Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk smeermiddel gebruik jij ?

Welk smeermiddel gebruik jij?

Boeshield T9
123
14%
Squirt Lube
332
37%
Progold Prolink chain lube
13
1%
Morgan blue olie
76
9%
Brunox Lube
1
0%
Shimano Fles Smeermiddel
57
6%
Cyclon Course 
68
8%
Pedros Ice Wax
19
2%
Neoval-bikeoil
16
2%
Andere
182
21%
 
Totaal aantal stemmen: 887

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 nov 2017 09:17

Reiniger = ontvetter.

Parktool zelf raadt aan eerst ontvetter, dan zeepwater, dan laten drogen, dan opnieuw smeren.

De stap zeepwater kun je echter prima weglaten. Ontvetter > ketting goed drogen > smering aanbrengen.

korneeldebruyn
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17

korneeldebruyn 09 nov 2017 09:27

Bedankt voor de snelle reactie! :-)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 nov 2017 14:26

havana schreef: 09 nov 2017 09:17 Reiniger = ontvetter.

Parktool zelf raadt aan eerst ontvetter, dan zeepwater, dan laten drogen, dan opnieuw smeren.

De stap zeepwater kun je echter prima weglaten. Ontvetter > ketting goed drogen > smering aanbrengen.
Ik ben meer van het idee; laat ontvetten weg en gebruik enkel zeepwater. Onvetter moet echt weg uit de ketting en je weet niet of die 'droogt of hoe snel. Zeepwater neemt de ontvetter weg. Daarom zou ik dat altijd gebruiken als je ontzet.

Walter

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 nov 2017 15:49

korneeldebruyn schreef: 09 nov 2017 09:07 Ik weet niet of dit het juiste topic is maar...

Gisteren voor het eerst in de regen gereden met m'n nieuwe fiets. Nu wil ik hem terug proper zetten, net als de ketting maar ik vraag me af wat ik het best kan doen...

Ik heb een reinigingssetje van Park Tool gekocht en hier zit een kettingreiniger bij maar nu vraag ik me het volgende af:

Is zo'n kettingreiniger hetzelfde als een ontvetter? En in welke volgorde moet ik het best de ketting kuisen? Eerst de kettingreiniger, goed afspoelen, dan de ontvetter en dan opnieuw invetten? Of is de kettingreiniger al een soort ontvetter en moet ik dus enkel goed afspoelen en opnieuw invetten?


Alvast bedankt.
Één keer in de regen gereden.? Dan gewoon de ketting met een droge doek droog wrijven en daarna invetten met jouw smeermiddel, meer niet. ;) Pas als de ketting zo'n 300km heeft gedraaid ga je hem goed schoonmaken (eventueel ontvetten) en weer invetten.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5576
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 09 nov 2017 17:38

Als ik 1 dag in de regen heb gereden, ga ik de ketting toch echt wel heel goed schoonmaken!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 09 nov 2017 17:52

Ik heb hier een 19 jaar oude Giant Custom trekkingfiets met derailleur en daar heb ik 1x in de laatste 5 jaar te de ketting van schoongemaakt. Zit al 19 jaar dezelfde ketting (record? :) )op en hij fietst als een lier. Ik gebruik hem de laatste jaren als postfiets(2x in de week).

Ik zit met mijn 2 racefietsen altijd heel precies mijn ketting en cassette te reinigen , ook met een kettingreiniger en zo'n bakje wat je om je ketting heen doet. 100% schoon wordt hij dan. Je kan gewoon de ontvetter verdunnen met water.
Dat doe ik pas na een serie ritten.In de winter/nat weer vaker vanzelf.

In de zomer wat dunnere olie(ben ik trouwens ook van afgestapt en gebruik nu het hele jaar wet lube=dikkere olie) en in het natte seizoen en winter wat dikkere. En elke rit een paar druppels bijdruppelen en goed indrukken en buitenkant schoon wrijven.Zo doe ik het, maar wat ik al schrijf aan het begin.......1000 fietsers en 1000 manieren om je ketting schoon te maken en te onderhouden(of juist niet).

Een buurman van mij was altijd aan het fietsen en ik zag zijn ketting en cassette.1 dikke vette bende. Haha. Ik zei tegen hem je moet je spullen wat beter schoon maken. Later gaf hij me wel gelijk. Maar er is gewoon wel een tussenweg.We zijn op het laatst ook geen profs.

Maar als je trots bent op je (eerste)mooie racefiets, zoals KorneeldeBruyn ongetwijfeld is, dan moet hij ook spic en span er bij staan. Zo is dat.Zuinig op je spullen zijn dat is een goed ding als je jong bent.

oja ik gebruik nu het hele jaar Morgan Blue wet lube,

korneeldebruyn
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17

korneeldebruyn 11 nov 2017 12:54

Dag heren, hier ben ik weer.

Ketting is nu weer lekker proper maar.... Nu wil ik hem terug smeren. Ik heb een smeermiddel van Shimano zelf (leek me het beste aangezien ik ook Shimano versnellingen heb :-) ) maar iets wat ik wel een "nadeel" vind is dat de ketting wel erg rap zwart gaat zien.

Het is misschien flauw maar "het oog wil ook wat" en ik vind zo'n proper ogende zilveren ketting echt mooier :-) Nu weet ik niet of er een smeermiddel bestaat dat niet zwart wordt na een tijdje? Natuurlijk wil ik niet inboeten op kwaliteit, dus als zoiets niet bestaat of minder goed is hou ik het wel gewoon bij m'n Shimano smeermiddel :-) Alvast bedankt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 nov 2017 13:31

Ja, er zijn middelen waar minder drek aan blijft hangen (wasachtigen), maar die smeren minder goed en je moet vaker smeren, dat is ontwerp- en gebruikerskeuze, altijd een compromis.
Wil je blinkende buitenplaatjes, dan na iedere rit even afnemen met een doekje met remreiniger o.i.d.

PS, naar een ketting moet je niet kijken, maar luisteren.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 11 nov 2017 14:20

Als je een schone ketting wil en toch ook smering dan is een dry-lube het makkelijkst. Na elk ritje even een lapje over de ketting en klaar is Keezx. Er is - ook in smeermiddeltjesland - geen heilige graal.

korneeldebruyn
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17

korneeldebruyn 11 nov 2017 14:23

Oké, dan blijf ik gewoon die van Shimano gebruiken. Is ook een dry-lube trouwens.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 nov 2017 14:51

Gebruik zelf Squirt Lube en de ketting blijft zo goed als droog en wordt niet zwart. Wel na elke rit even de ketting door een droge doek halen en om de X-tijd ketting opnieuw druppelen/insmeren. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

korneeldebruyn
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17

korneeldebruyn 11 nov 2017 15:17

Orlok schreef: 11 nov 2017 14:51 Gebruik zelf Squirt Lube en de ketting blijft zo goed als droog en wordt niet zwart. Wel na elke rit even de ketting door een droge doek halen en om de X-tijd ketting opnieuw druppelen/insmeren. ;)
Even wat research gedaan achter die Squirt Lube. Dat is eigenlijk meer een wax als ik het goed heb? Heeft het dan nog zin om de ketting met een 'chaindegreaser' proper te maken/ te ontvetten? Of...?

Het ding krijgt overal wel veel positieve reacties, én inderdaad, de ketting wordt (als ik dat zo in reviews lees) niet zwart na verloop van tijd. Dat is eigenlijk hetgene ik wil, een goed draaiende ketting maar het oog wil ook wat en ja zo'n 'propere' ketting ziet er nu eenmaal mooier uit :)

Plaats reactie