Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Kettingblad keuze

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 11 okt 2017 20:59

De combinatie van 110 steek, 5-bouts en 1/8 voorblad is je probleem, niet 110 en 48 tands.

1/8 voorbladen zijn in principe voorbladen voor baanfietsen en daardoor het meest gangbaar in 144bcd. Voor conversies van race-crankstellen zie je ze ook wel in 130 en 135 bcd (resp. Shimano en Campa steek), maar 110 zul je niet in 1/8 vinden. Wanneer je met 1/8 wilt rijden dan zul je dus (vrees ik) aan een ander crankstel vast zitten. Maar wat voor merk/type crankstel zit er nu op je fiets?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 11 okt 2017 22:06

Ik heb een Sugino Messenger crankstel (met 48t blad) heeft 130 BCD. Mijn Sram Omnium is 144 BCD. 110 is niet gangbaar, maar Origin8 heeft een soort van oplossing..

Afbeelding
http://www.ebay.com/itm/Origin8-48t-x-1 ... OSwFnFWDpf~
If it's not fixed, it's broken.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 11 okt 2017 22:31

Dat soort bladen bedoelde ik ook, maar die Sugino Messengers zijn ook geen 'echte' baancrankstellen, in tegenstelling tot de Omnium. Die Origin8 is inderdaad een oplossing, maar zou voor mij wel een noodgreep zijn.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 12 okt 2017 13:56

Ik heb gisteren nog serieus door zitten zoeken naar zo een kettingblad, maar nee dus. Ik ben die Origin8 ook tegengekomen, maar ook van gedacht dat zoiets een noodgreep is, en niet standaard zou mogen gebruikt worden, zeker niet voor een nieuwe fiets, die nog kettingblad vervangingen van doen zal hebben. Zulke afhankelijkheid van maar 1 producent kan dan uitstel van executie.betekenen.
Ik heb gisteren al de fietsenmaker laten weten dat het crankstel dan van in het begin een foute keuze geweest is. Allicht is het wat standaard op de fiets zat, eigenlijk werd de fiets ontworpen voor een beduidend kleiner kettingblad, meer bepaald brede banden die mogelijk gemaakt werden door het frame achter de trapas sterk breder te maken. De positie van die "brug" limiteert de kettingblad grootte, 48T was het maximum. Het originele crankstel was allicht hetgeen bij een kleiner kettingblad werd gekozen.
Ik dacht dat de aandrijving nu ging worden zoals bedoeld, maar het zal weer langer duren.
Mijn Gusset kettingen en pons zijn al toegekomen, ga er straks achter, en dan naar de fietsenmaker ermee. Dat was de bedoeling. Maar monteren op dat versleten kettingblad, lijkt me eerder een "nee".

EDIT - ik herinner me nu waarom ik gisteren besloot om Origin8 links te laten liggen: het is gemaakt van AL6061-T6 ipv AL7075-T6, beduidend minder sterk.
Ik vond ook dit: http://mojofixedgear.com/110mm-bcd-36t---50t.html
Maar zelfde probleem.
http://blog.onlinemetals.com/6061-vs-70 ... num-alloy/
General Mechanical Properties of 6061 Aluminum (T651 Bare)

Tensile Strength – 45,000 psi
Yield Point – 40,000 psi
Brinell Hardness – 95
Elongation at Break – 12%
Shear Strength – 31,000 psi
Thermal Conductivity – 170 W/m-K
Strength to Weight Ratio: 115 kN-m/kg
General Mechanical Properties of 7075 Aluminum (T651)

Tensile Strength – 83,000 psi
Yield Point – 74,000 psi
Brinell Hardness – 150
Elongation at Break – 10%
Shear Strength – 48,000 psi
Thermal Conductivity – 130 W/m-K
Strength to Weight Ratio: 196 kN-m/kg"

Ik kies voor 1/8 omdat dat meer contactoppervlak en dus minder slijtage heeft, maar als ik dat voordeel dan weer weggeef door een inferieur aluminium dan ga ik weer in de richting waarvan ik weg wilde.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 okt 2017 17:52

Keezx schreef: 10 okt 2017 20:59
scepticus schreef: 08 okt 2017 16:11 Indien 110 of 130: Breg Hanssen, staal. Goed voor 100.000 km.
In oliebad lopend of in goed gesloten kettingkast, ja.
Ook bij collega koeriers die er door weer en wind mee rijden met minimaal onderhoud :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 okt 2017 18:54

Nova krijgt zo'n blad in 3000 km kapot.....
Bij de fietsenmakers in z'n omgeving hangt inmiddels zijn foto met signalement
Door deze persoon hebben al enkele mekaniekers een nervous breakdown opgelopen. :) :)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 12 okt 2017 19:49

Walter G schreef: 11 okt 2017 20:36
Nova schreef: 11 okt 2017 13:47 Mijn andere / oudere fietsen zijn 52T en BCD 130.
Waarom de nieuwe voor 48T BCD 110 heeft, terwijl 130 bestaat, weet ik niet.
De trend zou naar 110 zijn, maar het blijkt net lastiger daar 1/8ste voor te vinden.
Zijn deze andere fietsen ook singlespeed :o

Vanwaar de aanname dat 110 een trend is ?
Vraag 1 ja, ik heb ze (2) denk ik 6 en 7 jaar. Begonnen als singlespeed met vrijwiel en sinds begin 2016 laten ombouwen naar fixie/doortrapper, omdat ik weliswaar versnellingsgerelateerde problemen kwijt was, maar nog steeds vrijwielproblemen had (zijnde palletjes die blijven plakken door bij een regenbui nat en plakkerig geworden vet, en bij vriezen dus vastvriezen wegens slecht / niet afgedicht.

Vraag 2 - trend 110, ik citeerde gewoon, van http://www.rotor-shop.nl/contents/nl/d5 ... itleg.html
Of dit klopt of niet, weet ik niet, ik zou daarvoor verder moeten zoeken om te zien of er consensus over is.
.
Over enkele weken (?) zal mijn aandrijving volledig 1/8ste zijn.
Dit heeft zich bewezen als de grote verschilmaker op vlak van slijtage.
Om te illustreren: tot begin 2016 moest ik jaarlijks 3-4 keer het 3/32ste 16T tandwiel achter vervangen. Sinds fixie en 1/8ste stalen tandwiel, begin 2016, nog geen enkele keer. En ik doe nog meer km dan eerder, met vaak veel bagage gewicht zodat ik nogal moet sleuren om tegenwind brug op te komen.
Maar die 1/8ste tandwielen, die blijven meegaan.

Ik ga wel blijven uitkijken voor een 1/8ste 316 rvs kettingblad.

De Gusset ketting kost evenveel als de verzinkte KMC Z1RB; waarvan het zink na een week al quasi volledig afgesleten was, gewoon dag 1 van thuiskomst met nieuwe fiets, volstond al om het grijs van de rollers te doen verdwijnen.
Wel, die Gusset ketting, ik heb 1 van de 4 gekochte hier voor me liggen. Je moet het na al die brol in het echt zien om te geloven. Buiten en binnenplaatjes zijn net als de 2 keer zo dure KMC Z1X INOX even dik. Maar die van de Gusset zijn dus 2 keer zo dik. De binnenplaatjes-nou platen ervan, zijn 4 keer zo dik als die van de KMC Z1RB.
Dat betekent eigenlijk dat het contactoppervlak waarmee de pennetjes de kracht overbrengen, dus 2-4 keer zo groot is. Hetzelfde scenario als de 1/8ste versus 3/32ste kettingbladen/tandwielen.
De ketting ziet eruit alsof ie jaren mee zal gaan, mits wat extra olie bij wintertoestanden / zout, en mits wat moeite om de ketting zoveel mogelijk af te schermen (ben ik mee bezig).

En die IceToolz kettingpons, bedoeld voor de Gusset ketting, ik dacht om die mee te nemen bij het gerief dat ik altijd mee heb. Maar ik heb zitten blijven kijken nadat ik ze vond in de doos. Het is een monster, ik ben ze weest gaan wegen: 400 gram!.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 13 okt 2017 06:10

Nova schreef: 12 okt 2017 19:49Buiten en binnenplaatjes zijn net als de 2 keer zo dure KMC Z1X INOX even dik. Maar die van de Gusset zijn dus 2 keer zo dik. De binnenplaatjes-nou platen ervan, zijn 4 keer zo dik als die van de KMC Z1RB.
Dat betekent eigenlijk dat […]
… je bijna drie keer zoveel onversleten staal gaat weggooien wanneer de pinnen en rollers versleten zijn.
Vorsprung durch Pedantik

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 13 okt 2017 13:22

alien schreef: 13 okt 2017 06:10
Nova schreef: 12 okt 2017 19:49Buiten en binnenplaatjes zijn net als de 2 keer zo dure KMC Z1X INOX even dik. Maar die van de Gusset zijn dus 2 keer zo dik. De binnenplaatjes-nou platen ervan, zijn 4 keer zo dik als die van de KMC Z1RB.
Dat betekent eigenlijk dat […]
… je bijna drie keer zoveel onversleten staal gaat weggooien wanneer de pinnen en rollers versleten zijn.
Ja natuurlijk, dat is met alle kettingen en alles in het algemeen zo.
Bvb als mensen boeken weggooien omdat ze vol ezelsoren zitten dan gooien ze de ongevouwen middendelen mee weg.
Uw betekenis is dus erg waar, proficiat.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 okt 2017 14:56

Geeft tevens de relevantie aan van motorfietskettingen voor rijwielen:
Zwaar overgedimensioneerd voor sterfelijke berijders en verspilling van kostbare grondstoffen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 14 okt 2017 06:45

Waarom neem je geen crank met 144 BCD en een bijbehorend blad. Dat is beduidend sterker dan een blad voor 110 BCD zoeken. En 144 BCD bladen voor 1/8e kettingen zijn er in overvloed.
If it's not fixed, it's broken.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 14 okt 2017 07:24

Tjebakka schreef: 14 okt 2017 06:45 Waarom neem je geen crank met 144 BCD en een bijbehorend blad. Dat is beduidend sterker dan een blad voor 110 BCD zoeken. En 144 BCD bladen voor 1/8e kettingen zijn er in overvloed.
Die 110 BCD werd gekozen door de producent (en/of?) dealer van de fiets.
Het is een reisfiets-kader, bedoeld voor hubversnelling (planeetsysteem), omgebouwd naar fixie, de eerste keer dat ze dat deden. Het kan best zijn dat de 110 gewoon is wat voor deze setup standaard werd gekozen.

De dealer zei in de recente ontwikkelingen dat hij nog geen 110 1/8ste kettingblad had gevonden maar ging blijven zoeken, ik heb enkele avonden zelf gezocht, geen gevonden, en om niet te moeten wachten op een "nee" besloot ik maar direct om de crank te laten wijzigen naar wat wèl gangbaar is (op basis van gezien in zoekresultaten en zit ook op mijn oude fietsen): 130 BCD.

Als er iets nog sterker is, en mogelijk, dan neig ik om ervoor te gaan, heb even zitten zoeken op 144 en veel resultaten.
Hij kan hem intussen wel al hebben besteld.
Maar ik heb zonet wel een mail gestuurd met de vraag of mogelijk.
Bij te laat, geen erg, niet dan.

Heb er nog gewoon niet stil bij gestaan van nog groter.

Voor zover relevant, 2 punten:

- Het max kettingblad is 48T, wegens frame clearance, reden frame, brede brug voor brede banden. Die brug gaat bijna haaks op de aslijn van de fiets, dus verder naar buiten gaan, levert weinig voordeel op dat vlak.

- Fixies neigen tot kortere crankarmen (een halve cm minder), reden is opgegeven als wegens je benen / pedalen niet stil te houden, in bochten meer risico om de grond te treffen.

update: nog niet te laat, was nog aan het zoeken naar de crankarm, object van zoeken is nu een BCD 144.
Een vraag hierover: hoe verder de montagepunten uit elkaar staan, hoe minder het kettingblad (een ring waar de kracht op de omtrek wordt uitgeoefend) vervormt, juist?
Een 1/8ste is door de grotere dikte al wat stijver dan een 3/32ste.
Die vervorming, in welke mate is die bepalend voor de tandslijtage?
Waarom vraag: ik vind dat dat Surly rvs kettingblad met 110 steek, zelfs met "maar" 3/32ste dikte, wel erg rap versleten raakte. Wel 2-3 keer zo rap als mijn oude fietsen in de tijd dat ze 3/32ste maar wel 130 BCD hadden.
Ik kan weinig andere oorzaak bedenken. Mijn verzet is gedaald van 3.25 naar 3.00, en dat is het zo ongeveer.

Intussen Velosolo gevonden, deed een belletje rinkelen, mijn tandwiel achteraan is van dat merk. Die hebben veel cranksets en chainrings, waaronder BCD144, 1/8ste, ze verkopen ook een aantal andere merken.

Plaats reactie