Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Ketting keuze

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 sep 2017 20:26

Wie had dat gedacht. Nova en Kees in één topic! Dat wordt smullen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 sep 2017 10:43

Nova bewijst voor de zoveelste keer dattie weet te Googelen, maar het overzicht en begrip voor samenhangen ontbreekt.
Speciaal voor hem heb ik het zo simpel mogelijk geformuleerd en wat doe hij ?
Hij haalt er met Google dingen bij die zijn vraag beantwoorden....
Waarom maakt KMC geen fietsketting waar slechts enkelen in de wereld iets aan hebben?
Antwoord: Omdat die enkelen niet de prijs gaan betalen die een dergelijke ketting kost.
Bij een industriele installatie kan een dure ketting lonen, bij een rijwiel niet.
Met een klein beetje aandacht en werk kan je een ketting van 25€ roestvrij houden en daarom is geen mens bereid 250€ voor een ketting te betalen.

Vrij naar Keith Bontrager:
Cheap, wear resistant, corrosion resistant, pick two.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 24 sep 2017 19:19

Keezx schreef: 24 sep 2017 10:43 Nova bewijst voor de zoveelste keer dattie weet te Googelen, maar het overzicht en begrip voor samenhangen ontbreekt.
Speciaal voor hem heb ik het zo simpel mogelijk geformuleerd en wat doe hij ?
Hij haalt er met Google dingen bij die zijn vraag beantwoorden....
Waarom maakt KMC geen fietsketting waar slechts enkelen in de wereld iets aan hebben?
Antwoord: Omdat die enkelen niet de prijs gaan betalen die een dergelijke ketting kost.
Bij een industriele installatie kan een dure ketting lonen, bij een rijwiel niet.
Met een klein beetje aandacht en werk kan je een ketting van 25€ roestvrij houden en daarom is geen mens bereid 250€ voor een ketting te betalen.

Vrij naar Keith Bontrager:
Cheap, wear resistant, corrosion resistant, pick two.
U beweerde:
"Industriele kettingen zijn nimmer van RVS"
En ik heb u gewoon een fabrikant / product getoond, van zo een ketting.
Google is gewoon een voor de hand liggender manier dan een catalogus met de Post opsturen.
Moeilijker dan dat is het niet.

KMC maakt de rollen en plaatjes van rvs.
Maar niet de pinnetjes.
Die gaan de prijs niet van 25 naar 250 euro brengen.
En zoals gezegd: prijzen op websites van producten die gericht zijn op bedrijven, zijn niet echt indicatief.
Moest KMC ook voor de pennen rvs kiezen, wat zou de prijs worden? 30? 35?
Wel, voor een volledig rvs ketting - zonder zwakke punten, zie ik niet in waarom mensen niet bereid zouden zijn die meerprijs te betalen.
Eigenlijk is de ketting dan op termijn goedkoper, want er hoeven geen kettingen, gloednieuw of wat versleten, meer weggegooid worden louter door dit zwak punt.

De juiste vraag is waarom KMC dat niet doet.
Omdat een ketting die langer mee gaat de verkoop doet dalen?
Althans, dat is toch een voor de hand liggende reden die ik zie.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 sep 2017 22:37

Dat is dan wel een ketting voor zeer specifieke toepassingen zoals b.v. de voedingsindustrie.

Alleen als slijtage van ondergeschikt belang is aan de aanwezigheid van corrosie of bestand zijn tegen bepaalde chemicaliën is dat een optie. De KMC ketting gaat dus langer mee met de stalen pennen, alleen mag je er niet mee door de groentesoep fietsen.
Campagnolo Ultra Dork

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 06 okt 2017 18:58

Ik heb gisteren deze ketting ontdekt, en ga hem kopen en testen.

https://singlespeedparts.nl/gusset-tank-ketting.html


Gusset Tank Ketting
Super heavy duty singlespeed / fixed fietsketting voor diegenen die een supersterke ketting zoeken voor een lage prijs.
Kenmerken
- 1/8 inch
- Pinlengte 11,6 mm
- Treksterkte op de pin 300 Kg (dubbele ten opzichte van een normale ketting)
- 1,4 mm dikke platen
- Gewicht 550 gram
Kettingbreedte Singlespeed 1/2 x 1/8
EAN Code 5051699001477

Ongewoon is dat hij maar evenveel kost als de KMC Z1RB, dewelke ik intussen heb ervaren als rommel. De zink is na enkele weken compleet weg en hij slijt dubbel zo rap (uitrekking onder spanning) als de Z1X INOX.
Er kan dus een adder onder het gras zitten, bvb de KMC Z1RB kost maar de helft van de Z1X INOX maar de binnenplaatjes bleken dus maar half zo dik.
Niettemin, de specificaties zijn zodanig dat ze voor mij niet te negeren zijn. De prijs is gewoon meegenomen, moest ie 2 keer zoveel kosten zou ik hem nog pogen. Misschien is dit de ketting die ik zocht.
Inzake zoutresistentie, die zal uiteraad nul zijn. Het zal dus een kwestie zijn van goed olien.
Ik ben de betrokken fiets zoveel mogelijk aan het voorzien van beschermingen tegen opspattend water / sneeuw enz. Met EPDM; zelf gebricoleerd met waslijndraad op zijn plaats en in vorm gehouden. Prijs quasi niks, afval en 2dehands. Er is niks aan dat kan versterven / roesten enz. In tegenstelling tot de rommel flappen 12 euro stuk waarvan de rubber uitdroogt en vol scheurtjes komt te zitten, en het eringegoten ijzer kapotroest.
Voorwiel is gedaan, en ik ga onder de zitbuis achter de trapas ook iets flansen, voor water/vuil dat meedraait binnen spatbord achterwiel van achter naar voor en daar op de ketting.
Ik kwam de ketting toevallig tegen zonder specifiek te zoeken.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 okt 2017 19:16

Oh! mooi: een ketting voor je motorfiets...
totaal niets over de roestvrijheid.
Wat is toch je boodschap?
Dat je het altijd beter weet, weten we al lang!

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 07 okt 2017 04:24

klimmer schreef: 06 okt 2017 19:16 Oh! mooi: een ketting voor je motorfiets...
totaal niets over de roestvrijheid.
Wat is toch je boodschap?
Dat je het altijd beter weet, weten we al lang!
Motorfiets of benenfiets, wat maakt het uit?
Ik gebruik vaak zaken voor andere toepassingen dan deze die de fabrikant viseerde.
Bvb de EPDM van de spatlap die ik bricoleerde was bedoeld voor vensterkader waterafdichting.
En de montage gebeurde met geisoleerde metaalkabel bedoeld voor waslijn.

En ik zei in mijn vorige post toch:

"Inzake zoutresistentie, die zal uiteraad nul zijn. Het zal dus een kwestie zijn van goed olien."

en

"Ik ben de betrokken fiets zoveel mogelijk aan het voorzien van beschermingen tegen opspattend water / sneeuw enz."

Ik roei met wat er is, als fabrikanten graag zwakke punten hebben in hun producten, al dan niet opzettelijk, dan poog ik die weg te krijgen of te omzeilen door combineren van vanalles.
Dit gaat over ketting keuze, dit is een ketting keuze. Boodschappen zijn voor in winkels en weten wat je koopt is tof om slechte kopen te mijden.
En de duif landde op de nok van het dak en koerde. :D

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 13 okt 2017 19:47

2 dagen na bestelling, 4 Gusset "tank" kettingen en de "IceToolz grote pons" gearriveerd.

Daar ik behalve die inkorting van 1.5 maand geleden wegens initiele (nieuwe ketting) positie excenter al bijna vooraan, geen ervaring heb met kettingen, was ik eerst van plan om die Gusset "tank" ketting bij mijn fietsverkoper te maken en te monteren, en ook zo afgesproken.
Maar begin deze namiddag besloot ik het zelf thuis te wagen.

Het eerste dat ik deed was voor het zekerst de schakels tellen, anders riskeer ik het dubbele werk.
En dat was dus al mis. Enkele dagen terug, had ik singlespeedparts via de site de vraag gestuurd hoeveel schakels de Gusset tank ketting had, want het stond er niet bij.
Ik kreeg email antwoord: 100, en ze voegden dat gegeven toe op hun website.
https://singlespeedparts.nl/gusset-tank-ketting.html
Maar dat klopte dus niet. Ik telde er 102.
Ik heb er 108 nodig voor de eerste fractie van de levensduur van de ketting dus nam ik een 2de Gusset "tank" ketting en die "Icetoolz grote kettingpons die ze me aanbevolen hadden in hun antwoord:
"De tank heeft 100 links. De reden waarom het verschilt durf ik niet te zeggen, veel van dit soort kettingen worden ook in BMX gebruikt waar je minder schakels nodig hebt. De Icetoolz grote pons zal het beste werken."
... wel, ik kreeg er die Gusset ketting op geen enkele manier in. Dat ding was even nutteloos als groot. Dus zat ik al blok van het begin.
Ik besloot dan toch eens te kijken of ie toch niet in dat kleine ponsje "Park tool" dat ik had.
Raar maar waar: daar ging ie wèl in. Maar de pin was taai om door de dikke schalmen te krijgen.
Voor zo een klein ding moest ik naar gevoel veel te veel macht zetten.
Maar ik heb dus doorgezet, stelselmatig, beetje verder duwen, schakel wat wrikken, terug beetje verder duwen, enz, tot de pin enkel nog door het verste van de 4 platen zat. En dan in de dwarsrichting wrikken, en gelukt, los.
Het losgemaakte stuk met 6 schakels dan toegevoegd aan een volledige ketting.
Met de pin zo uitgeschoven, kreeg ik de schakel in geen van beide ponsen.
Ik heb dan dus maar een ijzerblok gepakt, en met een hamer en veel kleine tikjes en wat wrikken de pin geleidelijk terug door de 3 platen geduwd.
De KMC Z1RB ketting losgemaakt, de Gusset in de plaats, en met de meegeleverde sluitschakel dichtgemaakt.
En direct naar mijn fietsverkoper, om zeker te zijn dat ik niet iets over het hoofd zag bij die IceToolz pons. Maar nee dus, hij kon enkel bevestigen, de schakel past langs geen kanten in de pons. Hij zei eerst nog om 1 van de bloksteuntjes wat af te vijlen maar zag toen dat aan de andere kant ie er ook al niet tussen ging.

En dus een email gestuurd nar singlespeedparts.nl, 1) dat hun aantal schakels niet klopt en 2) dat de pons nutteloos is voor de ketting.

Intussen heeft mijn fiets nu wel die "tank" ketting, eindelijk wat ik een half jaar geleden in gedachten had toen ik de wensen voor de nieuwe fiets formuleerde: "overgedimensioneerd voor een mens".
Dit is natuurlijk maar ogen, beterschap moet ook blijken. De KMC Z1RB is na een 2000 km de helft van de toegelaten afstand (1% dus ongeveer 1 schakel) gesleten. Volgens de fietsproducent is het langer worden in het begin het meest en de excenter zit bijna vooraan, ik ga dus rap weten of die Gusset rapper / trager langer slijt.

Morgen ga ik hem inolien, vandaag niet gedaan omdat de nieuwe ketting nogal nat kwam uit de verpakking, in geval dat geen smeer maar een bewaarolie is, gaat die er best eerst af zodat ie niet in de weg komt van de smeerolie.

Nu nog kettingblad montage, de BCD van 110 naar 130 te brengen, dan een 1/8ste alu kettingblad, en dan is de aandrijving eindelijk wat ik had gevraagd. Hip hip.

Op de oudere fiets die ik sinds begin 2016 en tot midden september als hoofdfiets gebruik, aandrijving volledig 1/8", is kettingblad voor (7075 T6 aluminium) en tandwiel achter (staal, ?) nog geen enkele keer vervangen. Als ik de slijtage beoordeel (ovaliteit, toestand toppen tanden, lijken me ze zeker nog een jaar te kunnen meegaan. Idealiter moet ik een ketting hebben van hetzelfde kaliber, evenveel km meegaan, waardoor ik nooit nieuwe en gesleten onderdelen door elkaar moet gebruiken, alle 3 tegelijk vervangen.

15/10/2017
3 dagen met de Gusset "tank" ketting.
Eergisteren 40, gisteren 40+25, vandaag 45, totaal 150 km.
Ik had gelezen van een gebruiker dat de ketting zwaarder loopt.
Wat normaal ook zo zou moeten zijn, maar ik merk het niet, mogelijk omdat het verschil mij door mijn reeds zware fiets en veel bagage minder opvalt.
De Gusset is 550 gram, de eerdere KMC Z1RB wide 350 gram, dus +200 gram dat roteert.

Mijn fiets aandrijvings-setup is zodanig dat bij een nieuwe ketting de excenter al bijna vooraan staat, wat tijdens de levensduur (1% rek = ongeveer 1 paar schakels) noopt tot inkorting, een paar schakels wegnemen.

Bij de KMC Z1RB wide, heb ik dat op 28 augustus moeten doen, de ketting kon toen 4 cm verticaal bewegen op het meest losse punt (ovaliteit door ongelijkmatige slijtage kettingblad).
Ik reed er toen aaneensluitend 16 dagen a 45 per dag = 720 km mee, en voorheen 120, totaal 840 km.

De Gusset, dat "sterker" zijn, zal dus op vlak van slijtage rap blijken.
150 van de 720 km. Als ik dezelfde dagelijkse km aan hou, heb ik nog 13 dagen, een 2 weken, te rijden om het km-punt te bereiken waar de KMC zodanig was gesleten dat er 4 cm op en neer was en inkorting nodig was.

Er is 1 element dat de vergelijking in een mate stoort, het versleten Surly RVS 3/32ste kettingblad. Ik wilde kettingblad en ketting samen vervangen, en wegens de toegeving van 3/32ste rvs naar 1/8ste alu 7075T6, dacht ik dat het kettingblad bestellen en geleverd krijgen een kwestie van dagen ging zijn, maar de ongewone BCD gooide dus roet in het eten.
Echter, dit element zou de Gusset net meer moeten slijten dan de KMC. De KMC begon immers met een nieuw kettingblad, dus een slijtage voordeel tov de Gusset. Dus als de Gusset gewoon dezelfde levensduur haalt, is ie toch al de betere keuze op vlak van slijtage.

Eerste judgement day Gusset dus ergens eind oktober / begin november.
Tenzij natuurlijk bar weer, ik gebruik hem vooralsnog enkel buiten werk, vrije tijds keuzes, ik rij dan ook wel vaak door de regen, maar als het zo heel de tijd plenst is mijn goesting om terug te vertrekken toch wat opgedroogd.

De Gusset nog niet gesmeerd. Dacht dat bij conservatie olie die er wel af ging gedroogd zijn na enkele dagen maar nee dus. Misschien is het toch een smeerolie.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 okt 2017 20:32

Zo ziet die gemonteerde Gusset eruit:
Afbeelding
Hij hangt nogal door, maar dat komt door het erg versleten Surly 3/32se rvs kettingblad, op strakste punt 1 cm (zoals hoort) op en neer maar op meest losse punt dan 4 cm. rvs graad 304 is flut, zacht en totaal niet zoutresistent. 316 is wel zoutresistent maar nog steeds zacht. De 4xx reeks is veel harder. Bvb Wolf Tooth Components gebruikt het voor een reeks bladen.
De veruit meest bepalende slijtagefactor is echter het contactoppervlak van de kracht overbrenging.
Een 3/32" tand naast een 1/8" tand ziet eruit als speelgoed

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 19 okt 2017 21:53

Wat een mens al niet moet doorstaan om de sterkste aandrijving ooit op een fiets te monteren.
Ik ben er zelf niet zo mee bezig maar ik denk dat je hiermee wel even verder kan.

Vraagje nog ; kan je die gusset ketting zomaar open en dicht ponsen om ze te verlengen ? Bij de "gewone" kettingen moet je een speciale breekpen of sluitschakel gebruiken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 okt 2017 22:30

Bij die ketting steken de pennen gewoon door de platen met oversteek en die kan dus zonder enig probleem geponst worden, zoals vroeger bij t/m 8 speed ook bij derailleurkettingen kon.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 okt 2017 23:52

Nova schreef: 19 okt 2017 20:32 Zo ziet die gemonteerde Gusset eruit:
Afbeelding
Wel leuk om eens een glimp op te kunnen van de illustere fiets van NOVA!!!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie