2017 06:52

Nu nog 2 knopen door te hakken

- welk spaakpatroon achter (2:1 of kruis 2)
- alu nippels of messing...

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 nov 2017 08:37

Wat bedoel je met 2:1?

Zelf zou ik messing nippels nemen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 nov 2017 08:41

Met 2:1 bedoel ik radiaal NDS en kruis 2 aan de DS.

En weer een nieuwe vraag.. de Sapim spaakcalculator wil de rim thickness weten...? Vind ik niet in de specs van de velg. Andere calculatoren vragen alleen de ERD (die is me wel bekend).

Over een kwartier begint de sale op Ali, dan gaan we de velgen maar eens bestellen :D

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 nov 2017 09:04

Dan zou het toch 2:0 moeten zijn, of liever nog 2x0?

Voor mij bij een achterwiel 2x2.

Ik neem aan dat Sapim dat wil weten om aan te kunnen geven of je 12 of 14mm nippels nodig hebt.
Bij carbon is de dikte bij de spaken meestal rond de 3mm.

12mm is dan voldoende.

E,T.A. En als je toch op Ali zit kun je kijken of er nog goede deals met Pillar 1423 spaken zijn.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie